کیی پلا و لاکسو از غذاهای پرطرفدار مازندرانی هستند

به گزارش زنگ قلاب بافی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کیی پلا و لاکسو از غذاهای پرطرفدار مازندرانی هستند.

کیی پلا و لاکسو از غذاهای پرطرفدار مازندرانی هستند

طوبی اصانلو، کارشناس ثبت میراث ناملموس استان مازندران گفت: کیی پلا (کدو پلو) از جمله غذاهای محلی و خوشمزه استان مازندران است که با تخم مرغ نیمرو شده و نازخاتون سرو می گردد و این غذا بسیار پرخاصیت است.

او ادامه داد: برای تهیه این غذای پلویی، کدو شیرین یا همان کدو حلوایی را پوست کنده و سپس آن را خرد نموده و به برنج اضافه می نمایند و به شکل کته آن را می پزند. کیی پلا در مازندران خوراک معروف و یک جور سمبل متفاوت برای ساکنان این منطقه است. قدیمی ترها شاید در طول هفته دست کم یک بار این خوراک را سر سفره می گذاشتند اما این روزها احتمالا سالی یک بار و یا شاید چند سال یک بار آن هم به خواسته یا هوس مادربزرگ ها و پدربزرگ ها پخته می گردد.

اصانلو با بیان اینکه لاکسو یکی دیگر از غذاهای بسیار معروف، خوشمزه و پر انرژی مازندران است، گفت: این پلو متفاوت و بسیار خوش طعم با برنج دونیم شده یا همان لاشه، مغز گردو و شیره انجیر پخته می گردد. طرز تهیه لاکسو نیز بسیار راحت و آسان بوده و خیلی سریع آماده و سرو می گردد.

کارشناس ثبت میراث ناملموس استان مازندران درباره شیوه تهیه لاکسو شرح داد: ابتدا برنج طارم شمالی را به مدت دو تا سه ساعت خیسانده و بعد روی شعله قرار داده و زمانی که آب به نقطه جوش رسید، برنج را اضافه نموده و بعد از 10 دقیقه آبکش نموده و منتظر می مانیم که آرام آرام دم بکشد و در این فرصت گردوها را داخل لاک چوبی ریخته و با سنگ خرد می کنیم. سپس برنج را داخل سینی گردی ریخته، گردوها را اضافه نموده و با شیره انجیر سرو می کنیم.

او بعلاوه گفت: این غذا بسیار مقوی و مخصوص فصل سرماست و مدت زمان طولانی از گرسنگی جلوگیری می نماید. بعلاوه در مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی طبخ می گردد.

به گفته کارشناس ثبت میراث ناملموس استان مازندران، مهارت پخت کیی پلا با شماره ثبت 2225 در سال 1399 و مهارت پخت و تهیه لاکسو به شماره ثبت 2575 در سال 1400 در لیست میراث ناملموس کشور ثبت شده اند.

کیی پلا لاکسومنبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1402 بروزرسانی: 16 دی 1402 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1723

به "کیی پلا و لاکسو از غذاهای پرطرفدار مازندرانی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیی پلا و لاکسو از غذاهای پرطرفدار مازندرانی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید