خبر خوب برای کشف واکسن کرونا؛ احتمال رسیدن واکسن کرونا تا شهریور

به گزارش زنگ قلاب بافی، از همان ابتدای شیوع ویروس بیماری کرونا کووید 19 در چین و سایر کشورهای جهان، امیدها برای کشف واکسن یا ساخت دارویی موثر برای کرونا وجود همیشه داشت. با اینکه ساخت واکسن اختصاصی برای کرونا حداقل 18 ماه زمان می برد اما دانشمندان امیدوارند با اضافه کردن بخشی از پروتئین های ویروس کرونا به واکسن هایی که در حال حاضر در دسترس هستند بتوانند واکسن بیماری کرونا را فراوری نمایند. در این زمینه خبرهای امیدوار نماینده ای هم به گوش رسیده است و احتمال فراوری واکسن کرونا تا شهریور را پر رنگ نموده است. دکتر میرشهرام صفری، فوق تخصص علوم اعصاب و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مدیر آزمایشگاه دینامیک شبکه های عصبی قشر مغز خبرهای خوبی در خصوص کشف واکسن کرونا برای ما دارد.

خبر خوب برای کشف واکسن کرونا؛ احتمال رسیدن واکسن کرونا تا شهریور

کشف واکسن کرونا؛ احتمال فراوری واکسن کرونا تا شهریور

به نظر می رسد شکل تغییر یافته ای از واکسن سرخک در حال فراوری برای مقابله با کرونا است. واکسن سرخک در واقع شکل زنده ولی ضعیف شده ویروس است. شکل ضعیف شده ویروس منجر به بیماری در فرد نمی گردد ولی بدن را برای فراوری پادتن علیه ویروس تحریک می نماید. واکسن ویروس ضعیف شده به دلیل شباهت با عفونت واقعی پاسخ ایمنی قوی و طولانی مدت ایجاد می نماید. محققین در حال اضافه کردن یک پروتئین ویروس کرونا به ساختار ضعیف شده سرخک هستند.

به خاطر تایید قبلی واکسن سرخک در صورت موفقیت این روش امکان استفاده از این واکسن تغییر یافته با سرعت بیشتری میسر خواهد شد. هم اکنون 80 واکسن در جهان در حال ساخت و آزمایش است که 5 واکسن به مرحله کارآزمایی بالینی در انسان رسیده است.

از این 5 واکسن برای کرونا، کمپانی مدرنا و اینوویو از تکنولوژی جدید توالی اختصاصی RNA ویروس کرونا استفاده نموده اند، توالی خاص برای پروتئین خاصی از ویروس مانند اسپایک. دو کمپانی دیگر هم درصدد فراوری واکسن ادجوانت کرونا هستند. یک کمپانی ترکیبات ادجوانت واکسن و دیگری پروتئین های ویروس را فراوری می نماید.

واکسن های ادجوانت سیستم ایمنی را بهتر تحریک نموده و پادتن مناسبی فراوری می نمایند. به علت سرعت عمل در شناسایی توالی ژنتیکی ویروس بلافاصله بعد از شیوع، سرعت فراوری واکسن ها قابل توجه است. توالی ژنتیکی ویروس کرونا 79 درصد شبیه ویروس سارس و 50 درصد شبیه ویروس مرس است و کوشش های قبلی برای فراوری واکسن برای این دو ویروس در حال حاضر یاری نماینده هستند.

برای مثال گروه دانشگاه آکسفورد که قبلا روی واکسن مرس کار نموده اند قول آماده کردن واکسن کرونا را تا شهریور سال جاری داده اند. 1000 دوز اول این واکسن برای استفاده در انسان به زودی آماده خواهد شد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 356

به "خبر خوب برای کشف واکسن کرونا؛ احتمال رسیدن واکسن کرونا تا شهریور" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبر خوب برای کشف واکسن کرونا؛ احتمال رسیدن واکسن کرونا تا شهریور" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر خوب برای کشف واکسن کرونا؛ احتمال رسیدن واکسن کرونا تا شهریور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید