درخواست از رییسجمهور برای مجازات تخریبگران محوطه باستانی چگاسفلی

به گزارش زنگ قلاب بافی، خبرنگاران: لودرها به بهانه جدول کشی برای دفع آب های سطحی به محوطه باستانی چگاسفلی در شهرستان بهبهان استان خوزستان هجوم بردند و به نوشته عباس مقدم باستان شناسی که بر این محوطه باستانی فعالیت کرده است، سینه این محوطه تاریخی را 20 آذرماه شکافتند.

درخواست از رییسجمهور برای مجازات تخریبگران محوطه باستانی چگاسفلی

نگرانی از تخریب محوطه باستانی چگاسفلی که می توانست نامزد ثبت جهانی در فهرست یونسکو باشد و آثاری از 4700 تا 3800 پیش از میلاد مسیح از این محوطه بیرون آمده است، کار را به جایی رساند تا کنشگران میراث فرهنگی کشور در نامه ای سرگشاده خطاب به رییس جمهوری که رونوشتی از آن به رییس قوه قضاییه، وزیر میراث فرهنگی و رییس کمیسیون فرهنگی مجللس نیز ارسال شده است، از حسن روحانی خواسته اند موضوع را پیگیری و متخلفین را مجازات کند.

در نامه کنشگران میراث فرهنگی به حسن روحانی رییس جمهوری آمده است: متاسفانه طی ماه ها و روزهای اخیر توسط برخی نهادها و افراد به بهانه توسعه و طرح های عمرانی به محوطه های باستانی و تاریخی در شهرستان بهبهان آسیب جدی وارد آمده است. از جمله این آثار بافت تاریخی شهرستان بهبهان، محوطه باستانی ارجان از مراکز شهری دوره عیلام و در حال حاضر زیست گاه باستانی و آیینی تل چگاسفلی متعلق به 6 هزار سال پیش که متخصصین آنرا برابر با میراث جهانی شوش در این بازه زمانی می دانند.

این نامه اضافه نموده است: محوطه ارزشمند چگاسفلی که با شماره 28822 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و ضوابط حفاظتی عرصه و حریم آن نیز طبق قانون حفظ آثار ملی در نامه ای به شماره 942100.42628 در تاریخ 15/12/94 به استاندار محترم و مراجع قضایی استان خوزستان برای حفاظت ابلاغ شده بود. اما با توجه به اطلاع از تصمیم نهادهای اجرای طرح، جهت تخریب بخشی از این اثر ارزشمند، طی ماه های اخیر پژوهشگران، متخصصین و دوستداران میراث فرهنگی از هر راهی برای اطلاع رسانی جهت پیشگیری از تخریب در زمینه میراث کهن میراث این دیار به مسئولین استان و همچنین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گوشزد نموده بودند.

در این نامه آمده است: متاسفانه در آذرماه سالجاری بخشی از محوطه فوق مورد تخریب ماشین آلات سنگین قرار گرفته که به رغم رسالت و وظیفه اداره میراث فرهنگی شهرستان بهبهان جهت حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی، این اداره از تخلف فوق چشمپوشی نموده است. لذا امضاءکنندگان از حضرتعالی تقاضا دارند نسبت به پیگیری موضوع و برخورد با متخلفان مطابق ماده 558 قانون مجازات اسلامی و معرفی متخلفین به مراجع قضایی دستور اقدامات لازم را مبذول فرمایید.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز دیروز به ایسنا خبر داد که دهیاری و رییس شورای چگاسفلی پنجشنبه 20 آذرماه اقدام به کندن زمین برای جدول کشی با هدف دفع آب های سطحی نموده بودند که با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی، کار متوقف شد ولی گفته شده که متاسفانه کار را ادامه دادند که بار دیگر بر توقف آن تاکید شد، اما اصل مطلب حضور تعدادی از خانوارها روی عرصه چگاسفلی است که باید کاری برای آن ها انجام داد تا به این واسطه چنین اقدامات اصطلاحا عمرانی در این محوطه تاریخی دیگر رخ ندهد.

به گفته او، زمینی از منابع طبیعی تعیین شده تا منابع طبیعی این زمین را به عنوان زمین معوض در اختیار مردم روستا قرار دهد و از سوی دیگر مسوولان میراث فرهنگی خوزستان باید در صحبت با بنیاد مسکن استان و دریافت اعتبار از دولت و سازمان برنامه و بودجه، پیگیری کنند تا در آن زمین معوض برای مردم خانه سازی انجام شود.

طالبیان اضافه نمود: متاسفانه در طول چند سال گذشته هر بار فشارهایی برای انجام یکسری اقدامات در این محوطه تاریخی مانند گازکشی یا همین جدول کشی به میراث فرهنگی وارد شد. در نهایت تنها راه حل برای چگاسفلی یک تلاش مشترک بین میراث فرهنگی و بنیاد مسکن برای ساخت خانه در زمین معوض است. در واقع دولت باید همت کند و برای آزادسازی کامل چگاسفلی بودجه مناسب اختصاص دهد.

گفتنی است، دهیار و رییس شورای روستای چگاسفلی که دارای 30 خانوار است در روزهای گذشته دستور ورود لودر و خودروهای سنگین برای خاکبرداری به منظور احداث جدول کشی به بهانه دفع آب های سطحی را صادر کردند و بدین ترتیب این محوطه باستانی دارای ارزش های ثبت جهانی دستخوش تخریب و تعدی قرار گرفت. کبری ابوعلی رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان بهبهان نیز تماس های رسانه ها و دوستداران میراث فرهنگی را بی پاسخ گذاشته و در هنگام تخریب این محوطه نه تنها د ر دسترس نبوده که حتی براساس آنچه در فضای مجازی منتشر شده است به گچساران سفر نموده بود.

براساس پیگیری ها روستای چگاسفلی با داشتن 30 خانوار باید از این محوطه باستانی خارج شود که تا به امروز این اقدام صورت نگرفته است.

منبع: صدای میراث
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 799

به "درخواست از رییسجمهور برای مجازات تخریبگران محوطه باستانی چگاسفلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست از رییسجمهور برای مجازات تخریبگران محوطه باستانی چگاسفلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید