تور استانبول ارزان: برنامه گردش یک روزه در استانبول

به گزارش زنگ قلاب بافی، استانبول شهر آسیایی - اروپایی ترکیه، در میان 10 شهر توریستی برتر دنیا واقع شده است. جاهای دیدنی استانبول، تاریخ غنی آن، مراکز خرید، غذا، شب های زنده و… هر ساله گردشگران زیادی از کشورهای مختلف را به این شهر می کشاند.

تور استانبول ارزان: برنامه گردش یک روزه در استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

به طور حتم یک روز برای بازدید از تمام جاذبه های استانبول کافی نیست، اما اگر این تنها فرصت شما باشد، به کجا می روید و چگونه آن را برنامه ریزی می کنید؟ با مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید تا راهنمای شما در برنامه گردش یک روزه در استانبول باشیم.

آنچه در ادامه می خوانید... پنهان

برنامه گردش یک روزه در استانبول در یک نگاه

از محله سلطان احمد شروع کنید

جاهای دیدنی میدان سلطان احمد

مسجد و موزه ایاصوفیه

یک میان وعده مقوی!

مسجد آبی استانبول

کاخ و موزه توپکاپی

ناهار در محله سلطان احمد

گرند بازار استانبول

کروز در بسفر استانبول

بازار مصری های استانبول

میدان تقسیم و خیابان استقلال

برج گالاتا استانبول

شام و نوشیدنی در راه بازگشت به هتل!

استانبول، شهری برای همه

برنامه گردش یک روزه در استانبول در یک نگاه

  • جاهای دیدنی میدان سلطان احمد: 30 دقیقه
  • مسجد ایاصوفیه: یک ساعت
  • مسجد آبی: 45 دقیقه
  • کاخ و موزه توپکاپی: یک ساعت و نیم
  • ناهار در محله سلطان احمد: 30 دقیقه تا یک ساعت
  • گرند بازار استانبول: یک ساعت
  • قایق سواری در بسفر: حداقل یک ساعت و 15 دقیقه
  • بازار مصری ها: 30 دقیقه
  • میدان تقسیم و خیابان استقلال: حداقل یک ساعت و نیم
  • برج گالاتا: حدود 30 تا 45 دقیقه

توجه داشته باشید که در این مدت زمان نمی توانید تمام قسمت های موزه ها و دیگر آثار را دیدن کنید. اما حتی دیدنی آنها از بیرون و عکس گرفتن می تواند تجربه مجذوب کنندهی باشد.

از محله سلطان احمد شروع کنید

برای اینکه مطابق برنامه سفر یک روزه در استانبول پیش بروید، حتما صبح زود از هتل محل اقامت خود خارج شوید! محله سلطان احمد در منطقه فاتح (Fatih District) ، یکی از توریستی ترین منطقه ها استانبول با جاذبه های تاریخی زیادی مانند مسجد، کلیسا، موزه و… است. نه تنها در خود میدان بلکه در فاصله های کوتاهی در اطراف آن، می توانید بعضی از مشهورترین جاذبه های استانبول را پیدا کنید. حتی بسیاری از گردشگران هتل استانبول را در این محله رزرو می نمایند تا به راحتی به جاهای دیدنی مهم استانبول دسترسی داشته باشند.

جاهای دیدنی میدان سلطان احمد

میدان سلطان احمد استانبول در گذشته با نام میدان اسب دوانی مشهور بود و مرکز تفریح و تفریح قسطنطنیه، مرکز امپراتوری بیزانس به شمار می رفت. از این رو آثار تاریخی متعددی در این میدان ساخته شد و در حال حاضر نیز یکی از مشهورترین میدان های استانبول است.

از میان آثار تاریخ میدان سلطان احمد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ستون هرمی مصری | Egyptian Obelisk
  • ستون مارپیچ | Serpentine Column
  • کلوسوس | Colossus
  • ستون کنستانتین| Column of Costantine
  • فواره آلمانی | German Fountain

حدود نیم ساعت وقت بگذارید و از تمام این آثار تاریخی بازدید کنید.

مسجد و موزه ایاصوفیه

در یک سوی پارک محله سلطان احمد، مسجدی بزرگ با تاریخی حیرت انگیز قرار گرفته است. مسجد ایاصوفیه که در زمان امپراتوری بیزانس به عنوان کلیسا استفاده می شد، اما با شروع امپراتوری عثمانی تغییر کاربری داد. این مسجد یکی از زیباترین هنرهای معماری دنیا را دارد و به عنوان هشتمین شگفتی دنیا شناخته می گردد. هنر و معماری بیزانس و عثمانی در هر گوشه از این مسجد، شما را حیرت زده می نماید. این جاذبه در محله سلطان احمد سالانه حدود دو میلیون بازدیدنماینده دارد.

برای اینکه از صف طولانی بازدید از مسجد ایاصوفیه فاصله بگیرید، دو راه پیش رو دارید:

  • با اپلیکیشن Audio Guide App که به 10 زبان ارائه می گردد، بلیط مسجد ایاصوفیه را بگیرید.
  • از تورهای مسجد ایاصوفیه با راهنما به همراه بلیط سریع ورود به این اثر تاریخی بهره ببرید.

یک میان وعده مقوی!

در بین گشت و گذارهایتان در میان جاهای دیدنی محله سلطان احمد، یک میان وعده می تواند انرژی بخش باشد. ارابه های زیادی در این محله وجود دارند که بلوط و ذرت با قیمت مناسب به گردشگران ارائه می دهند. حتی می توانید نان معروف و خوشمزه استانبول یعنی سیمیت را از این دکه های سیار تهیه کنید.

سیمیت 1.5 لیر قیمت دارد و هزینه یک ظرف بلوط از 10 لیر شروع می گردد. برای خرید ذرت هم باید بین 3 تا 5 لیر بپردازید. بعلاوه برای برطرف خستگی می توانید از مغازه های اطراف محله سلطان احمد انواع قهوه استارباکس را با قیمت 20 تا 30 لیر تهیه کنید.

اما معروف ترین باقلوای استانبول را با یک فنجان چای در محله سلطان احمد پیدا خواهید کرد. باقلوافروشی حافظ مصطفی (Hafiz Mustafa) در خیابان دیوان یولو (Divan Yolu) قرار گرفته است. این باقلوافروشی که از سال 1864 فعالیت می نماید و حتی در دبی هم شعبه دارد.

مسجد آبی استانبول

به طرف دیگر پارک سلطان احمد که بروید، مسجد آبی را مشاهده خواهید کرد. مسجد آبی استانبول با نام رسمی مسجد سلطان احمد، یکی دیگر از آثار تاریخی دوران امپراتوری عثمانی در این شهر به شمار می رود. این مسجد بین سال های 1609 و 1616 در زمان حکومت سلطان احمد اول ساخته شد.

اما چرا مسجد سلطان احمد به مسجد آبی مشهور است؟ کاشی های آبی رنگ به کار رفته در طراحی این مسجد باعث شد تا با نام مسجد آبی معروفیت بگیرد. به طور کلی برای طراحی این مسجد 20 هزار کاشی دست ساز به کار رفته و بخش گنبد آن با شیشه های رنگی تزئین شده که فضای آبی رنگ زیبایی را در آن ایجاد می نماید.

تفاوت میان مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی چیست؟ ایاصوفیه بسیار قدیمی تر از مسجد آبی است و در سال 537 ساخته شد. این مسجد در ابتدا کلیسا بود، سپس کاربری مسجد پیدا کرد و در حال حاضر به عنوان موزه فعالیت دارد. با وجود اینکه مسجد آبی قدمت کمتری دارد اما با دارا بودن 6 مناره و رنگ آمیزی حیرت انگیز توانسته نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

فاصله مسجد ایاصوفیه تا مسجد آبی استانبول فقط 5 دقیقه پیاده روی است و حداکثر 45 دقیقه برای بازدید از آن موقع بگذارید.

کاخ و موزه توپکاپی

یکی دیگر از زیباترین آثار معماری دنیا را در محله سلطان احمد استانبول خواهید یافت. کاخ توپکاپی که زمانی محل زندگی سلطان های عثمانی بود، یکی از غنی ترین موزه های دنیا را دارد. تاریخ و معماری عثمانی را می توانید در این موزه با آثاری مانند کتاب ها، دست نوشته ها، جواهرات و یکی از برترین کلکسیون های ظروف چینی دیدن کنید.

سلطان محمد دوم چند سال پس از فتح قسطنطنیه دستور ساخت این کاخ را صادر کرد. جالب است بدانید که توپکاپی اولین کاخی بود که در دوره عثمانی ساخته شد و در لیست میراث دنیای یونسکو هم به ثبت رسید. علاوه بر این بزرگترین و قدیمی ترین کاخ دنیا به شمار می رود و یادگارهایی از پیامبر در خود دارد.

از مسجد ایاصوفیه استانبول با 5 دقیقه پیاده روی به کاخ توپکاپی می رسید و برای بازدید از کاخ و موزه به یک ساعت و نیم زمان احتیاج دارید.

ناهار در محله سلطان احمد

به طور حتم بعد از بازدید چند ساعته از چندین جاذبه گردشگری استانبول احساس گرسنگی خواهید کرد. کافه ها و رستوران های زیادی در اطراف میدان سلطان احمد وجود دارد. یکی از برترین رستوران های محله سلطان احمد، رستوران سلطان احمت کوفتیسیسی (Sultanahmet Koftecisi) در خیابان دیوان یولو است. در این رستوران تاریخی که از سال 1920 فعالیت دارد، حتما کوفته کباب ترکی و نوشیدنی را به همراه کیک سمولینا امتحان کنید. برای صرف کوفته کباب ترکی در این رستوران معروف استانبول باید 15 لیر بپردازید.

از کاخ توپکاپی با 7 دقیقه پیاده روی خودتان را به این رستوران برسانید و 30 دقیقه تا یک ساعت برای صرف غذا در این رستوران زمان بگذارید.

گرند بازار استانبول

پس از صرف یک ناهار خوشمزه در یکی از معروف ترین رستوران های استانبول، راهی گرند بازار (Grand Bazaar) شوید. یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده دنیا با بیش از 4 هزار مغازه که تقریبا هر کالایی را می توان در آن پیدا کرد. مراقب قیمت ها باشید! قیمت کالاها در بازار بزرگ استانبول از حد معمول گرانتر است، بنابراین حتما از مهارت چانه زنی خود بهره ببرید. حتی شاید بتوانید بعضی کالاها را در اطراف این بازار با قیمت های بسیار مناسب تر خریداری کنید.

گرند بازار استانبول در فاصله بسیار کوتاهی از مسجد ایاصوفیه و در میدان بایزید یا بیازیت (Beyazıt Square) قرار گرفته است. اگر بخواهید بعد از ناهار از رستوران سلطان احمت کوفتیسیسی به بازار بروید، حدود 11 دقیقه پیاده روی خواهید داشت. بنابراین می توانید ابتدا به گرند بازار بروید و سپس ناهار صرف کنید، این کاملا به نظر شما بستگی دارد. البته گزینه های دیگری هم برای صرف ناهار در محله سلطان احمد وجود دارد که می توانید به رستوران های نزدیک این جاذبه ها بروید.

از سلطان احمد تا گرند بازار با تراموا حدود 5 دقیقه طول می کشد و حداقل یک ساعت برای بازدید از این بازار و احتمالا خرید وقت بگذارید.

کروز در بسفر استانبول

از جاذبه های تاریخی استانبول کمی فاصله بگیرید و به سراغ دیدنی اطراف تنگه زیبای بسفر از روی قایق ها بروید. تورهای قایق سواری بسفر در هر ساعت از اسکله امینونو استانبول | Eminonu pier حرکت می نمایند. از محله سلطان احمد با تراموا تا این اسکله حدود 10 دقیقه طول می کشد. قیمت قایق سواری در تنگه بسفر از 158 لیر شروع می گردد.

قایق سواری در تنگه بسفر یکی از محبوب ترین و مجذوب کننده ترین تفریح های سفر به استانبول است. بعلاوه یکی از برترین راه ها برای کشف زیبایی های شهر و شنیدن صدای آن از روی آب به شمار می رود. در طول راستا قایق سواری از دیدنی جاذبه های زیر لذت ببرید:

  • کاخ دولما باغچه استانبول | Dolmabahçe Palace
  • مسجد اورتاکوی | Ortakoy Mosque
  • قلعه روملی حصار | Rumeli Fortress
  • برج دختر | Maidens Tower
  • پل بسفر | Bosphorus Bridge

بازار مصری های استانبول

در ادامه برنامه گردش یک روزه استانبول اگر فرصت کافی داشتید از اسکله امینونو سری به بازار مصری ها بزنید. در بازار مصری ها یا بازار ادویه جات استانبول تقریبا هر گیاه دارویی و ادویه ای یافت می گردد. حتی اگر در پی قهوه ترک هستید، این بازار می تواند مکان مناسبی باشد. بازار ادویه یکی از بزرگترین بازارهای شهر استانبول و معروف ترین آن پس از گرند بازار به شمار می رود. ادویه های رنگارنگ، انواع گیاهان و دمنوش ها، حال و هوای این بازار به عنوان یکی از معروف ترین بازارهای استانبول را متفاوت می نماید.

از اسکله امینونو با 4 دقیقه پیاده روی به بازار ادویه استانبول می رسید و به حداقل 30 دقیقه برای گشتن در این بازار احتیاج دارید.

میدان تقسیم و خیابان استقلال

بدون شک میدان تقسیم و خیابان استقلال از معروف ترین منطقه ها این شهر هستند و سفر به استانبول بدون بازدید از آنها کامل نمی گردد. برای رفتن به میدان تقسیم از اسکله امینونو با تراموا به کاباتاس (20 دقیقه) بروید و از آنجا با فونیکولار یا قطار کابلی در کمتر از 5 دقیقه خودتان را به میدان تقسیم برسانید.

حالا در میدان تقسیم هستید و می توانید از دیدنی فضای اطراف لذت ببرید و عکس های زیبا بگیرید. پس از گرفتن عکس، تور پیاده روی خود را به سمت خیابان استقلال استانبول شروع کنید. خیابان استقلال یکی از خیابان های منتهی به میدان تقسیم است و معروف ترین خیابان استانبول برای پیاده روی، خرید، کافه و رستوران گردی و … به شمار می رود.

از جاذبه های معروف خیابان استقلال می توان به موزه مادام توسو (Madame Tussauds) با مجسمه های شخصیت های معروف، کلیسای سنت آنتونی پادوا | St. Anthony of Padua Church و موزه هنری پرا استانبول | Pera Museum اشاره نمود.

حداقل یک ساعت و نیم و یا حتی بیشتر برای بازدید از میدان تکسیم و خیابان استقلال زمان بگذارید.

برج گالاتا استانبول

به انتهای خیابان استقلال و میدان تونل (Tünel Square) که رسیدید، از کوچه گالیپ دده (Galip Dede) خودتان را به برج گالاتا برسانید. در کوچه گالیپ دده و در راستا رسیدن به این برج، می توانید از مغازه های هنرهای دستی، سوغاتی و موسیقی لذت ببرید و شاید خرید کنید.

برج گالاتا استانبول یک برج قرون وسطایی است که در قرن چهاردهم ساخته شد و در لیست جاهای دیدنی و معروف استانبول قرار گرفته است. سعی کنید برای دیدنی غروب آفتاب خودتان را به این برج برسانید. منظره شهر از بالای این برج و ارتفاع 72 متری بسیار دیدنیی تر خواهد بود. این برج یک سکوی 360 درجه از نمای شهر استانبول را در اختیار گردشگران قرار می دهد. از این برج نمای زیبایی به شاخ طلایی استانبول | Golden Horn، آبراه بسیار زیبای شهر و تنگه بسفر دارید. حدود 30 تا 45 دقیقه برای بازدید از برج گالاتا وقت بگذارید و عکاسی را از قلم نیاندازید.

شام و نوشیدنی در راه بازگشت به هتل!

برای برطرف خستگی یک روز شلوغ، هم می توانید از کافه و رستوران روی پشت بام برج گالاتا بهره ببرید و هم می توانید به محله کاراکوی (Karakoy) بروید. کاراکوی یک منطقه در کنار تنگه بسفر و با منظره زیبای آب است. با وجود رستوران ها و کافه های متعدد در کنار آب، منطقه کاراکوی بی شباهت به بام لند تهران نیست!

یک روز گردش در استانبول را در یکی از کافه ها یا رستوران های کاراکوی و با یک غذای ترکی به خاتمه برسانید. اگر هنوز انرژی دارید به سراغ تفریحات شبانه استانبول بروید. در غیر این صورت کافی است با استفاده از نزدیک ترین وسیله حمل و نقل عمومی در استانبول به هتل محل اقامت خود بازگردید.

استانبول، شهری برای همه

تمام کسانی که یک بار سفر به استانبول را تجربه نموده اند، در پی بازدید دوباره از این شهر زیبا هستند. استانبول شهری است که برای هر گردشگری جاذبه ای دارد و هرگز از سفر به آن پشیمان نخواهید شد. البته برای بازدید از جاهای دیدنی استانبول، قدم زدن در کوچه پس کوچه های این شهر و دیدنی فرهنگ مردم به طور حتم به بیش از یک روز زمان احتیاج دارید.

اگر تجربه سفر کوتاه به این شهر زیبا را داشتید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مونا اشرف زاده

منبع: فلای تودی
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1447

به "تور استانبول ارزان: برنامه گردش یک روزه در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول ارزان: برنامه گردش یک روزه در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید