درس واقع گرایی در سیاست خارجی

به گزارش زنگ قلاب بافی، واقعیت این است که هرگونه طراحی و برنامه ریزی برای مقابله با تحریم ها، تنها در صورتی ممکن است که فهم درست و دقیقی از این مسیٔله داشته باشیم. شناخت صحیح از پدیده ⁧‫تحریم‬⁩، مردم و مسیٔولان کشور را در کاهش اثرات آن در کوتاه مدت، میان مدت و از بین بردن آن در بلندمدت کمک خواهد رساند.

درس واقع گرایی در سیاست خارجی

به گروه سیاسی خبرنگاران؛ علی خضریان نماینده تهران در مجلس طی بادداشتی نوشت: تاکید ⁧‫رهبر انقلاب‬⁩ در ملاقات با اعضای شورای عالی هماهنگی ⁧‫مالی‬⁩ مبنی بر اینکه موضوع تحریم ها به عنوان یک واقعیت تلخ نه از جهت مذاکره چندین ساله که یکبار امتحان شده، بلکه تنها با خنثی سازی و غلبه بر آنها برطرف خواهد شد، یک نگاه واقع گرایانه در اقتصاد و سیاست خارجی است.

واقعیت این است که هرگونه طراحی و برنامه ریزی برای مقابله با تحریم ها، تنها در صورتی ممکن است که فهم درست و دقیقی از این مسیٔله داشته باشیم. شناخت صحیح از پدیده ⁧‫تحریم‬⁩، مردم و مسیٔولان کشور را در کاهش اثرات آن در کوتاه مدت، میان مدت و از بین بردن آن در بلندمدت کمک خواهد رساند.

ابتدا باید تاکید گردد که در فضای ⁧‫روابط بین الملل‬⁩ روی آوردن یک یا چند کشور به ابزار تحریم نه تنها نشانه ⁧‫قدرت‬⁩ نیست، بلکه به معنای پذیرش قدرت کشوری است که امکان هرگونه تهدید سخت و نرم را با قدرت نظامی، منطق و استدلال منتفی نموده و واکنشی از روی استیصال و بی منطقی است.

لذا در فضای رقابت جهانی، قدرت هایی که از ⁧‫قوی شدن‬⁩ کشوری دیگر احساس خطر می نمایند؛ در آخرین حربه خود با اعمال تحریم ها به دنبال رسیدن به اهداف مهمی، چون ایجاد اختلال در نظام محاسباتی مردم و مسیٔولان، با هدف تضعیف اراده آنها و ایجاد تردید و ⁧‫نفوذ‬⁩ برای انحراف از جهت طی شده است.

از سویی دیگر باید پذیرفت، اجماع یک یا چند ⁧‫قدرت جهانی‬⁩ برای تحریم یک ⁧‫قدرت نوظهور‬⁩، باعث بروز مشکلاتی در حوزه ⁧‫اقتصاد‬⁩ آن کشور خواهد شد. به همین دلیل هر جهت گیری سیاسی در سطح کلان برای مقابله با مقوله تحریم، تأثیر مستقیمی بر سرنوشت جامعه هدف و جهت ⁧‫پیشرفت‬⁩ آن خواهد داشت.

در این خصوص دو نگاه کلان وجود دارد؛ یک نگاه معتقد به ظرفیت های درون کشور است و نگاه دوم برطرف مشکل مالی را با استفاده از ظرفیت بیرون از مرز ها و به وسیله تغییر در ⁧‫سیاست خارجی‬⁩ دنبال می نماید؛ درحالیکه این نگاه به دلیل اینکه برخلاف هدف اصلی تحریم ها می باشد، عقیم و بی فایده است.

در میدان واقعیت نیز رجوع به تجربیات پیشین در برهه هایی، چون ⁧‫انقلاب اسلامی‬⁩، ⁧‫دفاع مقدس‬⁩ و ⁧‫علم و فناوری‬⁩ نوین به روشنی می توان به این حقیقت پی برد که اعتماد به توانایی های داخلی، معقول ترین و کارآمدترین راه برای شکست توطیٔه های دشمنان و دستیابی به پیروزی های بزرگ است.

این جهت گیری کلان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در حل مسئله تحریم و رسیدن کشور به پیشرفت مالی تحت عنوان مردم گرایی و سپردن کار ها به ⁧‫مردم‬⁩، در مقابل رویکرد بیگانه گرایی و چشم داشتن به دست ⁧‫غرب‬⁩ که به آشنایی چندین ساله با رییس جمهور ⁧‫آمریکا‬⁩ افتخار می نماید، قابل صورت بندی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 761

به "درس واقع گرایی در سیاست خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درس واقع گرایی در سیاست خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید