خبرنگاران نماینده مجلس: همکاری دولت های ایران و صربستان در بخش کشاورزی تاثیرگذار است

به گزارش زنگ قلاب بافی، جیرفت - خبرنگاران - نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و عضو کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و صربستان در بخش کشاورزی به ویژه در حوزه تبادلات تجاری دو کشور تاثیرگذار است.

خبرنگاران نماینده مجلس: همکاری دولت های ایران و صربستان در بخش کشاورزی تاثیرگذار است

ذبیح الله اعظمی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) از تصویب لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران و صربستان با 191 رای موافقِ نمایندگان مجلس شورای اسلامی اطلاع داد.

وی توافقنامه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت ایران و صربستان را حرکتی بسیار مفید و ضروری برای بخش کشاورزی کشور دانست و گفت: با وجود چنین توافقنامه ای محصولات گیاهی وارداتی و صادراتی هر دو کشور باید گواهی بهداشتی به زبان رسمی دو کشور و همچنین زبان انگلیسی داشته باشند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: محموله های گیاهی و کشاورزی در مرز ورودی دو کشور توسط کارشناسان حفظ نباتات مورد بازرسی دقیق قرار گرفته و اگر محصول آفت داشته باشد، در همان زمان واردات آفت زدایی شده و در صورت اینکه آفت زدایی موثر نباشد به کشور مبدا برگشت داده شده و یا در محل، کاملا نابود می گردد.

وی که دکترای کشاورزی از دانشگاه بلژیک دارد، آفت های مگس مدیترانه، سوسک حنایی خرمایی و سیاهک هندی گندم را نتیجه نبود چنین توافقنامه هایی دانست و گفت: انعقاد چنین تفاهم نامه هایی برای هر کشوری بسیار ضروری بوده چراکه طرفین موظف می شوند وجود هر گونه آفت در محصولات کشاورزی خود را به طرف مقابل اطلاع دهند.

اعظمی انعقاد تفاهم نامه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی را گامی اصولی برای جلوگیری از ورود آفات، بیماری ها و بذرهای علف های هرزِ قرنطینه ای به بخش کشاورزی کشور بیان کرد و گفت: با انعقاد این توافقنامه ها دیگر شاهد زیان ناشی از آفات قرنطینه ای به بخش کشاورزی نخواهیم بود.

عضو کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این توافقنامه مانع ورود آفات خطرناک قرنطینه ای به کشور می گردد، توضیح داد: طبق این توافقنامه دو کشور مورد تعهد باید لیست آفات قرنطینه ای خود را به طرف مورد قرارداد اعلام کند.

وی همچنین تبادلات علمی و فنی دو کشور در مورد مسائل گیاه پزشکی و قرنطینه ای را از دیگر آثار مثبت این توافقنامه بیان کرد.

موافقتنامه بین دو کشور شامل 12 ماده و در دو نسخه اصلی به زبان های فارسی، صربی و انگلیسی تنظیم شده است که تمامی متون آن، دارای اعتبار یکسان بوده و در صورت بروز هرگونه اختلاف در تفسیر، متن انگلیسی ملاک خواهد بود.

دانه های روغنی و سبزیجات، بیشترِ محصولات کشاورزی صربستان را تشکیل می دهد و تولیدات کشاورزی آن به بیش از 50 کشور دنیا صادر می گردد.

این کشور همچنین یکی از صادرکنندگان فرآورده های گوشتی در اروپا به شمار می رود.

صربستان کشوری در شبه جزیره بالکان در جنوب اروپا و بلگراد، پایتخت این کشور است.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 707

به "خبرنگاران نماینده مجلس: همکاری دولت های ایران و صربستان در بخش کشاورزی تاثیرگذار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نماینده مجلس: همکاری دولت های ایران و صربستان در بخش کشاورزی تاثیرگذار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید