اهمیت استفاده از تجهیزات آتش نشانی در ساختمان های نوساز

به گزارش زنگ قلاب بافی، تجهیزات آتش نشانی ضروری در ساختمان ها

آتش سوزی از حوادث ناگوار و غیر قابل پیش بینی است که ممکن است در بسیاری از ساختمان ها اتفاق بیفتد. از آنجایی که در گذشته به علت نبود امکانات آتش نشانی، بسیاری از افراد جان خود را در حوادث آتش سوزی ساختمان ها از دست می دادند، در سال های اخیر قانونی مبنی بر استفاده از تجهیزات ایمنی آتش نشانی در ساختمان ها اعمال شده تا در هنگام بروز حادثه آتش سوزی، ساکنین بتوانند با استفاده از آنها خسارات و خطرات ناشی از این حادثه را کاهش دهند.

اهمیت استفاده از تجهیزات آتش نشانی در ساختمان های نوساز

این قانون به مقدار ای جدی شد که در حال حاضر برای دریافت مجوز پایان کار ساختمان ها حتما باید تجهیزات لازم آتش نشانی از طریق نیرو های متخصص تایید شوند. به همین علت می توان گفت که استفاده از تجهیزات آتش نشانی در ساختمان های نوساز توانسته تا حد چشمگیری از بروز آسیب های جدی جلوگیری کند و این امر اصلی ترین علت اهمیت استفاده از این تجهیزات در ساختمان ها می باشد.

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق یکی از مهمترین و صد البته ضروری ترین تجهیزات آتش نشانی می باشد که امروز در بیشتر ساختمان های مسکونی و تجاری قابل مشاهده است. این سیستم مجموعه ای جداگانه اما یکپارچه از دستگاه های مختلف می باشد که دتکتور های بسیار حساسی در آنها به کار رفته اند. این دتکتور ها در هنگام مواجهه شدن با هرگونه حرارت بالا، شعله، دود و حتی گاز کربن مونوکسید، هشدار هایی را از طریق فلاشر ها و یا آژیر ها اعلام می کنند. سیستم اعلام حریق می تواند هشدار های خطر را با استفاده از سیستم های صوتی و یا سیستم های بصری نمایان سازد و بدین ترتیب تمام افرادی که در یک ساختمان حضور دارند را از بروز حادثه ای ناگوار آگاه سازد.

سیستم اطفای حریق

اطفاء حریق شامل مجموعه ای کلی از تمامی فرایند ها و عملیات هایی است که افراد در هنگام آتش سوزی، برای مهار آتش و جلوگیری از ایجاد خسارت های جانی و اقتصادی به پایان می رسانند.

سیستم اطفا حریق که نقش اساسی در تجهیزات آتش نشانی ساختمان ها دارد، شامل دو دسته سیستم دستی و سیستم اتوماتیک می گردد. سیستم دستی همان کپسول های آتش نشانی شناخته شده هستند که با وزنی سبک و در ابعادی معین برای استفاده فردی در ساختمان ها قرار گرفته اند.

البته برای استفاده از این سیستم به نیروی انسانی احتیاج می باشد. اما سیستم اطفاء حریق اتوماتیک، هنگامی که سیستم اعلام حریق هشدار خود را نمایان می سازد، به صورت اتوماتیک عملیات اطفاء حریق را با استفاده از موادی نظیر فوم، مه آب، گاز نیتروژن، مواد پودری و … به پایان می رساند و مانع از پیشرفت آتش می گردد.

اسپرینکلر

یکی دیگر از مهم ترین اجزای سیستم اطفاء حریق را می توان اسپرینکلر دانست. اسپرینکلرها از تجهیزات آتش نشانی اتوماتیک هستند که مانند سیستم اعلام حریق به حرارت و هر گونه دود و گاز حاصل از مواد آتش زا حساس می باشند. اسپرینکلر در درون سقف و یا دیوار ها نصب می گردد و در هنگام مواجهه با آتش، آب را با فشار بالایی تخلیه خواهد نمود. در واقع اسپرینکلر ها دارای پاشنده های قدرتمندی هستند که بر روی آن ها حباب ها شیشه ای کوچکی طراحی شده است. درون این حباب ها از مایع حساس به حرارت پر شده که در هنگام بالا رفتن غیر طبیعی دمای محیط، حباب ها شکسته خواهند شد و فرایند آب پاشی در فضا صورت می گیرد.

سیستم های اسپرینکلر به چهار دسته شامل لوله تر، لوله خشک، پیش عملگر و سیلابی تقسیم می شوند که عملکرد آن ها کاملا یکسان است، اما نحوه خروج آب از آن ها متفاوت می باشد. گفتنی است که برای نصب این سیستم باید از شبکه لوله کشی در دیوار و یا سقف استفاده نمود. این سیستم بعلاوه برای واحد های مسکونی، پارکینگ ها، هتل ها و انبار های نگهداری سوخت و مواد آتش زا بسیار مناسب می باشد.

تجهیزات ایمنی فردی

برای این که آتش نشانان بتوانند به موقع برای اطفاء حریق اقدام کنند، ضروری است تا از تجهیزات آتش نشانی فردی استفاده کنند. این تجهیزات از ایجاد سوختگی و آسیب به جسم آتش نشانان جلوگیری خواهد نمود و فرایند مهار آتش از طریق این افراد را سهولت می بخشد. لباس، دستکش، کلاه، کفش و شیلنگ آتش نشانی از اصلی ترین تجهیزات فردی هستند که بدون آنها عملیات اطفاء حریق صورت نخواهد گرفت. تمامی تجهیزات فردی آتش نشانی از مواد ضد حریق ساخته شده اند تا از آتش نشان ها در برابر آسیب های احتاقتصادی محافظت کنند.

مشاوره برای خرید تجهیزات آتش نشانی

امروزه به علت اهمیت بسیار بالای استفاده از تجهیزات آتش نشانی در ساختمان ها، مدل های متعددی از دستگاه های مخصوص سیستم اطفاء حریق و اعلام حریق از طریق شرکت های مربوطه به فروش می رسد. تنوع بالای این محصولات ممکن است موجب سردرگمی خریداران گردد که در این شرایط خدمات مشاوره برای خرید محصولات اطفاء حریق الزامی می باشد.

در حال حاضر برای برطرف این مشکل، شرکت صبا تام، مشاوره مخصوص خرید تجهیزات مربوط به آتش نشانی را به صورت رایگان در اختیار خریداران قرار می دهد. صبا تام از شرکت های با تجربه در زمینه عرضه انواع مختلف تجهیزات مربوط به عملیات اطفاء حریق می باشد که با ارائه خدمات مشاوره و پشتیبانی، برترین محصول را با توجه به بودجه اقتصادی خریداران به آنها پیشنهاد می دهد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1443

به "اهمیت استفاده از تجهیزات آتش نشانی در ساختمان های نوساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت استفاده از تجهیزات آتش نشانی در ساختمان های نوساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید