داغ شدن کامپیوتر؛ از دلیل تا ارائه چند راهکار

به گزارش زنگ قلاب بافی، دمای بیش از میزان در اجزای داخلی سیستم کامپیوتر موجب می گردد تا دستگاه به اصطلاح اورهیت (Overheat) گردد. داغ شدن کامپیوتر باعث می گردد تا راندمان کامپیوتر و بعلاوه عمر قطعات به طرز قابل توجهی کاهش یابد. با این حال شاید سوالاتی در فکر تان درباره داغ شدن کامپیوتر شکل گرفته است. برای نمونه، دما تا چه میزان برای یک سیستم کامپیوتر یا لپتاپ مطلوب و مجاز است؟ اصلا چگونه این گرمای زیاد به وسیله اجزای داخلی کامپیوتر فراوری می گردد؟ در این مقاله قصد داریم درباره داغ شدن کامپیوتر به شما یاری کنیم.

داغ شدن کامپیوتر؛ از دلیل تا ارائه چند راهکار

آیا نسبت به داغ شدن کامپیوتر داغ شدن کامپیوتر نگران هستید و این دغدغه در فکر تان شکل گرفته که کامپیوتر بیش از اندازه داغ نگردد؟ گرمای مازاد می تواند روی راندمان دستگاه و عمر هارد درایو تاثیر منفی بگذارد. با این حال، از کجا معلوم که دمای مورد نظری که حس می کنید برای سیستم کامپیوتری شما طبیعی بوده و اورهیت نیست؟ واقعا چه دمایی برای پردازنده کامپیوتر مناسب است؟ چه نشانه هایی باید موجب بروز نگرانی گردد که سیستم کامپیوتری بیش از اندازه داغ شده است؟ در ادامه به طور مفصل درباره داغ شدن کامپیوتر به تک تک سوالات پاسخ می دهیم.

خنک نماینده پردازنده کولر مستر مدل BLIZZARD T20

410,000

تومان

خنک نماینده پردازنده ان زی ایکس تی مدل KRAKEN Z73 RGB

12,690,000

تومان

خرید خنک نماینده از خبرنگاران

مشاهده همه

چطور گرما به وسیله سیستم کامپیوتر فراوری می گردد؟

گرما به طور طبیعی فراورده یک فرایند الکتریکی است. هر چیزی که از انرژی استفاده می نماید تا یک فعالیت را به حرکت در بیاورد می تواند گرما را فراوری کند. حال می خواهد این شی یک موتور ماشین باشد، یا یک کامپیوتر یا حتی بدن های خودمان. گرما به این وسیله فراوری و سپس به محیط و اشیای دیگر منتقل می گردد. اندازه الکتریسیته مورد احتیاج به کاری که انجام می گردد بستگی دارد و طبیعتا اگر یک کار پیچیده را بتوان در نظر گرفت، مقدار الکتریسیته هم باید بیشتر باشد.

قطعاتی که در داخل کامپیوتر شما نصب می گردد به آسانی حرارت گرمایی را از خود فراوری می نماید؛ به خصوص قطعات CPU و GPU که انرژی الکتریسیته در داخل مدارهای متعدد این قطعات در جریان است.

فرایند اورکلاک هم گرمای بسیار زیادی را ایجاد نموده و اورهیت رخ می دهد. اورکلاک به طور خلاصه یعنی شما کاری کنید تا پردازنده کامپیوتر با سرعت کلاک بالاتر از حد تنظیم شده پیش فرض به وسیله سازنده ها، عملیات کامپیوتری را اجرا کند. شما می توانید نرخ کلاک ایده آل را با سر زدن به سایت توسعه دهنده پردازنده متوجه شوید اما اگر شما یک اورکلاک نماینده حرفه ای هستید، به راحتی می توانید خودتان برترین سرعت کلاک را برای CPU تنظیم نموده تا از سوی دیگر سیستم کامپیوتر اورهیت نگردد.

مزیت اصلی اورکلاک، راندمان و سرعت بیشتر اجرای سیستم عامل است اما اورکلاک از طرفی دیگر به ولتاژ بیشتر هم احتیاج دارد. به زبان ساده تر، الکتریسیته بیشتر مساوی است با فراوری گرمای بیشتر به وسیله پردازنده کامپیوتر.

تجربه بازی های ویدیویی، تماشای فیلم و سریال ها با کیفیت بلو-ری و بعلاوه به اشتراک گذاری فایل ها موجب می گردد تا فشار زیادی به پردازنده وارد گردد. اگر چند کار سنگین به یکباره به وسیله یک سیستم کامپیوتر و حتی لپتاپ اجرا گردد، اورهیت شدن دستگاه یک دغدغه مهم برای کاربر خواهد بود.

خنک نماینده پردازنده مدل ice-man هفت رنگ

2 %

1,090,000

1,068,200 تومان

مشاهده و خرید

یک احتمال ضعیف و نادری هم برای اورهیت شدن کامپیوتر وجود دارد و آن، هک شدن کامپیوتر است. مجرم های سایبری با نصب بد افزارهایی مثل کیلاگرها یا نرم افزارهای ماینینگ روی سیستم عامل کامپیوتر شما می توانند کاری نمایند تا از حدبیشتر قدرت سیستم برای ماینینگ استفاده گردد و به همین علت، گرمای بسیار زیادی ممکن است ایجاد گردد. کل این فرایند در پس زمینه سیستم عامل ویندوز رخ می دهد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است یک نرم افزار ضد ویروس و امنیتی روی سیستم عامل خود نصب کنید.

بعضی از کاربران کوشش می نمایند تا گرمای فراوری شده به وسیله عملیات های سیستمی استاندارد را با فرایندی به نام Underclocking تا حد زیادی کم نمایند. از لحاظ فنی، این فرایند انتقال حرارت را با جایگزینی کریستالِ نوسان ساز در داخل قطعه کم می نماید. با این حال، این فرایند به طور طبیعی بهره وری سیستم را کاهش می دهد. در حقیقت، اگر شما می خواهید به طور کل هیچ گرما و حرارتی از بابت سیستم کامپیوتر فراوری نگردد، بهتر است به طور کامل کامپیوترتان را خاموش کنید!

چگونه سریع متوجه اورهیت شدن سیستم کامپیوتر شویم؟

با وجود این که گرما می تواند روی راندمان سیستم کامپیوتر تاثیرگذار باشد، دمای سیستم کامپیوتری تان به ندرت بالاتر از مقداری می رود که در کارهای روزمره شما اختلال وارد کند. البته، اگر کامپیوتر شما به طور مکرر دچار هنگ و فریز می گردد، این نشانه مهمی پیرامون بالا رفتن دمای پردازنده بالاتر از حد مجاز است. از دیگر نشانه ها می توان به صدای فن های داخلی نصب شده در داخل کامپیوتر و لپتاپ اشاره نمود. اگر صدای فن ها بیش از اندازه به گوش می رسد، این مسئله یعنی فن ها سریع تر کار می نمایند تا دمای مادربرد و پردازنده کاهش یابد. فن ها با تهویه هوای داغ به سمت خارج از قطعات مهم به وسیله هیت سینک کوشش می نمایند تا سیستم کامپیوتر اورهیت نگردد.

بیشتر کامپیوترها در برابر اورهیت شدن اجزای داخلی شان یک سیستم امنیتی دارند که سیستم را به طور کل خاموش نموده تا جلوی آسیب دائمی بیشتر گرفته گردد. البته، از آنجایی که کل سیستم به یکباره خاموش می گردد، فرایند هایی که کاربر در حال انجامست به یک باره متوقف می گردد. فرد هم باید تا زمانی که اجزای کامپیوتر به اندازه کافی خنک نشده، مجدد سیستم را روشن نکند. در این مدل سناریوها بهتر است مدام از اطلاعات خود روی هارد درایو اکسترنال فایل پشتیبان تهیه کنید.

خنک نماینده پردازنده اینتل مدل I5 12400

745,000 تومان

مشاهده و خرید

اگر شما به فضای داخلی کامپیوتر دسترسی دارید، ابتدا کابل برق کیس خود را از برق شهر قطع نموده و سپس به آرامی به قطعات داخل کیس دست بزنید. این که قطعات تا حدی گرم به نظر برسند طبیعی است اما این گرما نباید به اندازه ای بالا باشد که از دست زدن به آن احساس درد کنید یا در دست زدن به قطعات ناتوان باشید. جدا از این مورد، راه های متنوع زیادی برای آنالیز دمای پردازنده وجود دارد که می توانید با جست وجو در فضای مجازی نسبت به این راه حل ها آگاهی کامل پیدا کنید.

آیا سیستم کامپیوتری شما اورهیت شده یا صرفا داغ شده؟

اگر صدای فن های سیستم کامپیوتری تان را می شنوید، بهتر است وحشت زده نشوید! این یک پدیده طبیعی است. هر فعالیت به نسبت سختی که به وسیله پردازنده، کارت گرافیک و HDD انجام می گردد، حرارت سیستم کامپیوتری را افزایش می دهد. کامپیوترها به طور معمول گرما را بدون یک اثر مخرب ایجاد می نمایند. البته، اگر فن های شما در یک سرعت بالا به طور مکرر کار نموده و نویز زیادی را ایجاد نمایند، امکان دارد یک مسئله ای در اجزای سیستم به وجود آمده باشد. اگر هم که اصلا صدای فن ها را از یک بازه زمانی به بعد نمی شنوید، شاید فن ها خراب شده اند. اگر فن سیستم خراب شده باشد، طبیعتا کاهش دما در بین اجرای کامپیوتری رخ نمی دهد. با تمام این تفاسیر، از آنجایی که تمامی مولفه های دخیل در اورهیت سیستم کامپیوتر به چیزهایی که گفتیم خلاصه نمی گردد، معیار و ملاک شما برای تشخیص اورهیت سیستم باید راندمان و بهره وری کلی سیستم کامپیوتری تان باشد.

شاید سیستم از حالت طبیعی خود کندتر عمل می نماید و حتی در کارهای ساده هم سیستم در اجرا ناتوان ظاهر گردد. اگر شدت اورهیت سیستم کامپیوتر به حد فاجعه باری رسیده و تمامی اجزای داخلی کامپیوتر یا لپتاپ دچار صدمه بحرانی شده اند، با صفحه آبی مرگِ مشهور ویندوز هم ممکن است روبه رو شوید. هر چند، نمایش صفحه آبی مرگ ویندوز تنها به علت اورهیت نیست و فاکتورهای بسیار زیادی در بروز این صفحه دخیل هستند.

مسائل مربوط به راندمان سیستم کامپیوتری الزاما به این معنا نیست که دمای پردازنده از حالت ایده آل فراتر رفته است. نرم افزارهای مشکوک هم می توانند روی کامپیوتر شما اثرگذار باشند. بنابراین، همان طور که قبلا گفتیم، بهتر است از یک نرم افزار امنیتی و ضد ویروس برای رصد کامل سیستم عامل ویندوز بهره ببرید.

اگر با سیستم عامل ویندوز سر و کار دارید، شما می توانید نرم افزارهایی که روی پردازنده فشار زیادی را اعمال می نمایند را رصد کنید. شما می توانید از بخش Task Manager به طور لحظه ای ببینید که چه برنامه هایی در پس زمینه در حال انجامست. اگر با یک فهرست بلند و بالا روبه رو شده اید جای نگرانی وجود ندارد! به طور معمول برنامه های پس زمینه متعددی به وسیله اجزای ویندوز در حال انجام هستند.

خنک نماینده پردازنده کولر مستر مدل T400 RAINBOW

1,250,000 تومان

مشاهده و خرید

جدا از مسئله خرابی فن، جریان تهویه ضعیف به علت قرارگیری اشتباه سیستم خنک نماینده در داخل کیس می تواند یک مورد مهم برای ایجاد اورهیت باشد. اگر تهویه ها مسدود گردد، جریان هوای گرم در داخل کیس باقی می ماند. از طرفی دیگر، کیس کامپیوتر را نباید به طور کامل به یک دیوار یا میز چسباند به گونه ای که دریچه های تهویه مسدود گردد. تمامی این موارد می تواند گرمای هوای داخل کیس را بیشتر کند. با تمام این تفاسیر، شما می توانید با نصب نرم افزارهای رصدنماینده دما به طور آنی دمای سیستم کامپیوتر را آنالیز کنید.

پردازنده کامپیوتر باید چه دمایی داشته باشد؟

کامپیوتر شما به طوری طراحی شده اند تا در دمای اتاق از حدبیشتر ظرفیت و توانایی سخت افزاری استفاده نمایند. دمای اتاق منظور دمایی است که نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است. با این حال، کاربرهای مختلف دمای مختلفی را ترجیح می دهند.

دمای طبیعی اتاق باید بین 20 الی 26 درجه سانتیگراد باشد. شما به وسیله دماسنج جیوه ای می توانید دمای میانگین اتاق محل کار خود را رصد کنید. اگر دمای اتاق از 27 درجه سانتیگراد فراتر برود، محتمل است گرما به قطعات کامپیوتر لطمه اساسی وارد کند. از طرفی دیگر، پردازنده کامپیوتر معمولا دمای به مراتب بیشتری نسبت به دمای معمولِ اتاق فراوری می نماید. بنابراین، از تماشا دماهای بالای 50 درجه وحشت نکنید. با این حال شاید برای تان سوال پیش آمده که حدبیشتر تا چه اندازه می توان انتظار داشت دما بالا برود؟ پردازنده شما به طور معمول بیشتر از 75 درجه سانتیگراد نباید برسد اما برای بعضی کارهای بسیار سنگین حتی 80 درجه سانتیگراد هم عادی است. البته دمای پردازنده های نسل نو آلدر لیک شرکت اینتل تا 95 درجه سانتیگراد هم افزایش می یابند که جای هیچ نگرانی نیست. سازنده ها اطلاع داده اند که این اندازه دما طبیعی است.

با تمام این تفاسیر، دمای زیر 60 درجه برای پردازنده ها به شدت دمای ایده آلی به نظر می رسد. اگر سیستم کامپیوتر به بالای دمای 70 درجه به طور مستمر می رسد، شما احتیاج دارید با استفاده از سیستم های تهویه نماینده دمای رایانه های شخصی خود را پایین بیاورید. دمای بالاتر از 81 درجه سانتیگراد می تواند به کامپیوتر شما در بلند مدت صدمه وارد کند. این مسئله به خصوص در فصل تابستان می تواند وخیم تر گردد. هر چند، همان طور که گفته شد، این اعداد و ارقام برای پردازنده های نسل نو شرکت اینتل که دمای 95 درجه سانتیگراد برای شان طبیعی است، صدق نمی نماید.

طبیعتا سرما به اندازه گرما برای سلامتی قطعات کامپیوتر، یک عامل تهتماشاماینده محسوب نمی گردد. اگر دمای محیط کم باشد (برای مثال حول و حوش 20 درجه سانتیگراد)، آسیب خاصی به قطعات کامپیوتری القا نخواهد شد.

با تمام این تفاسیر، ایده خوبی است تا حواستان به پردازنده به وسیله بعضی نرم افزارهای اصلی باشد. شما می توانید به وسیله BIOS یا UEFI به طور مدام دمای پردازنده را آنالیز کنید.

در حین تجربه بازی های ویدیویی دمای پردازنده کامپیوتر باید چند درجه باشد؟

بازی های ویدیویی رسما فشار زیادی را به پردازنده و کارت گرافیک القا می نمایند و دمایی بالاتر از حد میانه در حین انجام بازی های ویدیویی فراوری می گردد. با این حال، دما در حین بازی های ویدیویی به طور میانه بین 65 الی 85 درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت. دمای بیشتر از این دامنه در بلند مدت می تواند روی کارکرد کلی سخت افزار تاثیر منفی داشته باشد. اگر به طور حرفه ای به گیم نمی پردازید، بهتر است هر از چند مدتی از بازی بیرون آمده تا قطعات کامپیوتر تا حدی خنک شوند. البته این پیشنهاد برای زمانی است که سیستم کامپیوتر یا لپتاپ شما از یک سیستم تهویه مناسب برخوردار نباشد.

فن کیس تسکو مدل T Fan 02

54,000 تومان

مشاهده و خرید

چگونه دمای پردازنده را در یک محدوده مطمئن نگه داریم؟

خنک نگه داشتن محیط کامپیوتر یک توصیه کلیدی است. این کار می تواند به سادگیِ باز کردن یک پنجره باشد یا خرید یک سیستم خنک نماینده مخصوص کامپیوتر باشد. به طور معمول خنک کردن لپتاپ ها آسان تر از رایانه های شخصی است اما لپتاپ ها به علت هیت سینک های کوچکتر و دریچه های تهویه با اندازه کوچک تر، گرمای به نسبت بیشتری را نسبت به کامپیوترها فراوری می نمایند.

اگر شما نسبت به اورهیت پردازنده نگران هستید، شما چند گزینه نظیر نصب فن را در اختیار دارید. البته این پیشنهاد برای افراد ناآشنا با فرایند نصب و سخت افزار نیست. اگر هیچ ایده ای برای نصب سیستم خنک نماینده ندارید، بهتر است از یک کارشناس کامپیوتر برای خرید و نصب یاری بگیرید.

علاوه بر مسائل گفته شده، شما باید نسبت به سیستم دفاعی کامپیوتر هم اقدام کنید؛ یعنی کاری کنید تا کامپیوتر در صورت روبرو شدن با اورهیت به طور اتوماتیک خاموش گردد تا خطر آسیب به اجزای کامپیوتر کم شده و کامپیوتر دچار کرش نگردد. احتمالا شما به یک فن نو برای هیت سینک هم احتیاج پیدا خواهید کرد. امکان دارد یک فنِ سیستم به درستی کار نمی نماید و اگر این فرض درست باشد، بهتر است از روشن کردن کامپیوتر جدا خودداری کنید؛ چراکه احتمالا یک صدمه دائمی به پردازنده وارد خواهد شد.

فن های تبلت های ویندوزی و لپتاپ ها به آسانی قابل تعویض و جایگزینی نیستند. اگر شما به اندازه کافی باتجربه نباشید، ممکن است به سیستم کامپیوتری خود آسیب وارد کنید.

دمای خوب برای کامپیوتر باید چه مقدار باشد؟

به طور ایده آل، به جز پردازنده های نسل نو 12700K شرکت اینتل که دمای 95 درجه برای شان یک عدد طبیعی محسوب می شوند، سایر پردازنده ها نباید دمای بیشتر از 75 درجه سانتیگراد را به طور مداوم داشته باشند. بعلاوه از آن سو، دمای کمتر از 20 درجه سانتی گراد هم اثر منفی روی عملکرد پردازنده خواهد داشت.

به طور کلی چند راهکار برای خنک نگه داشتن کامپیوتر عبارتند از:

  • تهویه مناسب برای رایانه در نظر بگیرید.
  • تمیز کردن گرد و خاک از داخل فن و دریچه های تهویه
  • به طور 24 ساعته با کامپیوترهای عادی کارهای سنگین را اجرا نکنید.
  • مشکل تان را با یک کارشناس کامپیوتر در میان بگذارید.

به طور کلی رفع کردن مسائل مربوط به گرمای بیش از اندازه یا اورهیت کامپیوتر به نسبت ساده است و اگر شما از کامپیوتر یا لپتاپ برای مصارف بسیار سنگین استفاده نکنید، می توان به راحتی این مشکل به ظاهر ترسناک را رفع کرد.

خنک نماینده پردازنده کولر مستر مدل BLIZZARD T20

410,000

تومان

خنک نماینده پردازنده ان زی ایکس تی مدل KRAKEN Z73 RGB

12,690,000

تومان

خرید خنک نماینده از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج درباره دمای اجزای کامپیوتر

چه مقدار دما برای کامپیوتر مناسب است؟

به طور معمول 60 الی 75 درجه برای پردازنده ها مناسب است. البته پردازنده های نسل نو آلدر لیک اینتل مثل 12700K تا مرز 95 درجه سانتیگراد هم می روند. این رقم برای این پردازنده ها طبیعی است.

دمای لپتاپ به 95 درجه می رسد. آیا طبیعی است؟

اگر پردازنده نسل نو آلدر لیک روی سیستم لپتاپ نصب شده، این مقدار دما طبیعی است.

کامپیوتر برای گیم باید چه دمایی داشته باشد؟

دما در حین بازی های ویدیویی به طور میانه بین 65 الی 85 درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1616

به "داغ شدن کامپیوتر؛ از دلیل تا ارائه چند راهکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داغ شدن کامپیوتر؛ از دلیل تا ارائه چند راهکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید