جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 21 تیر 1400

به گزارش زنگ قلاب بافی، فرایند صعودی شاخص کل بورس تهران که از محدوده یک میلیون و 95 هزار واحد آغاز شده است، تا حدی پیش رفته که امروز شاهد شکسته شدن مقاومت یک میلیون و 300 هزار واحدی در بورس هستیم. در ساعات ابتدایی معاملات شاخص کل جهش 19 هزار واحدی را پشت سر گذاشته و به محدوده یک میلیون و 304 هزار واحد رسیده است. تا اینجای کار نماد های فولاد، کگل، فارس، پارسان، وغدیر، تاپیکو و فملی بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشته اند. تا لحظه نگارش این متن شاخص کل 1.69 درصد رشد کرده و شاخص هم وزن افزایش 1.1 درصدی را پشت سر گذاشته است. موردی که نشان می دهد با وجود همراهی شرکت های کوچک در فرایند صعودی، شرایط برای شرکت های بزرگ بازار بهتر است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 21 تیر 1400

خودنمایی رنگ سبز در نقشه بازار بورس

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز از بین 303 نماد بورسی معامللات شده حدود 221 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو هستند و 82 نماد در خلاف جهت جهت شاخص کل حرکت می کنند. در بازار فرابورس هم از بین 212 نماد معامله شده در ساعات اولیه بازار، 83 نماد فرایند نزولی دارند و 129 نماد با رنگ سبز به تابلو معاملات آمده اند. موردی که نشان می دهد امروز اکثریت قاطع در اختیار نماد های سبزرنگ بازار سرمایه است.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه 21 تیرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

گروهی که رنگ قرمز داشته باشد را به سختی در نمای ابتدایی نقشه بازار امروز پیدا می کنید. شاید بتوان از نیروگاه ها ، زراعت یا شرکت های انبوه سازی نام برد اما حتی در این گروه ها نمادهایی پیدا می شوند که با رنگ سبز دل سهامدارانشان را شاد کرده اند. امروز همزمان با فرایند صعودی شاخص کل، صندوق های ETF سهامی شرایط ویژه ای دارند و عموما بالای یک درصد افزایش قیمت پیدا کرده اند. البته پالایش به رشد نیم درصدی و دارا یکم به رشد یک درصدی بسنده کرده اند. در گروه فلزات اساسی فجر به صف خرید رسیده و فولاد پیروز شده با کنار گذاشتند فرایند نزولی، سه درصد رشد کند. فملی هم در حد یک و نیم درصد افزایش قیمت دارد. ذوب، فتوسا، فخوز و کاوه از دیگر نمادهای فلزی هستند که گام های کوتاهی در جهت صعودی برداشته اند. گروه مخصولات شیمیایی امروز سراسر سبزرنگ است و برای تعداد زیادی از نمادها از جمله شپدیس، شاراک، شپارس، شفن و شاملا و ... صف خرید تشکیل شده. هرچند بزرگترها مثل فارس، پترول و آریا علاقه چندانی به همراهی با جهش شاخص ندارند و در نزدیکی قیمت روز گذشته معاملات می شوند.

بانک ها و موسسات اعتباری عموما فرایند صعودی در پیش گرفته اند و شاهد رشد چهار درصدی سهام وبصادر، سه درصدی سهام وبملت و دو درصدی سهام وتجارت هستیم. هرچند خودرو و خساپا نهایتا یک درصد افزایش قیمت پیدا کرده اند اما دیگر نمادهای گروه خودرویی شرایط بهتری دارند. برای خزر صف خرید تشکیل شده و خگستر رشد چهار درصدی را پشت سر گذاشته است. فرآورده های نفتی، دارویی ها به جز برکت، غذایی ها به جز غگستا و خودکفا، شرکت های چند رشته ای صنعتی، سیمان، استخراج کانه های فلزی، بیمه، قند و شکر، محصولات کانی غیرفلزی، رایانه، هتل و رستوران و محصولات کاغذی و خدمات فنی مهندسی از گروه های سبز بازار امروز هستند.

عقب نشینی از صف های خرید در نیمه دوم معاملات

صف های خرید امروز هم از نظر تعداد توانستند صف های فروش را پشت سر بگذارند، اما از نیمه معاملات با افزایش فشار فروش در برخی نماد ها شاهد جمع آوری صف های خرید و عقب نشینی آن ها بودیم. تا جایی در ساعات پایانی معاملات امروز حدود 84 نماد یعنی 13 درصد بازار سرمایه صف خرید دارند و 106 نماد یعنی 16 درصد بازار با صف فروش روبرو شده اند. ارزش کل صف های فروش رقمی حدود هزار و 300 میلیارد تومان است و ارزش مجمع صف های خرید به 400 میلیارد تومان می رسد.

سنیر و غدام؛ سنگین ترین صف فروش بازار

دو نماد از گروه های مواد غذایی و سیمانی با اختلاف ناچیزی در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش قرار دارند. ارزش صف فروش سنیر و غدام در ساعات پایانی معاملات به حدود 49 میلیارد تومان می رسد. کمرجان با صف فروش 40 میلیاردی در رتبه سوم ایستاده. سدبیر، بکاب، کترام، کتوکا، حپترو، ثنوسا، حآسا و غمهرا از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین با ارزش بیش از 20 میلیارد تومان هستند.

وپارس؛ سنگین ترین صف خرید بازار

بعد از صف خرید 85 میلیارد تومانی عرضه اولیه لطیف، نماد بانک پارسیان در صدر فهرست سنگین ترین صف های خرید قرار گرفته است. ارزش صف خرید وپارس در ساعات پایانی معاملات به حدود 46 میلیارد تومان می رسد. کاما با صف خرید 36 میلیاردی در رتبه بعدی قرار گرفته و پشت سر آن نماد های سفارس، حپارسا، غشان، دانا، غویتا، کدما و دپارس به چشم می خورند که اغلب از شرکت های کوچک بازار سرمایه هستند.

فتح کانال 1.3 میلیونی با جهش 19 هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران تا نیمه معاملات پیروز شد تا 22 هزار واحد رشد کند، اما در ادامه کمی عقب نشینی کرد و آخر سر با جهش 19 هزار و 75 واحدی به کار خود پایان داد و با فتح کانال 1.3 میلیونی بعد از سه ماه و 20 روز به رقم یک میلیون و 304 هزار واحد رسید. امروز نماد های فولاد، کگل، پارسان، فارس، وغدیر، شپدیس و شتران به ترتیب بیشترین تاثیر را در ثبت جهش شاخص کل داشتند. امروز شاخص کل 1.48 درصد رشد کرد و شاخص هم وزن 77 صدم درصد افزایش داشت. موردی که نشان می دهد شرایط برای شرکت های بزرگ بهتر بوده است.

نقشه بازار در پایان معاملات روز دوشنبه 21 تیرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

صندوق های سرمایه گذاری تا پایان ساعت بازار جایگاه خود را به نام بهترین گروه از نظر ارزش معاملات حفظ کردند و اغلب صندوق های سهامی با رنگ سبز به کار خود پایان دادند. هرچند پالایش کمی عقب نشست و دارا یکم هم با قیمت روز گذشته معامله شد. در گروه فلزات اساسی تعداد زیادی از نمادها نتوانستند تا پایان معاملات فرایند خود را حفظ کنند و با کاهش قیمت روبرو شدند که از جمله آنها می توان به فرزین، فنامین، کویر، فوکا، کیمیا، وتوکا و هرمز اشاره کرد. فملی و ذوب نزدیک به قیمت روز قبل و فولاد با رشد دو درصدی معامله شدند. فجر و فولاژ هم تا پایان معاملات صف خرید خود را حفظ کردند. لیدرهای شیمیایی یعنی فارس، پترول و آریا امروز در نزدیکی قیمت روز گذشته معامله شدند و پارسان، شپدیس، پارس، شاراک، مارون و شلرد را در فرایند صعودی تنها گذاشتند. گروه فرآورده های نفتی امروز با رشد سه درصدی شتران، یک درصدی شپنا و کاهش نسبی قیمت شبریز همراه بود. بانک ها فرایند صعودی خود را تا پایان معامللات حفظ کردند و شاهد افزایش چهار درصدی قیمت سهام وبصادر، دو درصدی قیمت سهام وبملت و یک درصدی قیمت سهام وتجارت بودیم. خودرویی ها، سرمایه گذاری ها، دارویی ها، سیمانی ها، انبوه سازی، زراعت، نیروگاه ها، حمل و نقل، لاستیک و پلاتسکی و لیزینگ ها از جمله گروه هایی هستند که در پایان معاملات تعداد زیادی از نمادهایشان قرمزپوش شدند و نهایتا با بازاری متعادل کار خود را به پایان رساندند. ولی استخراج کانه های فلزی، قند و شکر، رایانه، هتل و رستوران، خدمات فنی مهندسی و محصولات کاغذی فرایند صعودی خود را تا پایان معاملات حفظ کردند.

این گزارش به روز رسانی می شود...

منبع: فرارو
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1136

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 21 تیر 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 21 تیر 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید