جاهای دیدنی سرعین اردبیل

به گزارش زنگ قلاب بافی، هیچ چیز به میزان سفر به یک شهر خنک با طبیعتی بکر و دست نخورده در دل گرمای تابستان لذت بخش نیست. سرعین یکی از این شهرهاست که با آب وهوایی خنک و تمیز برترین مقصد برای سفرهای داخلی در فصل تابستان به شمار میرود. در کنار هوای دلپذیر و خنک، جاهای دیدنی سرعین از جمله چشمه های آب گرم، بناهای باستانی و روستاهایی با طبیعت چشم نواز، این شهر را به یکی از توریستی ترین شهرهای ایران در تابستان تبدیل نموده اند. اگر شما هم قرار است در تابستان به سرعین سفر کنید و دور از گرمای آزاردهنده شهر خود، در خنکای آب وهوای بی نظیر سرعین به استراحت بپردازید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران ، قرار است فهرستی از برترین جاهای دیدنی سرعین را در اختیارتان قرار دهیم و به شما بگوییم که چطور می توانید سفری خاطره انگیز و لذت بخش را به این شهر زیبا و خنک تجربه کنید. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی سرعین اردبیل

جاهای تماشای سرعین کجاست؟

شهر سرعین یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است. با توجه به جاذبه های طبیعی و باستانی که در این شهر وجود دارد، چنین چیزی چندان هم پربیراه به نظر نمی رسد. جاهای تماشای این شهر، به ویژه چشمه های آب گرم آن، معروفیتی جهانی دارند و همین مسئله هم موجب شده که سرعین به یکی از تماشای ترین شهرهای ایرانی برای جهانگردان داخلی و خارجی تبدیل شود. مواردی که در ادامه معرفی خواهند شد، تنها بخشی از مکان های تماشای سرعین هستند:

برترین جاهای تماشای سرعین | چشمه های آب گرم

حتی اگر تابه حال به استان اردبیل و شهرهای مختلف آن سفر ننموده باشید، قطعا آوازه چشمه های آب گرم آن که بخش مهمی از جاذبه های جهانگردی این استان محسوب می شوند، به گوشتان خورده است. اگر دوست دارید چند ساعتی را در مراکز آب درمانی به سرگرمی و استراحت بپردازید، سرعین مقصد بسیار خوبی برای شما خواهد بود. مواردی که در ادامه معرفی شده اند، از برترین مراکز آب گرم شهر سرعین هستند:

آب گرم گاومیش گلی

آب گرم گاومیش گلی، یکی از معروف ترین جاهای تماشای سرعین و یکی از قدیمی ترین مراکز آب درمانی این شهر به شمار میرود. دمای آب های گاومیشی گلی به 46 درجه سانتی گراد می رسد و با برخورداری از مواد معدنی همانند کاتیون های کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سدیم، خاصیت بسیار زیادی برای درمان مشکلاتی مثل روماتیسم، دردهای عضلانی و بیماری های قلبی و عروقی دارد. اگرچه بسیاری از جهانگردان عقیده دارند که آب گرم گاومیش گلی از برترین جاهای تماشای سرعین در تابستان و بهار است، اما استخر روباز این مرکز در تمامی فصول سال باز است و داغ بودن آب آن موجب شده است که رفتن به این مرکز آبدرمانی حتی در فصل پاییز و زمستان نیز لذت بخش باشد.

مجتمع آب درمانی سبلان

آب گرم سبلان، بزرگ ترین مرکز آب درمانی در خاورمیانه است و در آن امکانات بسیار متنوعی برای جهانگردان تدارک دیده شده است. این مجتمع در زمینی به مساحت 7 هزار متر مربع بنا شده و سالن هایی جداگانه برای استفاده بانوان و آقایان دارد. استخر سرپوشیده آب گرم، حوضچه جکوزی، حوضچه آب سرد و سونای خشک و بخار، دوش های انفرادی و فیزیوتراپی، از مهم ترین خدمات و امکانات مجتمع آب درمانی سبلان هستند. گفته می شود که آب گرم این مجتمع تاثیر بسیار خوبی بر درمان مشکلاتی مثل بیماری های پوستی، دردهای عضلانی، روماتیسم و اسپاسم دارد.

آب گرم بش باجیلار

مرکز آب درمان بش باجیلار، یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین چشمه های آب گرم سرعین به شمار می آید. آب این مرکز آب درمانی از چشمه بش باجیلار و آب مورد احتیاج دوش های آن از آبگرم گاومیش گلی تامین می شود و دمای آن به 35 درجه سانتی گراد می رسد. مجتمع آب گرم بش باجیلار از برترین جاهای تماشای سرعین به شمار می آید و برای بیماری هایی مثل دردهای عصبی مفصلی، بیماری های عمومی و…. خاصیت درمانی دارد.

هتل آب درمانی رویال پارک

هتل رویال پارک، یکی از نوسازترین هتل های سرعین است و در آن امکانات بسیار خوبی برای بهره مندی مسافران از آب گرم سرعین فراهم شده است. این هتل 20 واحد اقامتی دارد و امکانات آب درمانی آن شامل استخر آب معدنی، استخر آب معمولی، سونای خشک، سونای بخار، جکوزی، حمام آب سرد، حوضچه آب سرد و… هستند که در طبقه همکف هتل واقع شده اند. بعلاوه، در طبقات بالاتر هتل آب درمانی رویال پارک امکانات سرگرمیی دیگری مانند حمام آفتاب در روف گاردن، سالن ماساژ، باشگاه ورزشی، سالن بازی برای بچه ها و اتاق نمک نیز وجود دارد. به همین علت، این هتل صرفا مکانی برای اقامت مسافران نیست و از بسیاری جهات، یکی از برترین مکان های تماشای سرعین به شمار میرود. هتل رویال پارک سرعین را می توانید ار خبرنگاران با مقرون به صرفه ترین قیمت رزرو کنید.

برترین جاهای تماشای سرعین | جاذبه های طبیعی

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند سفر به سرعین را به خاطره ای لذت بخش و فراموش نشدنی تبدیل کند، طبیعت زیبا و چشم نواز آن است. در واقع، به هر گوشه از این شهر که سر بزنید، دنیایی از زیبایی و سرسبزی پیش روی شما قرار خواهد داشت. در ادامه، تعدادی از برترین جاذبه های طبیعی سرعین معرفی شده اند:

روستای بیله درق (ویلادره)

در صورتی که دوست دارید از یکی از زیباترین نقاط تماشای سرعین اردبیل بازدید کنید، روستای بیله درق را که ویلادره نیز نامیده می شود، به هیچ عنوان از دست ندهید. وجود دره هایی با درختان سرسبز و زیبا و چمنزارهای مملو از انواع گل که منظره ها بسیار بدیع و چشم نوازی را ایجاد نموده اند، باعث محبوبیت این روستا نزد بسیاری از جهانگردان شده است. از سوی دیگر، این روستا چشمه های آب معدنی هم دارد که به موجب آن مسافران زیادی در زمان سفر به سرعین از روستای بیله درق بازدید می نمایند.

آبشار ورگه سران

آبشار ورگه سران که در روستایی به همین نام واقع شده است، از دامنه های سبلان سرچشمه می گیرد و طبیعت بسیار دل انگیز و مسحورنماینده ای دارد. روستای ورگه سران تنها به مقدار 5 دقیقه با شهر سرعین فاصله دارد و علاوه بر آبشار، به طبیعت بکر و دست نخورده، گل های وحشی، غارهای کوچک و بزرگ و چشمه های طبیعی و زیبای خود نزد جهانگردان از محبوبیت و معروفیت بسیار خوبی برخوردار است.

دره گلستان

دره گلستان از بسیاری جهات یکی از برترین جاهای تماشای اردبیل سرعین به شمار میرود. این روستا که در زبان محلی قزل گل لر و دره آلوارس نیز نامیده می شود، طبیعتی بسیار بکر و چشم نواز دارد و چمنزارها و گلزارهای فراوان، این روستا را به یکی از محبوب ترین نقاط توریستی سرعین تبدیل نموده است. در کنار طبعیت زیبا، این روستا یک چشمه آب گرم طبیعی و دو آبگیر وسیع نیز دارد و محل زندگی حیواناتی مثل قوچ، بز کوهی و کبک نیز هست.

روستای شایق

از دیگر مکان های دیدین سرعین که طبیعت بسیار مجذوب کننده و نفس گیری دارد، می توان به روستای شایق اشاره نمود. این روستا که در 7 کیلومتری سرعین واقع شده و بزرگ ترین روستای این شهر محسوب می شود، در مسیر پیست اسکی آلوارس واقع شده است و به آب وهوای بسیار مطبوع و دلپذیر خود معروفیت دارد. تپه های زال تپه سی و کلک تر تپه سی از جمله مکان هایی هستند که هنگام حضور در روستای شایق حتما باید از آن ها تماشا کنید.

دره جنگلی ایردموسی

از برترین جاهای تماشای اردبیل که با زیبایی طبیعی خود چشم هر جهانگرد و بیننده ای را به خود خیره می نماید، می توان به دره جنگلی ایردموسی اشاره نمود. این مکان در 5 کیلومتری شهر سرعین واقع شده است و بیشتر از هر چیزی به منظره ها بسیار زیبا، نهرها و چشمه ها، باغات سرسبز میوه و چمنزارهای انبوه خود معروفیت دارد. اگر دنبال یک مقصد تابستانی خنک هستید، دره جنگلی ایرد موسی مکان بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

برترین جاهای تماشای سرعین | جاذبه های تاریخی

اگر از آن دست افرادی هستید که در هر سفری، دوست دارند از جاذبه های تاریخی آن شهر بازدید نمایند و با فرهنگ و تاریخ شهر مقصد بیشتر آشنا شوند، سرعین گزینه های بسیار مجذوب کنندهی را پیش روی شما قرار می دهد. برترین جاذبه های تاریخی و باستانی شهر سرعین در ادامه معرفی شده اند:

دهکده صخره ای ویند کلخوران

دهکده سنگی ویند کلخوران، یکی از باستانی ترین جاذبه های جهانگردی سرعین است و بیش از هر چیزی به خانه های سنگی با معماری بسیار جالب خود معروفیت دارد. کاوش های اجرا شده نشان می دهد قدمت سکونت بشر در این ناحیه به دوره ساسانیان و اشکانیان بازمی شود و گفته می شود که زندگی در این منطقه تا دوره سلجوقی، تیموری و صفویه نیز ادامه داشته است. خانه های باستانی دهکده ویند کلخوران زیر تپه های سنگی ساخته شده اند و نحوه ساخت آن ها یکی از عجایب و شگفتی های دنیای باستان است.

روستای کنزق

روستای کنزق که بیش از هر چیزی به غارهای باستانی خود معروفیت دارد، یکی از برترین جاهای تماشای سرعین اردبیل به شمار می آید. از تاریخچه دقیق این روستا اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما گفته می شود که اولین دوره های سکونت در این سایت باستانی به هزاره اول قبل از میلاد بازمی شود. علاوه بر معماری صخره ای روستا که روی سنگ های رسوبی ماسه ای و آهکی ساخته شده اند، یک قبرستان باستانی با دخمه های صخره ای وجود دارد که گفته می شود تاریخچه آن ها به دوره پیش از اسلام بازمی شود. در کنار این ها، روستای کنزق طبیعت بسیار زیبا و چند چشمه طبیعی هم دارد که رونق جهانگردی در این ناحیه را دوچندان نموده اند.

تپه باستانی آناهیتا

از دیگر جاذبه های تاریخی و باستانی سرعین که ارزش بازدید نام دارد، باید تپه باستانی آناهیتا یا زرتشت را نام برد. در کنار آثاری که گفته می شود قدمت آن ها به دوره های ایلخانی، سلجوقی، قراقویونلوها و آق قویونلوها بازمی شود، سفالینه هایی نیز در این ناحیه کشف شده اند که کاوش های باستان شناسی روی آن ها نشان می دهد که سکونت در این سایت باستانی به اواخر هزاره اول و دوم پیش از میلاد شروع شده است. از سوی دیگر، گفته می شود که قبلا در این ناحیه معابد و آتشکده هایی برای عبادت عالمان زرتشتی وجود داشته است. بعلاوه، قلعه ای قدیمی نیز در تپه آناهیتا وجود دارد که راهی زیرزمینی در آن تعبیه شده و به میدان گاومیش گلی سرعین ختم می شود!

روستای آتشگاه

مهم ترین مکانی که روستای آتشگاه را به یکی از برترین جاهای تماشای سرعین تبدیل نموده، آتشکده آذرفریق است. هر چند که امروزه تنها ویرانه هایی از این بناهای باستانی به جای مانده است، ارزش تماشا دارد و اطلاعات تاریخی بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهد. کاوش های اجرا شده روی این بنا نشان می دهد که قدمت آتشکده آذرفریق به دوره ساسانیان بازمی شود و این مکان، یکی از مهم ترین عبادت گاه های زرتشتیان بوده است. در کنار این سایت باستانی، روستای آتشگاه طبیعت بسیار سرسبز و بکری دارد و از جاهای تماشای سرعین محسوب می شود.

برترین جاهای تماشای سرعین | جاذبه های سرگرمیی

جاهای تماشای سرعین به جاذبه های تاریخی و طبیعی محدود نمی شود و این شهر از امکانات سرگرمیی نیز برخوردار است. مهم ترین امکانات سرگرمیی که شهر سرعین برای جهانگردان در نظر گرفته است، عبارت اند از:

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس یکی از برترین جاهای تماشای سرعین در زمستان نیست؛ بلکه به علت نزدیکی به دامنه های سبلان، حتی در تابستان پوشیده از برف است و لذت یک سرگرمی بسیار خنک در دل گرما تابستان را برای شما رقم می زند. این پیست اسکی در 12 کیلومتری روستای آلوارس شهر سرعین واقع شده است و در سال 1384 به بهره برداری رسیده است. پیست اسکی آلوارس بزرگترین پیست اسکی ایران لقب دارد و در آن امکانات سرگرمیی مثل تله سیژ، بالابر، زمین بازی و کافی شاپ نیز برای جهانگردان در نظر گرفته شده است.

تله کابین سرعین

یکی از مهم ترین سرگرمیاتی که با مراجعه به مجتمع سرگرمیی آلوارس می توانید تجربه کنید، تله کابین است. سوارشدن بر تله کابین سرعین با توجه به موقعیت قرارگیری پیست آلوارس بسیار لذت بخش خواهد بود و با توجه به منظره ها خیره نماینده ای که پیش روی مسافران قرار می دهد، به یکی از برترین جاهای تماشای سرعین تبدیل شده است.

بازار های معروف سرعین

لذت سفر به سرعین، بدون سرزدن به مراکز خرید و بازارهای معروف آن بدون شک ناتمام باقی خواهد ماند. اگر اهل خرید هستید، توصیه می کنیم در طول اقامت خود و پس از بازدید از جاهای تماشای سرعین، حتما به بازارهایی که در ادامه معرفی شده اند نیز سری بزنید:

بازار اطلس لاله

اطلس لاله یکی از قدیمی ترین مراکز خرید شهر اردبیل است و بازدید از آن یکی از برترین سرگرمیاتی است که در زمان سفر به سرعین تجربه خواهید کرد. این مرکز خرید، در محله ولیعصر سرعین واقع شده است و با توجه به تنوع بالا، کیفیت بالای اجناس و قیمت مناسب، یکی از محبوب ترین بازارهای سرعین، هم برای جهانگردان و هم مردم محلی، است.

مرکز خرید لاله

یکی دیگر از جاهای تماشای سرعین، مراکز خرید آن است. لاله یکی از شیک ترین و البته برترین مراکز خرید سرعین است. در این بازار که نزد مردم محلی محبوبیت فراونی دارد، اجناس بسیار متنوعی به فروش می رسند و با توجه به خدمات رفاهی مناسبی که برای خریداران در نظر گرفته شده است، مکانی عالی برای یک خرید و گردش لذت بخش محسوب می شود.

بازار مرزی بیله سوار

با بازدید از بازار مرزی بیله سوار، با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ هم از یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران بازدید می کنید و هم می توانید اجناس خارجی خریداری کنید. این بازار همان طور که از نام آن پیداست در مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده و حداقل نزدیک به 200 سال قدمت دارد. بازار مرزی بیله سوار، گمرک بیله سوار نیز نامیده می شود.

مرکز خرید مانائوس سرعین

مانائوس نه تنها یکی از مدرن ترین مراکز خرید سرعین است، بلکه یکی از بزرگترین ساختمان های تجاری و اداری این شهر نیز به شمار میرود. در کنار برخورداری از امکانات رفاهی مناسب و ارائه اجناس باکیفیت و متنوع به بازتماشامایندگان، این مرکز خرید موقیت مکانی بسیار مناسبی نیز دارد و از نقاط مختلف شهر، به راحتی می توان به آن دسترسی داشت. به همین علت مرکز خرید مانائوس از جاهای تماشای سرعین محسوب می شود.

چرا باید از مکان های تماشای سرعین تماشا کرد؟

شهر سرعین آب وهوای بسیاری تمیزی دارد و از خنک ترین شهرهای ایران در فصل تابستان به شمار می آید. علاوه بر مسئله آب وهوا، سرعین یکی از مقرون به صرفهترین مقاصد برای سفر داخلی به شمار می آید و حتی با صرف هزینه کم، هم چنان می توانید سفری خاطره انگیز و لذت بخش را تجربه کنید. همه این ها در کنار طبیعت بکر روستاهای اطراف سرعین و جاذبه های تاریخی و باستانی که در این شهر قرار دارند، آن را به گزینه ای عالی برای سفر تبدیل نموده اند.

برترین زمان سفر به سرعین اردبیل

با توجه به موقعیت جغرافیایی سرعین، این شهر در نیمه دوم سال زمستان های نسبتا سنگین و سردی را تجربه می نماید. در عوض، از اواسط بهار تا اوایل شهریور، این شهر هوای بسیار خنک و مطبوعی دارد و در صورتی که قصد بازدید از این شهر را دارید، توصیه می کنیم این بازه زمانی را برای مسافرت به سرعین انتخاب کنید.

اگر تابستان قصد سفر دارید، در مقاله برترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان مقصد سفر خود را پیدا کنید.

تجربه یک سفر تابستانی خنک به شهر سرعین

سرعین یکی از برترین مقاصدی است که سفر به آن را در فصل تابستان به هیچ عنوان نباید از دست بدهید! این شهر که به چشمه های آب گرم خود معروفیت دارد، با آب وهوایی دلپذیر و بسیار خنک، تجربه ای خاطره انگیز از سفر تابستانی را برای شما رقم خواهد زد. در این مطلب، لیست جامعی از برترین جاهای تماشای سرعین را ارائه کردیم و به شما گفتیم که در صورت مسافرت به این شهر، بازدید از چه جاهایی را در اولویت قرار دهید. شما چه خاطره و تجربه ای از سفر به سرعین اردبیل دارید؟ آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.

محبوب ترین تماشای های سرعین کدامند؟

چشمه آب گرم گاومیش کلی، پیست اسکی آلوارس، روستای کنزق، روستای ویلادره و… برترین جاهای تماشای سرعین هستند.

برترین هتل های سرعین اردبیل کدام اند؟

از نظر مسافران، هتل رضوان، هتل بوستان، هتل لاله، هتل کوروش و هتل رویال پارک، برترین هتل های سرعین هستند.

سرعین کجا بریم؟

چشمه های آب گرم، روستاهای سرعین و بازارهای این شهر، از برترین مکان های تماشای این شهر هستند.

منبع: فلای تودی
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1696

به "جاهای دیدنی سرعین اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی سرعین اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید