قانون 6 (تور ترکیه)

به گزارش زنگ قلاب بافی، قانون 6+6 برای کنترل قیمت خودروهای صفر در ترکیه اجرایی شد، اما دلال ها همواره یک گام جلوتر هستند. رسانه های ترکیه باور دارند بعضی از این راه چاره ها به عقل شیطان هم نمی رسد.

قانون 6 (تور ترکیه)

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

خبرنگاران - محمد فتح اللهی - قانون 6+6 از ابتدای ماه آگوست در ترکیه اجرایی شد. قانون 6+6 یعنی زمانی که فردی خودرو صفر کیلومتری خریداری می نماید، نمی تواند بلافاصله آن را بفروشد.

این قانون برای آن اجرایی شد که جلوی دلالی در بازار خودرو ترکیه را بگیرد. این قانون می گوید یک خودرو صفر برای فروش باید دو فاکتور مهم داشته باشد. کارکرد بالای 6/000 کیلومتر و سپری شدن مدت زمان 6 ماهه از تحویل خودرو.

در روزهای ابتدایی اجرایی شدن این قانون، قیمت خودرو در ترکیه قدری ریزش را تجربه کرد. اما در طول هفته گذشته مجدداً شاهد بالا رفتن قیمت خودرو در ترکیه هستیم. اما راه چاره دلال ها برای دور زدن قانون 6+6 چه بود؟

پدیده ای به نام Korsan Taksi

خوابیدن خودرو صفر برای قشر زحمت کش دلال طبیعتاً ضرر است. چرا که سود نادرست دلال ها و نمایشگاه داران در این است که خودرو صفر را به قیمت کارخانه خریداری نموده و آن را گرانتر در بازار به فروش برسانند.

مسلماً تکان ندادن خودروی صفر و نفروختن آن تا 6 ماه از نظر دلال ها منطقی نبود. به همین علت این قشر در ترکیه تصمیم گرفتند از قانون 6+6 هم پول درآورند!

چیزی که دود از سر کارشناسان ترکیه بلند کرد آن بود که آنها دیگر خودروهای صفر را در پارکینگ نگه نمی دارند. حال گام به گام با این روش عایدیزایی تازه دلال ها آشنا شویم.

سودجویان با ارتباطات قوی خود هنوز هم می توانند خودرو صفر به قیمت کارخانه خریداری نمایند. اما بعد از تحویل خودرو صفر چه کاری می توان انجام داد؟

در این مرحله باید شما را با کلمه Korsan Taksi در ترکیه آشنا کنیم. Korsan Taksi ها در ترکیه غیر قانونی کار می نمایند. یعنی شما می توانید با تماس گرفتن با شماره یکی از آنها، اصطلاحاً تاکسی بگیرید.

Korsan Taksi ها در ترکیه خودروهای متنوعی دارند. از مینی کوپر مدل 2022 تا فیات Egea همگی در Korsan Taksi ها فعال هستند. دولت برای جلوگیری از فعالیت Korsan Taksi ها جریمه 9/125 لیری (معادل 15/238/750 تومان) مشخص نموده است.

کورسان تاکسی ها از هر قشری هستند. از دانشجو و معلم تا مغازه دار همگی از خودرو شخصی خود برای جابجایی مسافر استفاده می نمایند. حال دلال ها هم وارد این حرفه شدند!

بحث ما مقایسه هزینه زندگی در ایران و ترکیه نیست. اما بسیاری از ترک ها مجبورند برای تأمین بخشی از هزینه های خود وارد کورسان تاکسی ها شوند. جالب است بدانید که حتی شرکت های ایرانی هم در ترکیه به عنوان Korsan Taksi فعال اند.

راه چارهی که به مغز شیطان هم نمی رسید!

دلال ها حالا به جای خواباندن خودرو در پارکینگ از آن پول در می آورند. آنها برای خودروهای صفر خود راننده استخدام می نمایند و از خودرو صفر خود به عنوان کورسان تاکسی استفاده می نمایند.

این کار برای دلال ها یک تیر و دو نشان است. هم خودرو را به مرز 6000 کیلومتر می رسانند، هم مدت زمان 6 ماهه را پر می نمایند. رسانه های ترک باور دارند سودجویان با استفاده از این شگرد تا 10/000 لیر هم بصورت ماهانه عایدی کسب می نمایند!

یعنی پس از 6 ماه و پیمایش 6000 کیلومتری هم خودرو را گران تر می فروشند، هم نزدیک به 60/000 لیر (100/200/000 تومان) سود بیشتر نصیبشان می گردد.

اما این تنها راه چاره ممکن نیست. حتماً شنیده اید که در بعضی از مراکز، کیلومتر خودرو را کم می نمایند. حالا بر عکس این روش در بازار خودرو ترکیه رخ داده است.

دلال هایی که خودروهای صفر را از ماه های پیش خریداری نموده بودند و اکنون به علت قانون نمی توانند آنها را بفروشند، از این روش استفاده می نمایند.

نمایشگاه داران با زیاد کردن کیلومتر خودروهای صفر اکنون در حال فروش آنها در بازار هستند. البته گالری داران به خریداران قول می دهند که پس از انجام امورات اداری خرید خودرو، مجدداً کیلومتر خودرو را به حالت قبل برگردانند.

چرا قانون 6+6 در ترکیه پیروز نبود؟

مشکل بازار خودرو در ترکیه دلالی نیست. بلکه مالیات های سرسام آور کاری با خریدار می نمایند که بجای پول یک خودرو، پول سه خودرو را برای خرید پرداخت کند.

کارشناسان بارها گفتند که برای درست شدن شرایط بازار خودرو در ترکیه باید مالیات ها را کاهش داد. زمانی که بازار رقابتی باشد، دست سودجویان هم کوتاه می گردد. کارشناسان باور دارند که دولت از منفعت خود دست نمی کشد و صرفاً شعارهای عامه پسند می دهد.

قانون 6+6 نه تنها باعث کاهش قیمت خودرو نشد، بلکه سود دلال ها را بیشتر هم کرد. به عقیده کارشناسان اگر دولت از مالیات های گاهاً 220 درصدی خود دست بکشد، قیمت خودرو پایین خواهد آمد.

گفتنی است که اگر دفاتر اسناد (Noter) در ترکیه از قانون 6+6 پیروی ننمایند و اقدام به صدور سند نمایند مشمول جریمه خواهند شد. دولت ترکیه اعلام نمود که مقدار این جریمه؛ 8/400 لیر معادل 14/028/000 تومان است.

کارشناسان باور دارند تا زمانی که خودرو صفر به مقدار احتیاج بازار در کشور وجود نداشته باشد، همچنان راه برای دلالی و سودجویی باز خواهد بود.

بازار خودرو ترکیه از امروز محدود خواهد شد

برترین زمان خریدن خودرو / چه وقت ری را مالی فراوری می گردد؟

محصولات ایران خودرو در روسیه / کدام خودروی ایرانی به آذربایجان می رود؟

لادا گرانتا تازه بر اساس دنا و دنا پلاس ایران خودرو عرضه خواهد شد

منبع: بیت ران
انتشار: 3 شهریور 1401 بروزرسانی: 3 شهریور 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1543

به "قانون 6 (تور ترکیه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون 6 (تور ترکیه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید