سالار شفق: نهضت هنری وارثین در منطقه ها محروم و حاشیه ای دنبال گل ها است

به گزارش زنگ قلاب بافی، تهران (پانا) - دبیر نهضت هنری وارثین هویت یابی و شناسایی نقاط مثبت منطقه ها محروم و محله های حاشیه ای شهرها را رمز تداوم جریان زندگی در این منطقه ها دانست.

سالار شفق: نهضت هنری وارثین در منطقه ها محروم و حاشیه ای دنبال گل ها است

گذر زمان و بی توجهی به سلامت کشور، شهر، استان، منطقه، محله و حتی خانه باعث می گردد که به مرور زمان هویت انسان ها به فراموشی سپرده گردد و انسان بی هویت همانند درختی بی ریشه و در معرض نابودی است.

کشور ما ریشه ای قوی و عمیق در دل تاریخ دارد. این سرزمین همانند پازلی کامل است که بعضی از قطعاتش احتیاج به ترمیم دارند. این قطعات منطقه ها و محلات حاشیه ای شهرها هستند و در سال های اخیر در مرکز توجه مسئولان قرار گرفته اند بنابراین طرح هایی برای هویت یابی آنها مطرح و اجرا شده اند.یکی از این طرح ها به وسیله مسئولان نهضت هنری وارثین مطرح و اجرا شده است.

سالار شفق دبیر نهضت هنری وارثین در گفت وگو با خبرنگار پانا درباره این نهضت خاطرنشان کرد: نهضت هنری وارثین در اصل یک قرارگاه جهادی هنری است که به تازگی با هدف محرومیت زدایی از منطقه ها حاشیه ای شهرها ذیل معاونت استانی حوزه هنری شکل گرفته و یک سالی است که فعالیتش را با رویکرد نگاه هنری به منطقه ها حاشیه ای شهرها و ایجاد مسئولیت اجتماعی در هنرمندان آغاز کرده است. در واقع ما کوشش می کنیم ارتباطی میان شبکه ایجاد شده از هنرمندان و استعدادهای موجود در منطقه ها حاشیه ای شهرهای کشورمان برقرار کنیم.

وی اضافه کرد: نهضت هنری وارثین متعلق به شهید سیاح طاهری است. در اصل پیش از اینکه ما نهضت هنری مذکور را تشکیل دهیم، شهید سیاح طاهری همراه با حبیب احمدزاده و سایر دوستانشان کوشش می کردند با تکیه بر ظرفیت های هنر منطقه ها حاشیه ای شهرها را توانمند نمایند.

دبیر نهضت هنری وارثین خاطرنشان کرد: مسئولان حوزه هنری پس از تحولات اخیر دوست داشتند در کنار رسالت های هنری و مسائل حرفه ای خودشان به کنشگری اجتماعیشان دسترسی پیدا نمایند و ریل گذاری داشته باشند تا بتوانند به هدف هنر مردمی، مردمی سازی هنر، عدالت آموزشی در منطقه ها حاشیه ای شهرها و توسعه کارشان برسند.

برای حل مسائل اجتماعی در منطقه ها حاشیه ای شهرها احتیاج به روایتی متفاوت و هنری از این منطقه ها داریم زیرا می دانیم که هنر و هنرمند ذاتا دنبال زیبایی ها می گردند و حتی اگر هنرمندی وارد یک فضای مرداب طور گردد، زیبایی های آن فضا را در اثرش منعکس می نماید

شفق گفت: ما برای حل مسائل اجتماعی در منطقه ها حاشیه ای شهرها احتیاج به روایتی متفاوت و هنری از این منطقه ها داریم زیرا می دانیم که هنر و هنرمند ذاتا دنبال زیبایی ها می گردند و حتی اگر هنرمندی وارد یک فضای مرداب طور گردد، زیبایی های آن فضا را در اثرش منعکس می نماید. ما می خواهیم در منطقه ها حاشیه ای شهرهایمان دنبال لاله ها، گل ها، چهره های کنشگر امیدوارنماینده و وحدت آفرین و قهرمانانی بگردیم که بتوانیم به واسطه آنها محلات را ترسیم کنیم و کوشش کردیم با زاویه دید هنرمندان ارزش اضافه کرده ای را برای منطقه ها مذکور ایجاد کنیم و پس از پاک کردن انگاره های ذهنی منفی ایجاد شده درباره این منطقه ها ، انگاره های ذهنی مثبت و فعال را جایگزین آنها کنیم.

وی شرح داد: با توجه به جمع بندی هایمان به نتیجه رسیدیم که 5 عملیات را در منطقه ها محروم و حاشیه ای شهرهایمان آغاز کنیم. در فرایند اولمان 8 استان و 25محله را به صورت پایلوت انتخاب کردیم و قرار بود از میان نوجوانان این محلات استعدادیابی کنیم و گروه سرودی را تشکیل دهیم که اعضای آن بتوانند دیده بان های محله شان باشند و الگوی اولیه ای از جمع پاتوقی نوجوان های هم محله ایشان به حساب بیایند تا سایر نوجوانان منطقه ها محروم نیز با الگو قرار دادن آنها بتوانند تعلق خاطری به گروه، شخصیت و خانواده ای به نام هنر تعلق خاطر پیدا نمایند و در قالب آن گروه به حل مسائل و مشکلاتشان یاری نمایند. در اصل ما 25گروه سرود را در محلات و منطقه ها محروم و حاشیه ای شهرها تشکیل داده و ساماندهی کردیم.این گروه ها با همکاری شاعرانی که با مسئولیت اجتماعیشان شعرهای بومی و محلی محلات و منطقه ها مذکور را سرودند، اولین تِرَکِشان را با هدف معرفی محلاتشان بر مبنای ظرفیتهایشان خوانده اند.

دبیر نهضت هنری وارثین خاطرنشان کرد: ما 25گروه نمایش را نیز در منطقه ها و محلات حاشیه ای و محروم شهرهای کشورمان تشکیل دادیم.25اثر مستند با هدف معرفی قهرمان های منطقه ها مذکور فراوری شده اند و کتاب هایی نیز به همین دلیل نوشته شده اند که هم اکنون در مرحله کارشناسی قرار گرفته اند. این کتاب ها در سوره مهر چاپ می شوند .

وی درباره سرنوشت آثار فرهنگی و هنری که به دست این نهضت می رسند، گفت: پیش فراوری آثار گروه های هنری منطقه ها محروم و محلات حاشیه ای شهرهای کشورمان بسیار زمان بر بود زیرا در ابتدا ما باید در سیاهی در پی نقاط زیبا و روشن می گشتیم، این نقاط در ظاهر تعیین نبودند و پیدا کردنشان احتیاج به کاوش و جستجوی عمیق داشت. فراوری این آثار نیز احتیاج به برگزاری جلسات متعدد دارد تا در ایده های خود به نوعی هماهنگی برسیم و از هر گونه انحراف جلوگیری کنیم. سپس به مرحله توزیع آثار خواهیم رسید. این مرحله اهمیت زیادی دارد زیرا توزیع نشدن یک اثر هنری به معنای عقیم ماندن ایده اولیه فراوری آن اثر است.

دبیر نهضت هنری وارثین ادامه داد: ما توزیع 360 درجه فراوریات گروه های هنری منطقه ها و محلات محروم و حاشیه ای شهرها را خواهیم داشت.قرار بر این است که این فراوریات را افراد محلی ببینند. مسئولان شهری شهرهای کشورمان نیز فراوریات مذکور را خواهند دید تا نگاه دقیق تر و متفاوتی به منطقه ها مورد نظر ما داشته باشند. اکران های تلویزیونی را هم از فراوریات گروه های هنری منطقه ها و محلات محروم و حاشیه ای شهرها خواهیم داشت.

وی بعلاوه خاطرنشان کرد: 22 دی ماه سالگرد شهادت شهید سیاح است و ما اختتامیه فاز اول کارمان را در آن روز برگزار می کنیم. در همان روز از برند نهضت هنری وارثین رونمایی خواهد شد.

شفق درباره شناسایی هنرمندان نیز شرح داد: ما کوشش کردیم برای منطقه ها حاشیه شهرها هویت یابی کنیم. کلید واژه هویت، یک کلید واژه مهم از نظر فردی و اجتماعی است یعنی اگر فرد یا جامعه ای هویت نداشته باشد نمی تواند در راستا رشد قرار بگیرد لذا ما در لایه های فراوری آثار نیز به هویت فکر می کردیم و کوشش داشتیم از هنرمندان بومی هر منطقه برای فراوری آثار هنری مرتبط با همان منطقه بهره بگیریم. این هنرمندان به واسطه شبکه استانی حوزه هنری شناسایی می شدند. به همین منظور از اول آبان ماه به 8استان ما،12استان و به محله های هر استان، 2محله اضافه شد.

دبیر نهضت هنری وارثین ادامه داد: ما اینگونه برنامه ریزی کرده ایم که هنرمندان استانی مان تا زمان فرا رسیدن هفته هنر انقلاب در فروردین سال 1401، آثاری را فراوری و ارائه نمایند. ما در فاز اول کارمان به واسطه تشکیل گروه های مختلف هنری، هنرمندان منطقه ها محروم و حاشیه ای شهرها را شناختیم و در گام های بعدی باشگاه های رشدی فرهنگی و هنری چون باشگاه های فیلم سازی، نویسندگی، سرود و نمایش را ایجاد خواهیم کرد. هم اکنون باشگاه های فیلم سازی موبایلی در منطقه ها مذکور راه اندازی و فعال می شوند.

شفق در انتها با اعلام اینکه جشنواره محلی شهید سیاح از سال جاری راه اندازی می گردد، گفت: این جشنواره مختص محلات حاشیه شهر است و زمینه رقابت آثار فرهنگی و هنری این محلات با یکدیگر را فراهم می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1307

به "سالار شفق: نهضت هنری وارثین در منطقه ها محروم و حاشیه ای دنبال گل ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالار شفق: نهضت هنری وارثین در منطقه ها محروم و حاشیه ای دنبال گل ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید