پیش به سوی یک مکان آرام برای نوجوانان

به گزارش زنگ قلاب بافی، خبرنگاران از آنجایی که دوره نوجوانی در بسیاری موارد با استرس و فشار همراه است و مقوله ای به شدت حساس و مهم است و احتمالا هر نوجوانی استرس را تجربه نموده است، کسب مهارت هایی که باعث کاهش این فشارها گردد اهمیت به سزایی دارد. گاهی آنها احتیاج دارند که در این دنیای پرمشغله با تحولات سریع در مکانی امن و ساکت به خودشان بپردازند.

پیش به سوی یک مکان آرام برای نوجوانان

در این میان کتاب یک مکان آرام برای نوجوانان -که از سوی انتشارات ارجمند به تازگی راهی بازار کتاب شده است- می تواند آن مکان باشد تا نوجوانان را از استرس و فشارهای روزمرۀ زندگی رها سازد. این اثر می تواند برای نوجوانانی که با فشارهای روزمره زندگی از قبیل نصیحت خانواده، روابط با دوستان، قبولی در دانشگاه یا امتحان هایی که باعث اضطراب و افسردگی می گردد، سروکار دارند، بسیار مفید باشد.

بنفشه فرزین راد، مترجم این اثر در گفت وگو با خبرنگار ایبنا درباره کتاب مکانی امن برای نوجوانان گفت: تمرین های این کتاب ساده و مبتنی بر فکر آگاهی است و نوجوانان با انجام آن، مهارت های مورداحتیاج را به دست می آورند تا بتوانند به جای پرداختن به گذشته و آینده، به اتفاقاتی که در این لحظه رخ می دهد، توجه نمایند و با رهایی از استرس و احساسات سخت، با آرامش از لحظه حال لذت ببرند.

وی گفت: مطالب این کتاب و به کارگیری آنها می تواند تمرکز را در نوجوان افزایش دهد، روابط بین فردی او را بهبود ببخشد و مدد می رساند تا هر نوجوانی راحت تر با چالش های مختلف زندگی روبرو گردد؛ بعلاوه یاری می نماید تا او احساسات سخت خود ازجمله اضطراب، غم و خشم را راحت تر مدیریت کند و در نهایت زندگی شادتری را تجربه کند. در نتیجه بسیار لازم است که هر نوجوانی از تمرین های این کتاب استفاده کند و آنها را در زندگی خود به کار گیرد تا سلامت روان بالاتری را تجربه کند.

به گفته این مترجم، این کتاب شامل هشت بخش است که می بایسـت طی هشـت هفته خوانندگان تمرین های آن را با دقت انجام دهند.

فرزین راد با اشاره به اهمیت کتاب برای درمان بعضی معضلات جدی در دوران نوجوانی گفت: مطالب کتاب به نحوی نوشته شده است که گروه­ های سنی دیگر هم می توانند از این کتاب استفاده نمایند و مهارت­ های آن را در زندگی واقعی به کار گیرند. بعلاوه این کتاب به نوعی کتاب خودیاری محسوب می­ گردد که نوجوانان می ­توانند مهارت های آن را به تنهایی انجام دهند.

این مولف با اشاره به ناهمگونی احتیاجها با محتوای آموزشی عرضه شده در جامعه گفت: یکی از اصلی ترین معضلات در جامعه ما این است که نمود بیرونی و درونی آن ناهمگون است؛ در واقع در نمای ظاهری جامعه یک فرایند مشاهده می گردد؛ درحالی که در لایه های زیرین مسائل دیگری در بحث آموزش و اخلاق اجتماعی وجود دارد و این تضاد در فرآیند آموزشی با آن چیزی که مورد احتیاج جامعه است، باعث می گردد که هرج ومرج آموزشی به وجود بیاید.

وی در تشریح نقش آموزش و پرورش در کاهش استرس در نوجوانان گفت: در این شرایط آموزش و پرورش که یکی از مهم ترین نهادها در تامین سلامت روان جامعه است، نتوانسته نقش مهمی ایفا نماید. در واقع زمانی که این نهاد به دوره های آموزشی مناسب و رسانه مجهز نباشد، ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که خانواده ها در تربیت نسل تازه نقش خود را به خوبی ایفا نمایند. در واقع این وزارتخانه ابتدایی ترین نقش خود که ایجاد آرامش در بحث آموزش برای خانواده ها است را ایفا نمی نماید.

فرزین راد در باب نقش رسانه ها در کاهش اضطراب و تنش های روانی نوجوانان گفت: چند سالی می گردد که در کشور ما در کنار صداوسیما رسانه مورد قبول دیگری به نام شبکه خانگی تشکیل شده است؛ لازم به ذکر است رسانه ملی نتوانسته است نقش خود را در جذب نوجوانان به برنامه هایش ایفا نماید؛ درحالی که شبکه خانگی تا حدی در این فرآیند پیروز بوده است. در حقیقت صداوسیما در گزینش برنامه ها برای نوجوانان شکست خورده است و جذابیت چندانی برای افراد ندارد؛ حتی در بعضی موارد تنش و اضطراب را افزایش می دهد و تنها به ارائه مطالب آموزشی می پردازد و اصولا برنامه هایی برای مدیریت اضطراب ساخته نمی گردد.

به گفته فرزین راد، تضاد شبکه خانگی با رسانه ملی باعث شده است که مخاطبان رسانه روز به روز کم و کمتر گردد. نهایت فعالیت های فرهنگی در بعضی مدارس -که معمولا هم مدارس غیرانتفاعی است- این است که روزنامه نگاری نمایند و حجم زیاد اطلاعات کلیشه ای باعث شده که نوجوانان به طور اتوماتیک نسبت به این موضوعات واکنشی برای یادگیری نشان ندهند؛ چراکه از سنین کم تا نوجوانی به طور دائم با چنین موضوعاتی سروکار داشته اند و به نوعی احتیاجی برای یادگیری نمی بینند.

فرزین راد تاکید نمود: در حقیقت کسل نماینده بودن و نا متناسب بودن برنامه ها با خواسته های خانواده ها، اصلی ترین مولفه در کشش نوجوانان به سمت برنامه خارج از عرف خانواده و جامعه است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1145

به "پیش به سوی یک مکان آرام برای نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش به سوی یک مکان آرام برای نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید