خطر پیک چهارم کرونا و هشدار درباره بازگشایی ها

به گزارش زنگ قلاب بافی، تهران (پانا) - به گفته عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر بازگشایی های اخیر، احتمال بروز پیک چهارم کرونا به دنبال بازگشایی ها قابل رد کردن نیست، اما امیدواریم با توجه به اینکه فرایند رو به کاهش بیماری چشمگیر است، پیک چهارم رخ ندهد.

خطر پیک چهارم کرونا و هشدار درباره بازگشایی ها

به گزارش ایسنا، مسعود مردانی با تاکید بر اینکه تعجیبل در بازگشایی ها خطرناک است، گفت: بازگشایی بدون دلیل قطعی باعث افزایش گردش ویروس در جامعه و باعث افزایش موارد ابتلا در جامعه می گردد. ما این موضوع را یک بار در اردیبهشت ماه هم تجربه کردیم و دیدیم وقتی آمار پایین آمد به سرعت مراکز آموزشی، رستوران ها، مراکز خرید و... را باز کردند و دود آن به چشم مردم رفت و یادمان هست که آمار مرگ و میر تا مرز 500 نفر در روز نیز ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه آمار مرگ و میر کرونایی طی چند روز اخیر دو رقمی شده است، اظهار کرد: باید این آمار را حفظ نموده و کاهش دهیم. مردم باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند، اکنون خبرهایی از فرمانداری تهران می خوانیم که درصد بالایی از درخواست های سفرهای بین استانی غیر ضروری بوده است و این نشان می دهد مردم تصور می نمایند به محض کاهش آمار می توانند به سرعت به سفر رفته و در مجامع شرکت نمایند؛ این رویه خطر آفرین است.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: بازگشایی ها احتیاج به پایش مستمر دارند، یعنی باید مدام آنالیز شوند تا اگر بازگشایی تاثیری در افزایش بار بیماری داشت آن را محدود نمایند. البته این موضوع هم خالی از مشکل نیست زیرا هر فعالیتی که اکنون آزاد گردد و هر بازگشایی که اکنون انجام گردد تاثیرش را دو هفته بعد خواهد گذاشت و دو هفته بعد موارد جدید بیماری نمود پیدا می نمایند. ما به عنوان متخصصین این امر هشدار می دهیم تعجیل در بازگشایی ها ممکن است آرامش فعلی این روزها را برهم بزند.

وی در مورد بازگشایی مدارس در بعضی مناطق، گفت: معمولا در تعطیلی هایی که به دنبال گسترش ویروس های تنفسی فوقانی اتفاق می افتد، یکی از اولین مراکزی که فعالیتشان تعطیل می گردد مدارس و مراکز آموزشی هستند و به همین ترتیب باید آخرین جایی باشند که بازگشایی می شوند و فکر می کنم وزارت آموزش و پرورش پایش را در نظر دارد؛ زیرا بدون پایش مستمر شرایط مسلما شرایط مشابه شرایط مهرماه خواهد شد و افزایش بار بیماری را شاهد خواهیم بود.

این متخصص عفونی درباره واکسنهای فعلی کرونا در بچه ها گفت: متاسفانه کارایی و عوارض جانبی واکسن های کرونایی که تا به امروز عرضه شده است بر اطفال و زنان باردار ارزیابی نشده است و تمام کارآزمایی های بالینی بر بزرگسالان است. با توجه به اینکه در نوع جهش یافته کرونا افراد زیر 20 سال و بچه ها در خطر بیشتری از نظر ابتلا هستند باید بیشتر مراقب این گروه سنی بود.

مردانی ادامه داد: مسائل مالی و شرایط معیشت مردم هم در بازگشایی ها بی تاثیر نیست؛ زیرا امکان جبران خسارت تعطیلی ها برای دولت هم سخت و مشکل است. با این حال ارزیابی مستمر می تواند به ما کمک کند.

وی با اشاره به اینکه احتمال بروز پیک چهارم کرونا به دنبال بازگشایی ها وجود دارد، اظهار کرد: این گزینه هم قابل رد کردن نیست اما امیدواریم به کمک خدا با توجه به اینکه فرایند رو به کاهش بیماری چشمگیر است، پیک چهارم رخ ندهد. به نظر می رسد با نظارت و پایش مستمر بتوانیم جلوی وقوع پیک چهارم را بگیریم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 849

به "خطر پیک چهارم کرونا و هشدار درباره بازگشایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر پیک چهارم کرونا و هشدار درباره بازگشایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید