خشکی صبحگاهی گردن از ابتلا به کدام بیماری ها خبر می دهد؟

به گزارش زنگ قلاب بافی، یک فیزیوتراپیست گفت: در اغلب موارد افراد می توانند درد صبحگاهی گردن را که نشان دهنده بروز برخی از بیماری ها است، در خانه تسکین دهند.

خشکی صبحگاهی گردن از ابتلا به کدام بیماری ها خبر می دهد؟

فهیمه اوکاتی فیزیوتراپیست در گفت وگو با خبرنگار ، درباره خشکی صبحگاهی گردن اظهار کرد: خشکی صبحگاهی گردن به طور معمول نشانه مشکل پزشکی جدی نیست، اما می تواند فعالیت های روزانه فرد را مختل کند. این عارضه با علائمی مانند درد گردن در طول روز بروز پیدا می کند، علاوه بر این حرکت دادن سر در جهات مختلف هم مشکل می شود.

او بیان نمود: خوابیدن در شرایط اشتباه، انجام نادرست ورزش های دست و گردن، اضطراب و ابتلا به برخی بیماری های خاص می توانند از جمله علل خشکی صبحگاهی گردن باشند. افراد اغلب می توانند خشکی و درد صبحگاهی گردن را در خانه تسکین دهند، اما در موارد نادر این عارضه می تواند نشانه بیماری جدی باشد که در این صورت فرد باید به پزشک مراجعه کند.

اوکاتی اضافه کرد: از جمله علل خشکی صبحگاهی گردن می توان به وارد شدن صدمه یا فشار جزئی بر گردن مانند بروز کشیدگی در عضلات گردن هنگام انجام یک حرکت ناگهانی، خوابیدن در شرایط نادرست، قرار دریافت سر و گردن در شرایط اشتباه هنگام دراز کشیدن یا نشستن طولانی مدت برای استفاده از لپ تاپ یا گوشی تلفن همراه، وارد شدن آسیب های ورزشی پی در پی به گردن و فشار های جزئی به شکل ممتد به عضلات گردن، بروز صدمات شدید به طور مثال حرکت با شتاب سر و گردن در هنگام تصادف رانندگی می تواند کشش شدید عضلات و حرکت شدید سر و گردن به سمت جلو یا عقب را موجب شود و ممکن است علائمی مانند سر درد، سوزش ناحیه گردن، سرگیجه، کاهش حافظه و تمرکز را به همراه داشته باشد.

این فیزیوتراپیست تأکید کرد: از دیگر علل خشکی صبحگاهی گردن می توان به آرتروز ستون فقرات گردنی و تخریب غضروف مفاصل این ناحیه اشاره کرد که پزشک این آرتروز را با انجام تست های خاص رادیوگرافی، (MRI) و آزمایش خون تشخیص می دهد. گاهی سفتی گردن علامت مننژیت است که می تواند جدی باشد، مننژیت التهاب پرده مننژ بوده که مغز و نخاع را پوشانده است. ویروس، باکتری یا قارچ ممکن است مننژیت را موجب شوند که مننژیت ویروسی به طور خود به خود بهتر می شود، اما مننژیت باکتریایی و قارچی می تواند زندگی فرد را تهدید کند البته مننژیت علاوه بر سفتی گردن با علائم دیگری مانند تب ناگهانی، سردرد، حساسیت به نور، گیجی، تحریک پذیری و نداشتن توانایی بیدار شدن از خواب، همراه است. در صورت بروز این علائم همراه با حالت تهوع، سختی در رساندن چانه به قفسه سینه و بروز درد در دست چپ، فرد باید به شکل اورژانسی به پزشک مراجعه کند.

او شرح داد: برخی اوقات خشکی صبحگاهی گردن نشانه یک مشکل جدی تر مانند لغزش دیسک در ستون فقرات گردنی یا گیر افتادگی عصب در این ناحیه است که در این مورد فرد باید به پزشک مراجعه کند تا پس از تشخیص جهت آموزش تمرین ها و اعمال تکنیک های دستی به فیزیوتراپیست معرفی شود.

اوکاتی گفت: ساده ترین و شایع ترین علت خشکی صبحگاهی گردن، شرایط خوابیدن نادرست و استفاده از بالش نامناسب هنگام خواب است. خوابیدن روی شکم حالتی است که موجب می شود گردن در یک شرایط چرخشی طولانی مدت در طول شب باقی بماند که این حالت کشیدگی طولانی مدت عضلات یک سمت گردن را به همراه دارد. سر، گردن و پشت باید در یک تراز هنگام خوابیدن قرار بگیرند.

این فیزیوتراپیست اظهار کرد: استفاده از بالش های نامناسب بسیار بلند یا سفت هم می تواند خشکی صبحگاهی گردن را موجب شود. در طول خواب، سر و ستون فقرات گردنی به مدت طولانی روی بالش هستند، بنابراین اگر بالش نتواند گودی گردن را به میزان کافی پر کند یا بسیار بلند یا کوتاه باشد، ستون فقرات گردنی و عضلات گردن در طول شب در شرایط طبیعی و راحت قرار نمی گیرند. استفاده از بالش های پَر یا بالش های فوم سبک موجب می شود که سر و گردن در شرایط طبیعی قرار بگیرند و فشار نابجا از روی ستون فقرات گردنی برداشته شود. افراد همچنین می توانند از یک حوله رول شده برای پر کردن گودی گردن روی بالش استفاده کنند.

او اضافه کرد: اگر فرد صبح با گردن خشک و دردناک از خواب بیدار شد، استفاده از کیسه های یخ در ناحیه گردن به کاهش درد و التهاب این ناحیه کمک می کند. کیسه آب گرم هم می تواند سفتی و اسپاسم عضله گردن را کاهش دهد. پزشک همچنین می تواند برای کمتر شدن سفتی و درد ناحیه گردن دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی را تجویز کند.

اوکاتی تأکید کرد: کشش عضلات به آرامی به هر دو طرف، حرکت دادن سر از یک سمت به سمت دیگر، حرکت شانه ها به جلو و عقب در کاهش درد گردن مؤثر است، البته اگر کشش عضله درد را موجب شد، فرد نباید حرکت کششی را ادامه دهد. شخص باید در طول روز در هنگام نشستن دقت کند تا موقعیت سر، گردن، شانه ها و کمر را در ارتباط با هم صاف نگه دارد. ماساژ و کاهش استرس هم در کاهش سفتی گردن بسیار مؤثر است.

این فیزیوتراپیست یادآوری کرد: مطابق تصویر فرد باید به آرامی سر را به سمت خلاف جهت درد خم کند تا عضله دردناک به آرامی کشیده شود، 10 ثانیه باید عضله را در این شرایط نگه دارد و این حرکت را برای هر طرف سه بار تکرار کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 141

به "خشکی صبحگاهی گردن از ابتلا به کدام بیماری ها خبر می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکی صبحگاهی گردن از ابتلا به کدام بیماری ها خبر می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید