تفاوت خلبان های هواپیمای مسافربری و باربری چیست؟
به گزارش زنگ قلاب بافی، وقتی صحبت از خلبانی می گردد احتمالاً اولین تصویری که به ذهنتان می آید، فردی است که شغلش پرواز هواپیمایی پر از مسافر می باشد. پس تکلیف خلبان هایی که مسافر جابه جا نمی نمایند چه می گردد؟ برای حمل بارهای هوایی هم احتیاج به خلبان است و ایرلاین های باربری هم همانند ایرلاین های مسافربری، جزو هوانوردی تجاری به حساب می آیند؛ اما از آن جایی که مردم معمولاً با خلبان های حملِ بار روبه رو نمی شوند، ممکن است برایشان سؤال هایی راجع به شباهت ها و درعین حال، تفاوت کار و مقدار عایدی آن ها با خلبان های هواپیماهای مسافربری، مدارک مورد احتیاج این شغل و تجربه مورد احتیاج آن پیش بیاید که در ادامه بیشتر راجع به آن ها شرح خواهیم داد.
گواهی نامه مورد نیاز
خلبان های مسافربری و باری، هر دو مأموریت و هدفی یکسان دارند که آن سالم رساندن مسافر/بار به مقصد است. به همین علت هر دوی آن ها آموزش ها و مهارت های یکسانی می بینند. بعد از اینکه افراد تصمیم گرفتند به کدام نوع خلبانی علاقه مند هستند، باید مجوز و گواهی نامه لازم آن را به دست بیاورند. از میان 3 راهی که برای کسب این گواهی نامه وجود دارد، شاید بتوان گفت که دانشجو و کارآموزی در دانشکده های افسری مربوط به نیروی هوایی، برترین گزینه برای تمرین تماشا به شمار میرود و موقعیت شغلی تان با ایرلاین مربوطه ضمانت می شود.
الزامات پزشکی
برای اینکه بتوانید خلبان شوید، به گواهی پزشکی درجه یک آژانس ایمنی هوانوردی اروپا نیاز دارید. این مدرک برای تمام خلبان های بازرگانی لازم است و در نتیجه، هم خلبان های مسافربری و هم باری می بایست آن را به دست بیاورند. از آنجایی که خلبان ها باید به طور مرتب در جلسات ارزیابی و معاینه پزشکی حاضر شوند، باید سبک زندگی خوب و سالمی داشته باشند تا بتوانند دوره کاری شان را طولانی تر نمایند و مدت زمان بیشتری در این شغل دوام بیاورند.
تجربه و ساعت های پرواز
هر ایرلاین، پیش نیازهای مخصوص به خود را شامل می شود؛ اما از لحاظ قانونی، حمل بارهای مهم به همان مقدار تجربه ای نیاز دارد که برای پروازهای مسافربری نیاز است. برای مثال شرکت DHL که عظیم ترین ارائه دهنده خدمات حمل و نقل هوایی جهان به تعداد می رود، ترجیح می دهد که داوطلبان یاری خلبان ارشد حداقل 1،000 ساعت تجربه پرواز حرفه ای را در پرونده خود داشته باشند. البته این عدد با توجه به خطوط هوایی مختلف تغییر می نماید؛ اما برای خلبان های باربری بیشتر هم می شود. دریافت سِمَت کاپیتان در هواپیمای باری، به 5،000 ساعت زمان کلی پرواز و 500 ساعت تجربه به اسم خلبان یک یا همان کاپیتان نیاز دارد و همانطور که می بینید، برای حمل هواپیمای پر از جعبه هم باید ساعت های پرواز زیادی را در رزومه خود داشته باشید.
نوع هواپیما
ایرلاین های مسافربری و باری، هر دو از هواگردهای ثابت بال استفاده می نمایند و نوع دقیق این هواپیماها، به شرکتی برمی شود که برای آن کار می کنید. برای مثال بیشتر شرکت های حمل و نقل، معروف ترین مدل های بوئینگ و ایرباس را برای پرواز ترجیح می دهند که قبل ها برای جابه جایی مسافر از آن ها استفاده می شد. امروزه این هواپیماها بعد از طراحی، به گونه ای تغییر پیدا می نمایند که بیشتر برای جابه جایی محموله مناسب باشند تا مسافر. شرکت های حمل نقل میانه در اروپا، برای مسیرهای کوتاه و میانه بیشتر از بوئینگ 737 یا ایرباس A380 استفاده می نمایند و همانطور که می بینید، نوع هواپیما برای ایرلاین های مسافربری و باری مشترک است.
برنامه کاری
خلبان های شرکت های حمل و نقل هم می توانند برنامه کاری متنوعی داشته باشند که این برنامه، پروازهای داخلی و بین المللی، 1 روزه، 14 روزه، روزانه و شبانه را در برمی گیرد. فرق اساسی بین آن ها و خلبان های مسافربری این است که خلبان های باربری معمولاً شب ها پرواز دارند. این موضوع می تواند ساعت بیولوژیکی بدن را از حالت عادی خارج کند و گاهی کنترل مقدار خستگی در این شرایط، کار چندان آسانی نخواهد بود. خوشبختانه به علت این شرایط سخت، به خلبان های باری مدت زمان بیشتری برای استراحت داده می شود و برای مثال یک هفته کار می نمایند و یک هفته در استراحت هستند. این ویژگی کارشان به آن ها اجازه می دهد تا نیرویشان را دوباره به دست بیاورند و از یک لحاظ هم می توانند مدت زمان بیشتری را در خانه و با خانواده بگذرانند.
مقدار عایدی
اگر برایتان سؤال پیش آمده که عایدی خلبان مسافربری بیشتر است یا باربری، باید گفت این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. مقدار عایدی خلبان ها به مقدار تجربه و درجه آن ها، نوع هواپیما و ساعت های پرواز برمی شود. کنترل هواپیماهای عظیم تری که از اقیانوس ها عبور می نمایند، طبیعتاً سود بیشتری را برای خلبان ها به همراه دارد. از این لحاظ، ممکن است تفاوت اندکی بین خلبان های مسافربری و باربری وجود داشته باشد که عایدیشان از 72،000 تا 77،000 یورو در سال متغیر است. اما در مجموع، هر ایرلاینی قوانین مخصوص به خود را دارد و تجربه در این شغل، نقش مهمی در افزایش عایدی خلبان ایفا می نماید.
امتیازات ویژه
احتمالاً شما هم شنیده اید که به بیشتر خلبان های مسافربری و اعضای خانواده شان، امتیازات ویژه ای همانند پرواز رایگان یا مقرون به صرفه تر تعلق می گیرد. از آنجایی که به هواپیماهای باربری اجازه جابه جایی مسافر داده نمی شود، این تخفیف ها برای خلبان های آن یا کم است یا اصلاً وجود ندارد. فقط تعداد معدودی از آن ها و صرفاً برای بلیت خودشان ممکن است تخفیف بگیرند و آن هم در صورتی اتفاق می افتد که خلبان علاوه بر هواپیمای حمل و نقل، خلبانیِ شرکت های مسافربری مختلفی همانند لوفتهانزا و امارات را هم برعهده داشته باشد. معمولاً تنها امتیازی که برای خلبان های باربری در نظر می گیرند، تخفیف در جابه جایی محموله و از طرف شرکت های حمل و نقل عظیم است.
منبع: گردشبان