پیشگیری از کودتا یا جنگ قدرت در عربستان؟!

به گزارش زنگ قلاب بافی، از همان ابتدای روی کارآمدن ملک سلمان، وی اقدام به ساختارشکنی هایی کرد و یک ماه پس از پادشاهی، مقرن بن عبدالعزیز را با طرح مقدمه ای تحت عنوان خودش خواست از ولیعهدی کنار زد و...

پیشگیری از کودتا یا جنگ قدرت در عربستان؟!

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، موضوع انتخاب ولیعهد در عربستان سعودی، بویژه در سال های اخیر از جمله مسائل اساسی و چالش برانگیز این کشور بوده است. ملک عبدالله، در دوران پادشاهی خود سعی کرد تا این چالش را با ارائه ابتکار و طرحی تحت عنوان شورای بیعت حل نماید؛ بنابراین وی در سال 2005 با صدور دستوری این نهاد را بطور رسمی تاسیس کرد. اعضای شورا را، پسران ذکور عبدالعزیز تشکیل می دهند و در صورتیکه هرکدام از پسران فوت نموده و یا ناتوان باشد، یکی از پسران او به انتخاب پادشاه به جای پدر در شورا حضور خواهد داشت.

تعداد این پسران یعنی 34 نفر در کنار عضو دیگر از جمله دو پسر اصلح پادشاه و یک ولیعهد مجموعا 37 نفر را تشکیل می دهد. در چارچوب شورای بیعت هر پادشاه میتواند حداکثر سه ولیعهد برای خود انتخاب کند؛ ساختار شورا برای انتخاب ولیعهد بدین صورت است که نیازمند موافقت اکثریت اعضای شورای بیعت بوده و چنانچه گزینه معرفی گردیده توسط پادشاه برای ولیعهدی مورد موافقت شورا قرار نگیرد، شورا راسا به معرفی نامزدهایی اقدام خواهد نمود و درصورت تضاد آرا بین گزینه پادشاه و شورا نامزدی که بیشترین موافقت و رای را کسب نموده به عنوان ولیعهد معرفی خواهد شد.

با در نظر داشتن چنین قاعده و چارچوبی؛ ملک عبدالله، سلمان بن عبدالعزیز را به عنوان ولیعهد خویش و محمد مقرن بن عبدالعزیز را جانشین ولیعهد معرفی کرد. با روی کارآمدن سلمان بن عبدالعزیز در سال 2015 به عنوان پادشاه جدید، مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد بعدی و محمد بن نایف جانشین ولیعهد معرفی گردید.

اما از همان ابتدای روی کارآمدن ملک سلمان، وی اقدام به ساختارشکنی هایی کرد و یک ماه پس از پادشاهی، مقرن بن عبدالعزیز را با طرح مقدمه ای تحت عنوان خودش خواست از ولیعهدی کنار زد و بجای او، محمد بن نایف از جانشینی ولیعهدی به ولیعهدی رسیده و ملک سلمان، محمدبن سلمان را که وزیر دفاع بود به عنوان جانشین ولیعهد معرفی کرد. این حذف قدم به قدم تا رسیدن به ولیعهدی تام بن سلمان تدوام داشت.

دوسال بعد و در ژوئن 2017 (خرداد96) بار دیگر ملک سلمان طی یک بلندپروازی محمدبن نایف را به بهانه اعتیاد به داروهای آرام بخش از ولیعهدی خودبرکنار و سایر مناصب سلطنتی عربستان را از وی گرفته در حبس خانگی کرد. پس از آن بن سلمان، با 34 رای از 37 رای به عنوان ولیعهد جدید معرفی گردید.

تدوام دامنه برکناری و بازداشت ها به نوامبر همان سال رسید و طی دو اقدام ابتدا متعب بن عبدالله پسر ملک عبدالله که ریاست گارد ملی به عنوان یکی از مهترین نهادهای عربستان که به منزله سیطره بر نیروهای اطلاعاتی -امنیتی این کشور بود را برعهده داشت؛ طی حکمی از جانب ملک سلمان برکنار شد، متعب از جمله گزینه های پادشاهی آینده و از شخصیت های مورد احترام در میان آل سعود بود. و پس از برکناری متعب بن عبدالله، 10 شاهزاده سعودی و 12 وزیر سابق توسط کمیته تازه تاسیس مبارزه با فساد که ریاست آنرا خود بن سلمان برعهده داشت؛ به اتهام فساد مالی بازداشت شدند.

هموار کردن جهت ولیعهدی بن سلمان همیشه با حمایت تام ملک سلمان از سویی و حذف شخصیت های متنفذ ودر عین حال منتقد بن سلمان همراه بودا ست.از 2017 تا کنون بن سلمان به عنوان ولیعهد بلامنازع سعی در ایجاد تحولاتی اصلاح طلبانه و البته بسیار بلندپروازانه داشته که شکست و ناکامی وی اجرای این برنامه ها چه در عرصه داخلی و چه بین المللی قابلیت و صلاحیت ولیعهد جوان را بیش از پیش مورد تردید و انتقاد قرار داده است، بنابراین بن سلمان جوان این بار بجای سعی در بدست آوردن قدرت،دچار ترس برای از دست دادن قدرت شده است.

پس اواسط مارس 2020 سه تن از شاهزاده های ارشد سعودی از جمله احمدبن عبدالعزیز، محمدبن نایف ونواف بن نایف را به بهانه خیانت و کوشش برای کودتا دستگیر نموده است. ادعایی که هرچندهنوز ثابت نشده اما در فضای کنونی حاکم بر عربستان سعودی، صرف این ادعا می تواند دستاویز محکمی برای کنار راندن رقبا و مخالفان پادشاهی بن سلمان قلمداد گردد.

در بین بازداشتی ها، احمدبن عبدالعزیز از جمله گزینه های اصلی و مناسب برای تصدی صندلی پادشاهی این کشور می باشد همچنین وی در سال 2017 از جمله کسانی بود که با ولیعهدی بن سلمان مخالفت کرد و هرچند محمد بن نایف از ولیعهدی کنار گذاشته شده و تحت نظر بوده اما همچنان از نفوذ و قدرت قابل توجهی بین قبایل عربستان برخوردار است؛ بنابراین داشتن مخالفت، رقابت همراه با قدرت، برای ولیعهدی که صندلیی نه مبتنی بر مقبولیت ذاتی و همگانی، بلکه بر پایه حذف رقیب و کنارگداشتن پله پله منتقدان و مخالفان بوده، میتواند ترس آور و خطرناک باشد و درگیر بودن در بحران ها و چالش هایی که بخش زیادی از آن ها حاصل ماجراجویی و بی تجربگی وی بوده بیش از پیش زیر پای ولیعهد را خالی می نماید.

از جمله این بحران ها؛ حل نشدن موضوع قطر، شکست در جنگ یمن، انشقاق و اختلاف های داخلی در خاندان آل سعود، عدم تثبیت قطعی صندلی ولیعهدی، قتل خاشخچی و تبعات بین المللی آن، نگرانی از انتخابات آینده امریکا و عدم انتخاب مجدد ترامپ و روی کار آمدن دموکرات ها به عنوان متحدان دردسرساز، گسترش ویروس کرونا و تعطیلی حج و عمره، مخالفت های محافظه کاران داخلی با طرح های اصلاح طلبانه بن سلمان و کاهش قیمت نفت و احتمال وقوع بحران مالی ناشی از آن.

با توجه به مولفه های گفته شده بن سلمان تمام کوشش خود را نموده و حتی می نماید تا بتواند ولیعهد قدرتمند عربستان با قی بماند و تا برگزاری نشست گروه 20 در آذر99 در ریاض، به عنوان پادشاهی این کشور از این نشست استقبال کند. بنابراین تدوام بازداشت ها و اتهامات علیه شخصیت های متنفذ این کشور تا نیل به این هدف عظیم همچنان دور از انتظار نخواهد بود و چه بسا خود ملک سلمان با یک حرکت نهایی و عظیم برای تحقق هدفی که از سال 2015 تا کنون تدوام داشته است، به نفع پسر جوان خود کناره گیری کند.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 279

به "پیشگیری از کودتا یا جنگ قدرت در عربستان؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری از کودتا یا جنگ قدرت در عربستان؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید