اشتباه نیروهای آمریکایی، جان غیرنظامیان عراقی را تهدید می نماید، احتمال متوسل شدن داعشی ها به جنگ های خیابانی

به گزارش زنگ قلاب بافی، خبرنگاران: استقرار تروریست های داعش- در مناطق مسکونی و اختلاط آنان با مردم عادی به منظور استفاده از آنان به عنوان سپر انسانی علاوه بر اینکه از کارآیی حملات هوایی علیه آنان می کاهد، حمله زمینی را نیز با مشکل رو به رو می نماید.

اشتباه نیروهای آمریکایی، جان غیرنظامیان عراقی را تهدید می نماید، احتمال متوسل شدن داعشی ها به جنگ های خیابانی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه العرب، تروریست های داعش با احساس خطر از حملات هوایی ائتلاف بین المللی، با استقرار در مناطق مسکونی در صدد هستند از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده نمایند و همین اقدام علاوه بر اینکه از کارآیی حملات هوایی می کاهد، هر گونه حمله زمینی علیه آنان را نیز با مشکل روبه رو می نماید.

حملات هوایی هزینه انسانی سنگینی را به دنبال خواهد داشت

این در حالی است که متمرکز شدن بر حملات هوایی علیه داعشی ها در عراق این نگرانی را به وجود آورده است که چه بسا این حملات به درازا بکشد و علاوه بر این با توجه به استقرار تروریست ها در مناطق مسکونی به منظور استفاده از اهالی آن به عنوان سپر انسانی، حملات هوایی هزینه انسانی سنگینی را نیز به دنبال داشته باشد.

با این حال حملات هوایی با حمله جنگنده های فرانسوی به مواضع داعش در شمال شرق عراق، شروع شد و آلمان نیز اعلام نموده است که یاری های خود به عراق برای مبارزه با داعش را افزایش خواهد داد.

در این میان در حالی که به نظر می رسد ائتلاف بین المللی و نیز منطقه ای علیه داعش، جدی است، این سوال به ذهن می رسد که جنگ علیه تروریست های داعش چقدر طول خواهد کشید و هزینه انسانی آن چقدر خواهد بود به ویژه اینکه داعشی ها در شهرها و مناطق مسکونی استقرار یافته اند و در استفاده از اهالی آن به عنوان سپر انسانی تردیدی به خود راه نخواهند داد.

جنگ کوتاه مدت علیه داعشی ها، دغدغه کشورهای منطقه

به عقیده ناظران سیاسی کشورهایی که در خصوص حمله به مواضع داعش در عراق به توافق رسیده اند، زمانی را برای این جنگ در نظر نگرفته اند و به عبارت بهتر آنان در خصوص مدتی که حملات علیه تروریست ها طول خواهد کشید به توافق مشخصی دست نیافته اند، البته طبیعی است که کشورهای منطقه مایلند جنگ علیه داعشی ها با کمترین هزینه انسانی و در کمترین زمان ممکن به نابودی آنان منجر گردد در حالی که کشورهایی که در منطقه خاورمیانه قرار ندارند، توجه چندانی به زمان این جنگ ندارند.

در این میان کارشناسان نظامی از تاکید بر حملات هوایی علیه داعش و واگذار کردن حملات زمینی علیه آنان به نیروهای عراقی ناراضی بوده و با توجه به ضعف ساختاری و تسلیحاتی نیروهای عراقی این گزینه را مورد انتقاد قرار دادند.

احتمال متوسل شدن داعشی ها به جنگ های خیابانی در مناطق مسکونی

در همین ارتباط کارشناسان پیش بینی کردند که تروریست های داعش با نفوذ به مناطق مسکونی حملات چریکی و خیابانی خود را از آنجا شروع نمایند و همچنین به منظور در امان ماندن از حملات هوایی از استقرار در مناطق گسترده صحرایی خودداری خواهند کرد زیرا در آنجا امکان زیرنظر دریافت داعشی ها و تجهیزات آنان به سهولت امکان پذیر خواهد بود.

بن باری کارشناس نظامی موسسه بین المللی مطالعات راهبردی انگلیس گفت که تروریست های داعش به گزینه دفاعی متوسل شده و در مناطق مسکونی پناه خواهند گرفت تا در صورت حمله بتوانند مبارزه نمایند.

وی که ژنرال بازنشسته ارتش است، اضافه کرد: به هر حال تروریست های داعش از زمان حمله به عراق چند شهر مهم آن از جمله موصل، تکریت و تل عفر در شمال و فلوجه و بخشی از رمادی در غرب را به اشغال در آورده اند و در سوریه نیز شهر شمالی الرقه و دیرالزور و چند شهرک کوچکتر در شرق این کشور را تحت کنترل خود در آورده اند.

اشتباه نیروهای آمریکایی، جان غیرنظامیان عراقی را می گیرد

به گفته بن باری، استقرار تروریست های داعش در شهرهای مسکونی موجب می گردد که نیروهای آمریکایی و عراقی در حمله به آنان مرتکب اشتباه شده و در نتیجه غیر نظامیان عراقی نیز قربانی شوند.

وی یادآور شد که تروریست های داعش از ابزارهای تبلیغاتی خود برای تحریک علیه دولت عراق و نیز از بین بردن مشروعیت ائتلاف بین المللی استفاده خواهند کرد.

جنگجویان عراقی داعش به راحتی می توانند در بین مردم پنهان شوند

اما احمد الشریفی کارشناس مسائل امنیتی عراق نیز تاکید نمود که تروریست های دولت اسلامی در عراق و شام عملا فرایند بیرون بردن مبارزان خود به ویژه خارجی ها را از این کشور شروع نموده و در حال اعزام آنان به سوریه هستند و اکنون فقط مبارزان عراقی باقی مانده اند زیرا در صورت حملات ائتلاف بین المللی، اختلاط آنان با مردم عراق آسان است.

به گفته وی آن دسته از تروریست های داعش که در موصل مستقر شده و مراکز فرماندهی برپا نموده بودند، این مراکز را تخلیه نموده و به منازل خاصی در مناطق پرجمعیت منتقل شده اند، زیرا در کوشش هستند از دیدها پنهان بمانند.

اما کریستوفر هارمر کارشناس مرکز مطالعات جنگ در آمریکا گفت: با توجه به اینکه در حملات هوایی آمریکا، نیروهای داعش و تجهیزاتی که قابل مشاهده است، مورد هدف قرار خواهد گرفت، داعشی ها با مردم عادی مختلط می شوند و این کار دسترسی به آنان و در نتیجه حمله را سخت تر خواهد نمود.

بمب گذاری خودرها و ترور، گزینه های احتمالی داعشی ها

وی در شرح این مطلب اضافه کرد: گروه دولت اسلامی در عراق و شام به گزینه های مختلف از جمله استفاده از هسته های پنهان، نیروهای تک تیرانداز، خودرهای بمب گذاری شده و نیز ترورهایی با اهداف مشخص شده متوسل خواهد شد.

ریچارد باریت کارشناس مبارزه با تروریست نیز این دیدگاه را تایید نموده و می گوید: گروه دولت اسلامی در عراق و شام نمی تواند مانع حملات هوایی آمریکا گردد از همین رو کوشش خواهد نمود که این حملات را با مشکل رو به رو کند به این معنی که پس از آن که از یک گروه تروریستی مخفی و محرمانه تغییر ماهیت داده و دولت اسلامی گفت اکنون بار دیگر به ماهیت قبلی باز خواهد گشت.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 384

به "اشتباه نیروهای آمریکایی، جان غیرنظامیان عراقی را تهدید می نماید، احتمال متوسل شدن داعشی ها به جنگ های خیابانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباه نیروهای آمریکایی، جان غیرنظامیان عراقی را تهدید می نماید، احتمال متوسل شدن داعشی ها به جنگ های خیابانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید