اختلاف در باره پیش نویس طرح صلح افغانستان بالا گرفت

به گزارش زنگ قلاب بافی، اختلاف بر سر پیش نویس طرح صلح افغانستان که 22 فروردین در شورای عالی مصالحه ملی برای مذاکره با طالبان در نشست صلح ترکیه نهایی شده بود، بالا گرفت .

اختلاف در باره پیش نویس طرح صلح افغانستان بالا گرفت

قرار است پیش نویس تهیه شده که جمع بندی طرح دولت ،آمریکا و 30 حزب ،افغانستان است در کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی مورد بحث و آنالیز قرار گیرد درصورتی که رهبری این شورا که متشکل از رهبران رده بالای سیاسی کشور است آن را تایید کردند روی میز مذاکره با طالبان گذاشته گردد.

از سوی دیگر سرور دانش، معاون ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که این طرح از مردم افغانستان نمایندگی نمی کند و طرح یک حزب است.

محمدسرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان طرح پیش نویس احزاب سیاسی را تقسیم قدرت بین دو قوم بیان کرد و گفت که نوع نظام پارلمانی در لفافه نوعی تمرکز زدایی است که یک حزب را مستحق رئیس جمهوری و دیگری را مستحق نخست وزیر دانسته است.

دانش این طرح را مملو از کاستی و ضعف دانست و از کارشناسان خواست که نقدها خود را به این پیش نویس ارائه نمایند.

معاون رئیس جمهوری افغانستان گفته است که این طرح در اصل ازهیچ گونه وحدت و انسجامی برخوردار نیست .

وی افزود:قرار بود کمیته فنی شورای عالی مصالحه ملی طرح واحدی از طرحهای احزاب تهیه کند اما در عمل چنین نشد.

دانش با انتقاد از طرح تهیه شده خاطر نشان کرد در این طرح برخورد توهین آمیزی با طرح رئیس جمهوری شده است.

وی با اشاره به طرح الف و ب برای تهیه پیش نویس نهایی گفت کمیته فنی طرح ب که مربوط به خلیل زاد است محور قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهوری افغانستان ضمن مخالفت با نظام پارلمانی گفت این طرح تنها دیدگاه یک حزب است و نباید بعنوان دیدگاه همه اقوام و احزاب قلمداد گردد.

محمدیونس قانونی، رئیس کمیته فنی شورای عالی مصالحه ملی که طرح صلح افغانستان برای مذاکره با طالبان را تهیه نموده گفت که این طرح خواسته های تمام اقشار مردم را پوشش می دهد.

وی در نشست خبری در کابل افزود این طرح با حضور نمایندگان تمام احزاب عمده سیاسی و مقام های ارشد دولتی تهیه شده است و نمایندگان حزب وحدت اسلامی افغانستان که حزب معاون رئیس جمهور است نیز در آن شرکت داشته است.

رئیس گروه فنی تهیه پیش نویس طرح صلح افغانستان تاکید نمود که صلح احتیاج به قربانی دارد و طرح صلح هم طرح تنها یک حزب نیست.

وی گفت در پیش نویس تهیه شده هیچ بی احترامی به طرح رئیس جمهور نشده است .

وی گفت طرح ب برای این در نظر گرفته شده است که اگر طرح الف دولت مورد قبول واقع نگردد طرحی برای جایگزینی داشته باشیم .

عطامحمدنور رهبر جناح جدید حزب جمعیت نیز در نشست خبری در کابل در واکنش به موضع گیری دانش گفت که طرح اول طرح دولت است و به ما به همین دلیل آنرا بعنوان گزینه الف انتخاب نموده ایم اما اگر طرح دولت مورد قبول نبود، نباید فرصت صلح را از دست بدهیم و طرح دیگری برای صلح داشته باشیم

عبدالقیوم سجادی عضو مجلس نمایندگان و رئیس دانشگاه خاتم النبین گفت که طرح دولت به معنای این است که نشست استانبول سرنوشت ساز و معین نماینده نیست زیرا براساس طرح دولت همه باید در لویه جرگه یا مجلس بزرگان افغانستان نهایی گردد.

محمد داودزینماینده رئیس جمهوری افغانستان در امور پاکستان گفت که چرا باید منتظر باشیم که آمریکا و طالبان نشستی برگزار و برای ما معین تکلیف نمایند.

سیدحسین عالی بلخی وزیر سابق امور مهاجرین افغانستان هم در فیسبوک نوشت واقعیت این است که تا به امروز طرح جامع و قابل قبولی ارائه نشده است .

وی با بیان اینکه طرح رئیس جمهوری افغانستان دارای تناقض های زیادی است گفت که احزاب نیز براساس منافع خود طرحهایی ارائه نموده اند.

بلخی گفت طرح تهیه شده نه تنها راه دستیابی به صلح با طالبان را هموار نمی کند بلکه باعث تشدید اختلافات می گردد.

باید دید آینده گفت وگوهای صلح ترکیه که قرار بود در روزهای آینده در استانبول برگزار گردد با موضع گیری اخیر طالبان در باره شرکت نکردن در گفت وگوها تا زمان حضور آمریکایی ها در افغانستان چه سرانجامی خواهد داشت.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1005

به "اختلاف در باره پیش نویس طرح صلح افغانستان بالا گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف در باره پیش نویس طرح صلح افغانستان بالا گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید