پیشنهاد یک فیلم یا کتاب خوب: خدا بودن سخت است!

به گزارش زنگ قلاب بافی، می گویند که محدودیت خلاقیت می آورد و متاسفانه درست هم می گویند! سال 1964، دو نویسنده روس به نام آرکادی و بوریس استروگاتسکی، تصمیم گرفتند که در اعتراض به سیاست های محدودکننده فرهنگی در شوروی عهد خروشچف، کتابی کنایی بنویسند. اسم این کتاب این بود:

پیشنهاد یک فیلم یا کتاب خوب: خدا بودن سخت است!

خدا بودن سخت است

داستان نگارش این کتاب و آنچه نوشتن آن را شکل می دهد به اذعان یکی از نویسندگان آن سخنرانی عجیب خروشچف در نمایشگاه مدرنیست ها در مسکو طی سال های دهه 1960 بود. در آن سخنرانی ویژه خروشچف در سال 1962 وی ضمن بازدید از نمایشگاه هنرمندان و هنر در روسیه آن موقع را به شدت مورد تخطئه قرار داد و زیر سوال برد و به دنبال آن دستور توقیف و مقابله با بسیاری از هنرمندان و رویدادهای هنری در زمان خودش را صادر کرد.

نویسندگان این رمان این اتفاقات را نوعی انتقام از هواداران به منش نواستالینیستی در روسیه عنوان نموده اند و این حرکت خروشچف را نوعی تسویه آنها از جامعه پیرامونی خود عنوان نموده اند.

خشم و انزجار شکل گرفته در ذهن آرکادی و بوریس به دنبال این اتفاقات به اندازه ای بود که آنها را به فکر نگارش رمان خدا بودن سخت است انداخت؛ رمانی که خشونت و انزجار ناشی از تسلط و حکومت احمق ها و دشمنان فرهنگ و زیبایی بر شوروی سابق در آن موج می زند.

این کتاب را نشر نیستان با ترچمه هادی بهارلو در 224 صفحه منتشر نموده است.

در سال 2013، فیلم خوبی برای اساس این کتاب به کارگردانی الکسی ژرمن ساخته شد.

داستان و تم کلی این کتاب و فیلم این است که گروهی تشکیل شده از 30 دانشمند به سیاره دوقلوی زمین سفر می نمایند. سیاره ای که از نظر فناوری و پیشرفت، چند صد سال از زمین عقب مانده است و راه رنسانس در آن سد شده است. این گروه سعی می نمایند که کاتالیزوری شوند برای درآوردن این سیاره از جهالت و بربریت، اما به زودی موانع زیادی بر سر راهشان سبز می گردد و هزینه های زیادی می دهند تا عاقبت به این نتیجه می رسند که نقش خدا را بازی کردن، بسیار سخت است!

منبع: یک پزشک
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 43

به "پیشنهاد یک فیلم یا کتاب خوب: خدا بودن سخت است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد یک فیلم یا کتاب خوب: خدا بودن سخت است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید