تحریم ها فرصتی برای رفع مسائل ساختاری کشور است

به گزارش زنگ قلاب بافی، کارشناس اندیشکده سیاستگذاری انرژی گفت: تحریم های ظالمانه در چند سال اخیر فشارهای زیادی را بر کشور تحمیل کرده اما از سویی به خوبی مسائل ساختاری موجود در کشور را نمایان کرده که در صورت رفع این موانع نه تنها تحریم ها را به دید تهدید نباید دید بلکه می توان به عنوان فرصتی تلقی کرد تا این مسائل ساختاری را که هرگز در سیر عادی کشور قابل شناسایی نیستند را رفع کرد.

تحریم ها فرصتی برای رفع مسائل ساختاری کشور است

مهران فقفوری کارشناس اندیشکده سیاستگذاری انرژی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران در رابطه با شعار سال و معضلات اصلی تولید و راه حل های آن، گفت: برای رونق یافتن تولید نیاز است تا موانع پیش روی آن را شناسایی و در جهت رفع آن ها قدم برداریم. برخی از این موانع متوجه ساختارهای موجود در کشور و برخی متوجه شرکت های تولید کننده است که توجه و التزام هر دو وجه می تواند راهگشای رشد اقتصادی و رونق تولید شود.

وی افزود: وجود تحریم های ظالمانه در چند سال اخیر فشارهای زیادی را بر کشور تحمیل کرده اما از سویی به خوبی مسائل ساختاری موجود در کشور را نمایان کرده که در صورت رفع این موانع نه تنها تحریم ها را به دید تهدید نباید دید بلکه می توان به عنوان فرصتی تلقی کرد تا این مسائل ساختاری را که هرگز در سیر عادی کشور قابل شناسایی نیستند را رفع کرد. در این صورت فرایند رشد اقتصادی کشور دیگر از جنبه مسائل ساختاری داخلی تحت فشار قرار نمی گیرد.

وجود سودهای بالا در فعالیت هایی همچون سرمایه گذاری در مسکن و سکه مانع ورود پول به چرخه تولید می شود

وی در ادامه به اصلی ترین موانع تولید اشاره کرد و گفت: وجود سودهای بالا در فعالیت هایی همچون سرمایه گذاری در مسکن، سکه، سپرده گذاری در بانک ها مانع ورود پول به چرخه تولید می شود و از سویی پول های موجود در چرخه تولید نیز به دلیل بازدهی کمتر به این بازارها سوق پیدا می کنند. وضع اقتصادیات های سنگین برای غیرجذاب کردن سود در این نوع سرمایه گذاری ها و همچنین کاهش سود بانکی راه حل سوق دادن سرمایه ها به سوی تولید است.

فقفوری ادامه داد: کشور به دلیل اثرات دوره ای تحریم های بین المللی، تورم های ناگهانی و وضع برخی قوانین شبانه، اقتصاد غیر قابل پیش بینی دارد که منجر به عدم ورود سرمایه ها به تولید می شود؛ زیرا با توجه به بلندمدت بودن تولید برای ثبات سودآوری نیاز به ثبات اقتصادی است و می توان وجود بیشتر شوک های تورمی را همزمان با وضع تحریم ها دانست و این به این معنی نیست که تحریم ها به خودی خود زیربنای شوک های تورمی هستند بلکه تنها نمایانگر کنترل دستوری تورم در بازه غیرتحریمی است. رشد فزاینده نقدینگی در کشور که عمدتا متاثر از سودهای بالای بانکی است منجر به این تورم ها می شود. ضمن اینکه وضع قوانین یک شبه همچون ممنوعیت یا آزادسازی واردات و صادرات کالاها ضربه مهلکی به صنایع مرتبط می زند و تا حدامکان باید وضع این گونه قوانین به حداقل برسد و قبل از آن تمام جوانب سنجیده شود .

کارشناس اندیشکده سیاستگذاری انرژی افزود: بیمه و اقتصادیات به خودی خود موانع تولید نیستند و حتی می توانند منجر به چرخش مناسب برای رونق تولید شوند اما به عنوان عوامل بالابرنده قیمت تمام شده محصول هستند که باید سازوکار مناسبی را برای اخذ آن ها در نظر گرفت که می توان با اصلاح ساختار آن ها معضلات ناشی از بیمه و اقتصادیات را به حداقل رساند.

فقفوری اظهار داشت: قوانینی همچون قانون حدبیشتر استفاده از تولید داخل، قانون مناقصات و قانون بهبود محیط کسب و کار نیاز به تغییراتی دارند یا در حال حاضر سازوکار اجرایی خوبی برای عملیاتی شدن تعریف نشده است. به عنوان مثال قانون حدبیشتر استفاده از تولید داخل در خرداد ماه سال 1398 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بندهای بسیار مفیدی برای رونق یافتن تولید در آن گنجانده شده و تا به این لحظه هیچ سازوکار اجرایی برای آن تدوین نشده است.

وی ادامه داد: در کشور با وجود مواردی همچون ثبت اختراع اما همچنان از حقوق مالک به خوبی دفاع نمی شود. توجه به ایجاد بازوی عملیاتی قوی برای پیگیری حقوق مالکیت تولید کنندگان و سازندگان بسیار ضروری است .

کارشناس اندیشکده سیاستگذاری انرژی در پایان گفت: بالابودن قیمت تمام شده برخی از محصولات تولید شده داخلی در مقایسه با نمونه های وارداتی منجر به عدم رقابت پذیری نمونه ساخت داخل با نمونه وارداتی است که در صورت بهینه سازی فرایند تولید برای کاهش قیمت تمام شده توسط شرکت های دانش بنیان می تواند راهگشای خوبی برای این معضل باشد. از سویی برخی از صنایع در کشور به صورت غیرمتوازن توسعه پیدا کرده اند به گونه ای که قدرت رقابت پذیری را کاهش داده است؛ به عنوان مثال صنایع فولادی کشور که نیاز به آب بسیار زیاد دارند و از سوی دیگر اهداف صادراتی بالایی نیز دارند و به جای توسعه در مناطق جنوبی کشور عمدتا در مناطق مرکزی کشور توسعه پیدا کرده اند که توجه به این نکات نیز می تواند منجر رقابت پذیرتر شدن محصولات تولیدی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 315

به "تحریم ها فرصتی برای رفع مسائل ساختاری کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم ها فرصتی برای رفع مسائل ساختاری کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید