اصالت نقش برجسته ساسانی توقیف شده به وسیله پلیس مرزی انگلستان تایید شده است

به گزارش زنگ قلاب بافی، ایلنا/ براساس خبرهای واصله، اصالت نقش برجسته ساسانی توقیف شده به وسیله پلیس مرزی انگلستان تایید شده است.

اصالت نقش برجسته ساسانی توقیف شده به وسیله پلیس مرزی انگلستان تایید شده است

مرتضی ادیب زاده مدیر کل موزه ها در مورد خبر منتشر شده از یک نقش برجسته دوره ساسانی در موزه بریتانیا گفت: در پی ارسال خبر توقیف یک اثر تاریخی متعلق به ایران به وسیله پلیس مرزی انگلستان، اعلام شد محموله ای حاوی بخشی از یک نقش برجسته ساسانی از سوی پلیس تحویل موزه بریتانیا شده است. پرونده مربوط به سال 2016 بوده که در یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه استانستد یک اثر تاریخی توقیف می گردد. افسران نیروی مرزی با توجه به نوع بسته بندی اثر به آن مشکوک شده و پس از بازرسی، این محموله ضبط می گردد.

وی ادامه داد: این پرونده به وسیله اینترپل نیز آنالیز شده اما تا به امروز دستگیری صورت نگرفته است. با پیگیری اداره کل موزه های معاونت میراث فرهنگی و همکاری مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و بعلاوه مکاتبات اجرا شده در سال گذشته، روند استرداد این اثر به کشور شروع شده و در تلاشیم در امسال به ایران بازگردد.

ادیب زاده تاکید نمود: پیش تر، مسئولان موزه بریتانیا درخواست کردند اثر مذکور پیش از استرداد به ایران، مدتی در موزه بریتانیا به نمایش عموم درآید. با توجه به همکاری این موزه در اطلاع رسانی، کارشناسی و بازسازی این اثر ارزشمند مقرر شد پس از اعلام رسمی تحویل امانی شی از سوی موزه، حداکثر به مدت سه ماه این نقش برجسته در موزه بریتانیا نمایش داده شده و سپس با تشریفات قانونی به ایران بازگردانده گردد.

وی بعلاوه با بیان اینکه در مورد اصالت اثر نیز با توجه به اینکه موزه بریتانیا در زمینه تاریخ و هنر دوره ساسانی کارشناسان برجسته ای دارد، این اثر را کارشناسی نموده و اصالت آن را تایید و منشا آن را منطقه فارس اعلام نموده اند نیز عنوان داشت: البته پس از استرداد اثر به ایران نیز آنالیز های لازم را جهت اصالت سنجی و کارشناسی انجام خواهیم داد.

مدیر مرکز موزه ها در انتها گفت: با توجه به آنالیز های اجرا شده روی این نقش برجسته، به نظر می رسد اثر مذکور بخشی از یک نقش برجسته با ترکیب بزرگتر بوده است. در حال حاضر فقدان کتیبه سبب می گردد شناسایی شخص حجاری شده در این نقش برجسته سخت باشد. اگرچه شواهد ظاهری آن نمایانگر تصویر یک مقام بلند پایه دوره ساسانی است.

منبع: همگردی
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1645

به "اصالت نقش برجسته ساسانی توقیف شده به وسیله پلیس مرزی انگلستان تایید شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصالت نقش برجسته ساسانی توقیف شده به وسیله پلیس مرزی انگلستان تایید شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید