راهنمای استفاده از اپلیکیشن موویت (Moovit)

به گزارش زنگ قلاب بافی، با استفاده از اپلیکیشن موویت (Moovit) می توانید نقشه مترو، خط های اتوبوس و سایر وسایط نقلیه عمومی و مسیرهای مختلف را ببینید. یکی از مسائل اصلی اغلب مسافران در سفر به مقاصد مختلف، عدم شناخت مسیرها و نحوه دسترسی به دیدنی ها و اماکن مهم به وسیله وسایط نقلیه عمومی است؛ به همین علت در طول سفر مجبور به پرداخت هزینه ای بالا برای تردد با تاکسی هستند. اما اپلیکیشن موویت (Moovit) با قابلیت هایی که دارد این مشکل را حل نموده و به گمراهی مسافران در سفر خاتمه داده است.

راهنمای استفاده از اپلیکیشن موویت (Moovit)

در ادامه مطلب با مجله گردشگری بابا همراه باشید تا با هر آنچه که درباره اپلیکیشن موویت (Moovit) ضروری است بدانید آشنا شوید و نحوه استفاده از اپلیکیشن موویت (Moovit) را یاد بگیرید.

اپلیکیشن موویت (Moovit) در یک نگاه

اپلیکیشن موویت (Moovit) در سال 2012 راه اندازی شد و به صورت رایگان به وسیله مرورگرهایاندروید (Android) و آی. اُ.اِس. (iOS)، و برای مرورگرهای وب در دسترس عموم نهاده شد. هدف از راه اندازی اپلیکیشن موویت (Moovit) هدایت مردم برای تردد در شهر به صورت راحت و بدون سردرگمی برای یافتن اماکن تازه به ویژه حین سفر است. این اپلیکیشن در طی چند سال اخیر پیشرفت زیادی نموده و هم اکنون در 106 کشور و 3200 شهر در سراسر دنیا و به 45 زبان مختلف قابل استفاده است.

هدف اپلیکیشن موویت (Moovit) از بین بردن محدودیت و موانع تردد، ایجاد فرصت های بی خاتمه و امکاناتی یکسان، فارغ از اینکه کجا به دنیا آمده اید و یا اینکه کجا زندگی می کنید، برای تمام مردم دنیا است.

اپلیکیشن موویت (Moovit) به مردم دنیا در هر جایی که هستند یاری می نماید تا مقصد خود را به آسانی پیدا نمایند و با ترکیب تمام انتخاب های موجود در اپلیکیشن، به آن ها امکان برنامه ریزی سفر درون شهری و بعلاوه امکان انجام پرداخت های وسایل نقلیه و یا کرایه دوچرخه را به وسیله همین اپ را فراهم نموده است.

با نصب اپلیکیشن موویت (Moovit) بر روی تلفن همراه خود می توانید به اطلاعات کاملی در خصوص تمام اشکال وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی، خدمات محلی مقصد از قبیل دوچرخه، اسکوتر، تعمیرگاه خودرو، پمپ بنزین، رستوران، راستایابی و نشان دادن نزدیک ترین راستا برای رسیدن به مقصد، حجم ترافیک، و بعلاوه قابلیت درخواست تاکسی اوبر (Uber) و لیفت (Lyft) در کشورهای دیگر و امکاناتی از این قبیل دست یابید.

اپلیکیشن موویت (Moovit) ترکیبی از اطلاعات اپراتورهای حمل و نقل عمومی و اطلاعات دقیق در هر لحظه از جامعه کاربران است که تصویری از زمان واقعی به مسافران ارائه می دهد. مثل یافتن برترین راستا برای سفر درون شهری یا رسیدن به مقصد مورد نظر با در نظر گرفتن مسافت و مقدار ترافیک.

قابلیت های اپلیکیشن موویت (Moovit)

یکی از قابلیت های اپلیکیشن موویت (Moovit) این است که می توانید برنامه ریزی سفرهای درون شهری خود را به راحتی انجام دهید. خیلی از افراد به ویژه وقتی به مقصدی تازه برای اولین بار سفر می نمایند، مشکل استفاده از اتوبوس و مترو را دارند و یا اینکه نمی دانند چگونه به مقصد مورد نظر بروند؛ این اپلیکیشن راه حلی بسیار کاربردی برای مسافران و یا افرادی است که با راستاها آشنایی ندارند.

برترین راستا را انتخاب کنید

سفر درون شهری خود را هر جور که می خواهید برنامه ریزی کنید. برنامه ریز سفر چند حالته موویت تمام امکانات در دسترس برای تردد در شهر را نشان می دهد و می توانید مناسب ترین راستا سفر داخل شهر را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.

مشاهده اطلاعات واقعی زمان رسیدن به مقصد مورد نظر

با استفاده از این اپلیکیشن وقتتان برای انتظار

رسیدن اتوبوس یا مترو هدر نمی گردد؛ چون می توانید از زمان دقیق رسیدن وسایل نقلیه

عمومی آگاه شوید و بعلاوه خطی که باید سوار شوید را می توانید در موویت ببینید.

امکان معین کردن خط مترو، ایستگاه اتوبوس و اماکن مورد علاقه و پرتردد

در بخش برگزیده ها یا محبوب ترین ها در اپلیکیشن موویت (Moovit) می توانید با معین کردن خط مترو، ایستگاه اتوبوس و یا مقاصدی که به آنجا زیاد تردد دارید، مثل آدرس محل کار یا منزل و یا مرکز خرید مورد علاقه خود دسترسی راحت تر و سریع تری داشته باشید.

دریافت هشدارهای خدمات در زمان واقعی

با فعال سازی گزینه هشدار خدمات از مسائلی همچون تاخیر، ساخت و ساز در راستا، و یا سایر اختلال ها در جاده قبل از وارد شدن به راستا آگاه شوید.

راستاهای دوچرخه را در اپلیکیشن موویت (Moovit) ببینید

با اطلاعات به روز رسانی شده راستا دوچرخه سواری می توانید تا مقصد خود با دوچرخه بروید و بعلاوه با اطلاعات واقعی و به روز ایستگاه های دوچرخه سواری می توانید از سیستم اشتراک گذاری دوچرخه بهره ببرید. به این مفهوم که به طور مثال شما در یک ایستگاهی دوچرخه را کرایه می کنید و تا یک راستای می خواهید با دوچرخه بروید و وقتی به آنجا رسیدید ادامه راه را باید به صورت پیاده طی کنید؛ به همین علت می توانید دوچرخه را با شخص دیگری که در آن منطقه به آن احتیاج دارد به اشتراک بگذارید و دیگر مجبور نیستید برای تحویل دوچرخه به همان ایستگاه اول بازگردید.

هزینه استفاده از وسایل نقلیه را آنلاین پرداخت کنید

با ایجاد حساب کاربری و کیف پول مجازی در موویت می توانید نحوه پرداخت هزینه وسایل حمل و نقل عمومی، اجاره دوچرخه و یا هر نوع خدمات دیگر را انتخاب کنید و با گوشی خود عملیات پرداخت را انجام دهید. بعلاوه می توانید بلیط مترو و یا اتوبوس را به وسیله این اپ به صورت آنلاین بخرید. مثلا در سفر به استانبول می توانید به وسیله موویت استانبول کارت را خریداری و برای سوار شدن به مترو و اتوبوس بهره ببرید. بعلاوه، می توانید به مقدار تعداد سفرهای مورد احتیاجتان هزینه بلیط را پرداخت کنید و حتی می توانید برای همراهان خود هم بلیط بخرید. از مزیت های دیگر استفاده از موویت این است که تمام اطلاعات بلیط های خریداری شده، جزئیات پرداخت ها، صورتحساب ها، تمام ایستگاه هایی که سوار و پیاده شده اید و راستاهایی که طی نموده اید در موویت ذخیره می شوند و همواره در دسترس شما می مانند.

راستایابی زنده

با راهنمای راستایابی زنده نقطه آ. به ب. (A-to-B) به صورت مرحله به مرحله راستاهای اتوبوس و راستاهای دیگر حمل و نقل را می توانید ببینید. مثلا چقدر طول می کشد تا از محلی که در آن قرار دارید به ایستگاه اتوبوس برسید، زمان رسیدن به خط مترو مورد نظرتان را ببینید و یا اینکه وقتی در اتوبوس یا مترو هستید و به مقصد می رسید، به وسیله اپ هشدار پیاده شدن دریافت کنید.

گزارشات کاربران

کاربران موویت می توانند مسائل موجود در راستا یا ایستگاه های اتوبوس و خط مترو، خط ارائه خدمات، و زمانبندی را گزارش دهند تا کاربران دیگر از آن مسائل آگاه شوند.

منظره نقشه

به وسیله نقشه می توانید تمام ایستگاه های اتوبوس، راستاها، و خط های مترو را ببینید. بعلاوه، نقشه به صورت فایل پی. دی. اف. هم در دسترس است تا اگر کاربران دسترسی به اینترنت نداشتند و آفلاین بودند بتوانند از اطلاعات استفاده نمایند.

نحوه استفاده از اپلیکیشن موویت (Moovit)

ابتدا باید اپلیکیشن موویت (Moovit) را در تلفن همراه خود از اپ استور یا گوگل پلی دانلود کنید و نصب کنید. سپس اپ موویت بر روی صفحه تلفن همراهتان در میان برنامه های دیگر ظاهر می گردد. بعد از لمس آیکون اپ موویت، برنامه باز شده و اولین مرحله معین کردن لوکیشن یا منطقه ای است که در آن حضور دارید. باید لوکیشن یا موقعیت مکانی گوشی خود را از قبل فعال کنید و یا اینکه به اپ اجازه دسترسی به موقعیت مکانی تان را بدهید.

توجه داشته باشید که اپلیکیشن موویت (Moovit) در ایران کارایی ندارد و در کل مقصد ایران در این برنامه وجود ندارد؛ بعلاوه استفاده از این برنامه به زبان فارسی نیز امکان پذیر نیست و برای استفاده از این اپ باید به زبان انگلیسی و یا زبان های دیگر تسلط داشته باشید!

برای استفاده از این برنامه بهتر است که ابتدا حساب کاربری ایجاد کنید و یا اینکه می توانید به وسیله حساب کاربری خود در فیسبوک، گوگل و یا هر ایمیلی که دارید وارد برنامه شوید. از این طریق می توانید تمام اطلاعات و فعالیت های خود را در برنامه ذخیره کنید.

پس از معین کرد منطقه، صفحه تازهی باز می گردد که در آنجا می توانید آدرس جایی که می خواهید بروید را روی نقشه معین کنید و یا نزدیکترین خدمات موجود در جایی که هستید را جستجو کنید. به طور مثال اگر در پی نزدیکترین ایستگاه و یا هر جای دیگر هستید می توانید از روی نقشه انتخاب کنید و یا اینکه از لیست موجود یکی را انتخاب کنید.

جزئیات مورد احتیاج در خصوص ایستگاهی که انتخاب کردید به طور کامل برایتان به نمایش گذاشته می گردد. پس از اینکه آیکون آبی رنگ نقشه (در سمت راست نام ایستگاه) را لمس کنید، نقشه باز می گردد و راستا مکانی که شما در آنجا قرار دارید تا نقطه مقصد را نمایش می دهد.

سپس باید صفحه را بالا بکشید و وسیله نقلیه ای که می خواهید با آن به مقصد بروید را انتخاب کنید تا اطلاعات مورد احتیاج را بتوانید ببینید.

برای خروج از صفحه هم باید فلش بازگشت به عقب را دوبار بزنید.

برای استفاده از برنامه ریز سفرهای درون شهری، در پایین صفحه گزینه Directions را لمس کنید و مقصد را در نوار جستجو وارد کنید؛ و از میان لیستی که برایتان نمایان می گردد، مناسب ترین را انتخاب کنید.

برای سفر خود چند انتخاب Options مشخص کنید تا بتوانید مسافت پیاده روی را محدود کنید و وسیله حمل و نقلی که ترجیح می دهید سوار شوید را انتخاب کنید.

با لمس دکمه پایین صفحه انتخاب های خود را برای سفرهای دیگر ذخیره کنید.

با استفاده از ساعت Clock زمان حرکت را انتخاب کنید.

با لمس آیکون ساعت می توانید ساعت حرکت را معین کنید و سپس باید گزینه Done را لمس کنید.

راستاهای موجود را جستجو کنید، و راستای که می خواهید بروید را انتخاب کنید و جزئیات آن راستا را مشاهده کنید.

برای دریافت به روز رسانی ها Updates و راستاها در زمان واقعی Directions in real time گزینه Start Live Directions را لمس کنید.

در صفحه اصلی برای راحتی بیشتر و سرعت عمل بالاتر می توانید آدرس منزل Home و محل کار Work را وارد و ذخیره کنید.

بعلاوه می توانید مقاصد محبوب خود و یا ایستگاه های پرتردد را با لمس گزینه Add در قسمت Favourites مورد علاقه های خود ذخیره کنید.

بعد از اینکه گزینه Add به معنی اضافه کردن را زدید باید مقصد مورد علاقه خود را وارد کنید و یا اینکه با لمس گزینه Choose on map روی نقشه مقصد را انتخاب کنید.

کمی پایین تر، یعنی در زیر محل کار Work می توانید درخواست اوبر Request an Uber دهید.

در پایین صفحه سه گزینه می بینید که به ترتیب زیر هستند: راستاها Directions Directions یا همان راستا با آیکونی به شکل دو نقطه که به وسیله فلش به هم میرسند نشان داده شده اند. با انتخاب Directions می توانید راستا را از ذره بین بالای صفحه جستجو کنید، روی نقشه انتخاب کنید و یا اینکه از میان لیست مورد علاقه ها انتخاب کنید.

ایستگاه ها Stations

Stations که به معنی ایستگاه ها است با آیکون لوکیشن معین شده، که می توانید Nearby Stops ایستگاه های نزدیک و اطراف خود و یا Favourites مورد علاقه ها را در نقشه ببینید.

خط ها Lines

با انتخاب خط ها وارد صفحه دیگری می شوید که در بالای صفحه می توانید خط مورد نظر را تایپ نموده و جستجو کنید؛ با انتخاب ستاره می توانید خط های مورد علاقه و پرتردد خود را ببینید؛ All به معنای همه، لیست تمام خط ها را نشان می دهد؛ Bus به معنای اتوبوس، فقط لیست خط های اتوبوس را نشان می دهد؛ و Train به معنای قطار، اطلاعات ایستگاه های قطار را در اختیارتان قرار می دهد.

نقاط ضعف اپلیکیشن موویت (Moovit)

با نصب اپلیکیشن موویت (Moovit) بر روی تلفن همراه خود در طول سفر دیگر مشکل راستایابی نخواهید داشت و می توانید بدون نگرانی از وسایل نقلیه عمومی بهره ببرید و از پرداخت هزینه بالای اضافی برای تاکسی راحت خواهید بود.

اما این اپلیکیشن به جز مزایا نقاط ضعفی هم دارد. یکی از مهم ترین نقاط ضعف اپلیکیشن موویت (Moovit) این است که در پایگاه داده ها نام موقعیت های مکانی وجود ندارد. هنگامی که نام یک ایستگاه یا آدرس را تایپ می کنید در جستجو نمایش داده می گردد، اما وقتی نام رستوران یا مغازه را جستجو می کنید ممکن است یک یا دو بار نمایش داده گردد و دیگر نمی توانید آن را در نوار ابزار جستجو بیابید. اما گوگل مپ بر خلاف موویت عمل می نماید و همه موقعیت های مکانی را می توانید در آن پیدا کنید.

از دیگر نقاط ضعف موویت برای ما ایرانیان این است که به زبان فارسی نمی توانیم از آن استفاده کنیم و کلا ایران در میان لیست مناطقی که پوشش می دهد وجود ندارد.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1529

به "راهنمای استفاده از اپلیکیشن موویت (Moovit)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای استفاده از اپلیکیشن موویت (Moovit)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید