خبرنگاران مأموریت برای تدوین برنامه، مشخص نامزد و تعامل با نظام

به گزارش زنگ قلاب بافی، تهران- خبرنگاران- روزنامه ایران در گفت وگویی با حسین مرعشی آورده است: نهایی شدن فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان از جمله تحولاتی بود که در راستای روشن شدن موتور محرکه انتخابات 1400 رخ داد.

خبرنگاران مأموریت برای تدوین برنامه، مشخص نامزد و تعامل با نظام

در ادامه گفت وگوی 13 بهمن 1399 روزنامه ایران با حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی آمده است: اصلاح طلبان در حالی کوشش برای ائتلاف بر سر داشتن نامزد واحد برای ریاست جمهوری سیزدهم را شروع نموده اند که با مسائل دیگری از جمله ریزش بدنه اجتماعی و نیز اتفاقات محتمل دیگری همچون مشارکت سیاسی پایین یا رد صلاحیت نامزدهای مطلوب شان روبروند و این در حالی است که طیف قابل توجهی از آنها مصرند که در انتخابات پیش رو صرفاً به حمایت از نامزد اختصاصی خود بپردازند و از ائتلاف با جریان های دیگر احتراز نمایند. این مسائل را در گفت وگو با حسین مرعشی که بر اساس اعلام رئیس دوره ای جبهه اصلاحات یکی از 15 شخصیت حقیقی عضو نهاد اجماع ساز جدید اصلاح طلبان است، مطرح کردیم. پرسش هایی که سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی به اختصار به آنها پاسخ داد و در عین حال تأکید کرد یکی از کارویژه های این نهاد باید تدوین برنامه قابل دفاع برای حل مسائل مالی و سیاسی کشور باشد.

شما به عنوان یکی از 15 فرد حقیقی برای حضور در نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان انتخاب شده اید. به باورتان پیغام شکل گیری این نهاد و نسبتی که میان اصلاح طلبان و انتخابات 1400 برقرار می نماید، چیست؟

تشکیل نهاد اجماع ساز متشکل از احزاب اصلاح طلب و حلقه ای از اشخاص حقیقی به عنوان مشاوران این نهاد را باید یک گام به جلو ارزیابی کرد. تشکیل این نهاد جدید نشان می دهد که اصلاح طلبان به انتخابات 1400 نگاه جدی دارند؛ آن را صحنه مهمی برای شکل دادن به تحولات آینده کشور می دانند و می خواهند به عبور از مشکلاتی که در این سال ها بر مردم ایران تحمیل شده، یاری نمایند. این نشانه روشنی از وجود اراده نیرومند برای انجام یک کار مشترک توسط همه گروه های سیاسی و همه شخصیت های سیاسی معتبر اصلاح طلب است. با این حال تا این نهاد رسماً در وزارت کشور ثبت نشود، آیین نامه داخلی اش نگاشته نشود و شروع به کار نکند، نمی توان پیشاپیش درباره آن اظهارنظر کرد.

آنچه در نمای نخست از این نهاد انتظار می رود، شاید چیزی جز ایجاد ائتلاف بر کاندیدای واحد در انتخابات آینده نباشد، با این حال می دانیم که پیروزی اصلاح طلبان در 1400 همچون هر جریان سیاسی دیگری به عواملی فراتر از کاندیدای واحد بستگی دارد. بر این اساس چه کارنمودهای دیگری می توان برای این نهاد اجماع ساز متصور بود؟

به باورم مهم ترین کارویژه ای که این نهاد می تواند برای خود تعریف کند، تهیه و تدوین یک برنامه مشترک برای ارائه از سوی جبهه اصلاحات است. برنامه ای که بر پیشبرد مسائل سیاسی و بازکردن گره های افتاده بر اقتصاد ایران متمرکز باشد. از نظر اصلاح طلبان انتخابات 1400 انتخاباتی برنامه محور است و بدون تدوین یک برنامه مدون و قابل دفاع نمی توان در آن حضور مؤثر داشت. در گام دوم و بعد از تدوین برنامه این نهاد باید به ارزیابی شخصیت های سیاسی بپردازند که توانمندی محقق ساختن این برنامه را دارند و می توانند به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی شوند. سومین کارویژه این نهاد می تواند تعامل با مقامات عالی نظام جمهوری اسلامی برای تشریح اولویت های جبهه اصلاحات و فراهم کردن زمینه تحقق آنها باشد. این موارد به باورم می تواند از جمله موضوعات مهمی باشد که در نهاد جدید می شود به آن پرداخت.

یکی از مواردی که در کنار ضرورت تشکیل این نهاد از طرف اصلاح طلبان مطرح شد، بحث ترمیم سرمایه اجتماعی بود. خاصه در شرایطی که این نگرانی وجود دارد که انتخابات 1400 همانند آنچه در انتخابات اسفند 98 تجربه شد با احتمال پایین بودن مشارکت سیاسی روبرو باشد و اصلاح طلبان همواره این مسأله را یکی از پاشنه آشیل های خود دانسته اند. به نظر شما آیا صرف تشکیل این نهاد می تواند یاریی به ترمیم سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان کند؟

مردم در روبروه با انتخابات به چند بخش تقسیم می شوند. بخشی از مردم به دلایل اعتقادی و پایبندی بیشتر به نظام جمهوری اسلامی در هر شرایطی و با وجود تحمل هر سختی برای تقویت نظام در انتخابات شرکت می نمایند، اما بخش عمده ای از مردم نتیجه محورند. آنها اگر آمدند و رأی دادند، انتظار دارند که نتیجه رأی شان در زندگی و شرایط کشور خود را نشان دهد. خب از این حیث مشارکت بالایی که در انتخابات سال 96 رقم خورد، با دو مسأله روبرو شد. مسائلی که بر تمایل بخش های مختلفی از مردم به مشارکت سیاسی تأثیر نامطلوب گذاشت. یک مسأله ناکامی بود که بر اثر عهدشکنی امریکا و سستی طرف های اروپایی و آسیایی در تحقق هدف های ضد تحریمی برجام ایجاد شد و با بازگشت و تشدید تحریم های امریکا فشار زیادی را متوجه زندگی مردم کرد. علاوه بر این نارضایتی مالی بخش دیگری از مطالبات مردم نیز بر اثر مسائل حاکم بر سیاست داخلی پاسخ نیافت. متأسفانه پاره ای از جریانات سیاسی علاقه مندند که نتیجه انتخابات هر چه بشود در جریان اراده حاکم بر کشور و در سیاست هایی که به باور آنها موجه است، تغییری اتفاق نیفتد و نتیجه انتخابات خنثی شود. اینها کسانی هستند که بر حسب ظاهر خیلی به نظام پایبندند اما مثل کسی که بر شاخه نشسته بود و بن می برید، عمل می نمایند. اینها کسانی هستند که ظاهراً عاشق نظام جمهوری اسلامی هستند اما توجه ندارند که اگر در این نظام رأی مردم بی اثر شود و رکن مهم جمهوریت نظام متزلزل شود، به کلیت آن آسیب می رسد. بنابراین همه این مسائل با کاهش اقبال مردم به انتخابات منتهی شده و به هر حال این مسأله ای است که پیش روی اصلاح طلبان هم قرار گرفته است. بنابراین حتماً یکی از وظایف نهاد اجماع ساز این است که به نظرات مردم احترام بگذارد، نظرات اقشار مختلف را بشنود و تجزیه و تحلیل کند و برای حل آنچه مورد نظر مردم است، راه حل داشته باشد.

در همین زمینه می دانیم که اختلافات دیدگاهی میان طیف های مختلف اصلاح طلبان وجود دارد. اختلافاتی که گاهی خود را در قالب تقابل اصلاحات جامعه محور و اصلاحات قدرت محور نشان داده و روزی دیگر به بحث بر سر اولویت دموکراسی یا تکنوکراسی رسیده. احزاب اصلاح طلب با وجود چنین تفاوت دیدگاه هایی تا چه حد می توانند امیدوار باشند که به اجماع برسند؟

واقعیت این است که اصلاح طلبان یک حزب نیستند؛ یک جبهه اند. در این جبهه تنوع و تکثر زیاد است اما ائتلافی که شکل می گیرد بر اساس تأمین حداکثری نظر گروه ها نیست. این ائتلاف حاصل مسامحه ای است که همه گروه ها نسبت به هم خواهند داشت و حداقل مشترکات را می تواند پوشش دهد. اگر نگاه همه احزاب حاضر در این ائتلاف همین طور باشد، بعید است مسئله ای به وجود بیاید. بالاخره گروه ها و شخصیت ها هر کدام برداشت خودشان را دارند اما یک حداقل هایی برای ائتلاف و همکاری وجود دارد که آن حداقل ها همواره اصلاحات را در قالب یک جبهه متحد نگاه داشته و به صحنه آورده است.

از جمله موضوعاتی که در کنار خبر نهایی شدن فهرست اعضای حاضر در این نهاد اجماع ساز از سوی رئیس دوره ای جبهه اصلاحات مطرح شد تأکید بر این بود که اصلاح طلبان در صورت داشتن کاندیدای اختصاصی در انتخابات حضور خواهند داشت. به باورتان جریان سیاسی متبوع شما تا چه حد روی این شرطی که برای خودش گذاشته استحکام خواهد داشت یا در صورت رد صلاحیت چهره های مطلوب و مورد نظر اصلاح طلبان باز هم شاهد حمایت این جریان از یک چهره اصولگرای میانه رو خواهیم بود؟

چنان که در ابتدا هم گفتم، هنوز نهاد اجماع ساز به نحوی شکل نگرفته که ببینیم چه سیاستی تدوین می شود. مطابق مصوبه ای که پیش تر شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب داشت، اصلاح طلبان اعلام نموده اند که اگر انتخابات رقابتی باشد و اگر کاندیدای خود را داشته باشند در انتخابات شرکت می نمایند. اما الان با معین شدن آن شرایط خیلی فاصله داریم و باید صبر کنیم ببینیم چه می شود. با این حال اگر از منظر داشتن پیش بینی برای شرایطی که ممکن است پیش روی اصلاح طلبان قرار بگیرد و آمادگی برای نحوه روبروه با آن می پرسید، باید بگویم که این از جمله موضوعاتی است که باید در نهاد جدید مورد بحث قرار بگیرد تا هر کس و هر گروهی پیشنهادها و دیدگاه های خود را مطرح کند. به شخصه تا این مسائل در نهاد جدید بحث نشود نفیاً یا اثباتاً نمی توانم اظهارنظری داشته باشم. این از آن موضوعاتی است که باید صبر کنیم و ببینیم سیاست بر چه مداری قرار می گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 902

به "خبرنگاران مأموریت برای تدوین برنامه، مشخص نامزد و تعامل با نظام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مأموریت برای تدوین برنامه، مشخص نامزد و تعامل با نظام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید