مریخ نورد روزالیند فرانکلین یک قدم به مریخ نزدیک تر شد

به گزارش زنگ قلاب بافی، مریخ نورد روزالیند فرانکلین(Rosalind Franklin) یک قدم به پرتاب نزدیک تر شده است. این مریخ نورد که ساخته بریتانیا است به مدت 120 ساعت درون کوره 95 درجه فارنهایتی(35 درجه سانتی گراد) اتاق تمیز قرار گرفت.

مریخ نورد روزالیند فرانکلین یک قدم به مریخ نزدیک تر شد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از دیلی میل، این مریخ نورد به افتخار شیمی دان بریتانیایی، روزالیند فرانکلین که در درک ساختارهای دی ان ای نقش زیادی داشت، نامگذاری شده است و باید پیش از آن که سال آینده به سیاره سرخ ارسال شود از هرگونه مولکول آلی زمینی پاک می شد.

این مریخ نورد به مدت پنج روز درون یک محفظه خلاء در تاسیسات شرکت هوافضای تالس آلنیا اسپیس(Thales Alenia Space) در ایتالیا قرار داشت و تحت دمای 35 درجه سانتی گراد قرار گرفت.

این دما برای از بین بردن آلودگی های پنهان در بخش های داخلی این مریخ نورد مانند تکه های کوچک چسب کافی بود و خطر انتقال آلودگی های زمین به مریخ را کاهش می داد.

در ابتدا قرار بود این مریخ نورد تابستان گذشته به مریخ ارسال شود اما همه گیری کووید آزمایش های مورد نیاز برای پرتاب را به تاخیر انداخت در نتیجه این پرتاب به ماه سپتامبر 2022 موکول شد.

مریخ نورد روزالیند فرانکلین نیز مانند مریخ نورد ناسا که تابستان گذشته به مریخ رسید به جستجوی نشانه هایی از حیات در این سیاره خواهد پرداخت.

در صورت پرتاب این مریخ نورد در سپتامبر 2022، روزالیند فرانکلین در ماه مارس 2023 به سیاره سرخ می رسد. این زمان به مهندسان فرصت می دهد تا از درست کار کردن تجهیزات از جمله چترنجاتی که این مریخ نورد را فرود خواهد آورد اطمینان حاصل کنند.

بخشی از آماده سازی برای پرتاب فرآیند bakeout نام دارد که طی آن مریخ نورد برای از بین رفتن آلاینده های زمینی گرم می شود. این مرحله اهمیت زیادی در جهت یافتن نشانه های حیات در مریخ دارد زیرا هرگونه آلودگی زمینی ممکن است منجر به نتایج مثبت کاذب در تحقیقات شود.

قدم بعدی آزمایش تحلیلگر مولکولی آلی مریخ(MOMA) است. این تحلیلگر یکی از ابزارهای درون آزمایشگاه فوق تمیز مریخ نورد است که برای تشخیص نشانه های حیات در خاک مریخ مورد استفاده می گیرد.

با رسیدن مریخ نورد به مریخ، کوره های کوچک تحلیلگر روزالیند فرانکلین با نمونه خاک خرد شده پر می شود. این نمونه ها سپس گرم می شوند تا بخار و گازهای به دست آمده با استفاده از روش کروماتوگرافی بررسی شوند تا نشانه هایی از ترکیبات آلی مشخص شود.

این مریخ نورد مجهز به یک مته منحصربه فرد است که می تواند دو متر از سطح مریخ را حفر کند و نمونه هایی برای بررسی جمع آوری کند.

این مته دارای یک طیف سنج کوچک است که سطح داخلی حفره ایجاد شده را بررسی می کند و یک تصویرگر پیش از قرار گرفتن نمونه درون آزمایشگاه مریخ نورد از آن عکس می گیرد.

علاوه بر تحلیلگر مولکولی آلی مریخ، ابزار میکروامگا(MicrOmega) نیز با استفاده از نور مرئی و مادون قرمز به بررسی مواد معدنی نمونه های جمع آوری شده می پردازد و یک طیف سنج رامان(Raman) با استفاده از لیزر ترکیبات کانی شناسی نمونه ها را بررسی می کند.

این مریخ نورد با استفاده از دوربین های پانوراما و با وضوح بالا و همچنین رادارهای زمین نفوذ بهترین مکان ها را برای حفاری انتخاب خواهد کرد. این مریخ نورد در منطقه Oxia Planum به جستجو خواهد پرداخت. این منطقه حاوی خاک رس بوده و از نظر توپوگرافی مسطح است.

پس از اتمام مرحله bakeout، محفظه گرمایی خلاء مجددا تحت فشار قرار گرفت و باز شد و مریخ نورد برای بازگشت به مرکز هوافضای تالس آلنیا اسپیس آماده شد.

آژانس فضایی اروپا یک نمونه مشابه از این مریخ نورد دارد که برای بررسی عملکرد مته و سایر تجهیزات در شرایط زمین مورد استفاده قرار می گیرد.

اوایل سال جاری این مریخ نورد مشابه حفره هایی در زمین ایجاد کرد و مته آن بیش از پنج فوت در زمین فرو رفت. عمقی که از همه مریخ نوردها تا به امروز بیشتر بود.

این مریخ نورد به گونه ای طراحی شده که می تواند به مواد عالی مریخ متعلق به چهار میلیارد سال قبل دست پیدا کند.

چتر نجات این مریخ نورد اوایل سال جاری مورد آزمایش قرار گرفت. این آزمایش ها در نتیجه همه گیری کووید-19 به تاخیر افتاده بودند و تاخیر در پرتاب به محققان فرصت بیشتری برای انجام آزمایش داد.

روزالیند فرانکلین یکی از بخش های اصلی ماموریت اگزومارس(ExoMars) است که از طریق آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه انجام می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1301

به "مریخ نورد روزالیند فرانکلین یک قدم به مریخ نزدیک تر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد روزالیند فرانکلین یک قدم به مریخ نزدیک تر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید