تصویرگری پرویز کلانتری به شعر سعدی می ماند

به گزارش زنگ قلاب بافی، خبرنگاران- گروه فرهنگ: پرویز کلانتری، نخستین روز از فروردین ماه 1310 در طالقان به دنیا آمده و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران درس خوانده است. آشنایی و دوستی او با همایون صنعتی زاده، رئیس دانشکده موجب شده تا به انتشارات فرانکلین راه یابد و به امریکا برود و دوره تصویرگری ببیند. او از نخستین تصویرگران کتاب کودک و نوجوان در ایران است. خبرنگاران بران شده تا در قالب پرونده ای به مصاحبه با تصویرگران و صاحب نظران درباره کلانتری بپردازد تا ادای دینی به این استاد تصویرگری کرده باشد.

تصویرگری پرویز کلانتری به شعر سعدی می ماند

علی اکبر صادقی، نقاش و تصویرگر در مصاحبه با خبرنگاران، پرویز کلانتری را از نخستین تصویرگران کتاب کودک دانست و اضافه نمود: کلانتری از من 6 سال بزرگ تر است اما به خاطر می آورم آن زمان که من دبیرستانی بودم، او به طور جدی فعالیت می کرد و تصویرگر کتاب های درسی بود.

تصویرگر کتاب پهلوان پهلوانان به پیشینه تاریخچه تصویرگری برای کتاب های درسی اشاره و بیان نمود: سال 1345، انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شکل گرفت و این، اتفاق مهمی در زمینه ادبیات و تصویرگری برای این گروه سنی بود و کسانی چون پرویز کلانتری و نورالدین زرین کلک و غلامعلی مکتبی و محمد زمان زمانی به تصویر کردن کتاب های بچه هاه پرداختند. از این رو کلانتری را می توان در شمار نخستین تصویرگران به حساب آورد.

صادقی تصویر را مهم تر از متن دانست و گفت: بچه ها بیش از آن که شیفته متن شوند از تصویر خوششان می آید و با آن ارتباط برقرار می کنند. برای بچه های که خواندن نمی دانند متن است که جذابیت می آورد و آنها را به کتاب علاقه مند می کند.

تصویرگر کتاب زال و سیمرغ با اشاره به چگونگی آغاز به کار خود در کانون پرورش فکری گفت: من کار خود را از سال 1350 آغاز کردم؛ آن وقت پرویز کلانتری، مدیریت بخشی از کانون را برعهده داشت و برای بچه ها تصویری می کرد. خاطرم هست پهلوان پهلوانان نخستین کتابی بود که از من در کانون به چاپ رسید و مورد توجه قرار گرفت.

به گفته صادقی، روان و قابل فهم بودن، مهم ترین ویژگی کارهای پرویز کلانتری است. کارهایی که با مخاطبان با هر سلیقه و درکی ارتباط برقرار می کنند و به شعر سعدی می مانند.

صادقی تأکید می کند: پرویز کلانتری، به شدت ایرانی است و کارهایش رنگ و بوی فرهنگ و آداب و رسوم ایران دارد و از دل دریایی مردم کویر سخن می گوید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 373

به "تصویرگری پرویز کلانتری به شعر سعدی می ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویرگری پرویز کلانتری به شعر سعدی می ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید