توافق تاجیکستان و قرقیزستان بر سر آتش بس کامل در منطقه مرزی

به گزارش زنگ قلاب بافی، به گزارش خبرنگاران به نقل از تاس، به دنبال درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان که دست کم 49 کشته برجای گذاشت، این دو کشور اعلام کردند بر سر یک آتش بس کامل مرزی توافق نموده اند.

توافق تاجیکستان و قرقیزستان بر سر آتش بس کامل در منطقه مرزی

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

این توافق در نشست مشترک رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان و رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در قرقیزستان به دست آمده است.

مقامات رسمی می گویند امامعلی رحمان و صدر جبارف روسای جمهوری قرقیزستان و تاجیکستان نیز به صورت تلفنی صحبت نموده و در مورد گام های بعدی به رایزنی پرداختند.

سیامومین یاتیف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در یک کنفرانس خبری در کناری همتای قرقیز خود گفت: فاجعه ای که در منطقه مرزی رخ داد، هرگز نباید تکرار گردد.

وزارت امور خارجه روسیه هم اعلام نمود: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با وزرای خارجه قرقیزستان و تاجیکستان تلفنی صحبت کرد و از آنها خواست به توافق آتش بس پایبند باشند.

قرقیزستان و تاجیکستان، از جمهوری های شوروی سابق، میزبان پایگاه های نظامی روسیه هستند و مسکو را یک متحد استراتژیک می دانند.

درگیری های اخیر در امتداد مرز و در پی اختلاف بر سر یک مرکز توزیع آب در منطقه مرزی شهر اسفره تاجیکستان و ناحیه بادکند قرقیزستان روی داد.

پلیس ناحیه بادکند در قرقیزستان٬ روستاییان و نیروهای مرزی تاجیکستان را مسئول آغاز درگیری معرفی کرد و گفت آنها روز چهارشنبه به سوی قرارگاه های مرزی قرقیزستان شلیک کردند. در مقابل نیروی مرزبانی تاجیکستان ضمن رد این ادعا گفت که تیراندازی را نیروهای قرقیزستان آغاز کردند.

نوار مرزی 970 کیلومتری بین قرقیزستان و تاجیکستان همچون بسیاری از مرزهای دیگر بین کشورهای آسیای میانه پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991 علامت گذاری نشده است. این مشکل به خصوص در دره فرقانه، محل تلاقی مرزهای تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان پیچیده تر و همیشه تنش آفرین بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1061

به "توافق تاجیکستان و قرقیزستان بر سر آتش بس کامل در منطقه مرزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق تاجیکستان و قرقیزستان بر سر آتش بس کامل در منطقه مرزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید