نوروز سال جاری، خودتان را با خانه تکانی اذیت نکنید!

به گزارش زنگ قلاب بافی، خانه تکانی یکی از قدیمی ترین سنت های عید نوروز است، میتوان آن را به دلیل حس خوب تمیزی خانه توفیقی اجباری تلقی کرد.

نوروز سال جاری، خودتان را با خانه تکانی اذیت نکنید!

جهت دریافت خدمات نقاشی کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش، یکی از نکات ورود به سال نو این است که با شروع سال جدید، خانه و محل زندگی، لباس ها و.. را نیز نو کنیم و به استقبال سال جدید برویم. تمییز کردن خانه یا به عبارتی خانه تکانی معمولا از اسفندماه شروع می گردد؛ به علت مسائل زیاد خانه تکانی و در کنارآن وقت کم، در این مقاله چند راه چاره برای تسریع و افزایش کیفیت خانه تکانی بیان میکنیم.

در ادامه به نکاتی که باید در انجام یک خانه تکانی صحیح مدنظر قرار دهیم اشاره می گردد:

خانه تکانی را به بخش های مختلف خانه تقسیم بندی کنید؛ در یک لیست فهرستی از تمام کار هایی که باید انجام دهید را روی یک کاغذ بنویسید. برای هر کار مواد و لوازم مورد احتیاج را یادداشت نمایید. مثلا اتاق خواب، آشپزخانه وحمام. در هر مرحله که یکی از کار های داخل لیست انجام شد، جلوی آن علامت بزنید که حس خوشایندی در شما ایجاد می کند. مثلا برای شستشوی پرده به پودر رختشویی احتیاج دارید، برای تمیز کردن وان و حمام به سفید کننده و جوهر نمک احتیاج خواهید داست. حال که مواد مورد احتیاج و مقدارشان را تعیین کردید، به محل نگهداری این مواد در منزل سر بزنید تا آنالیز کنید چه مقدار از این مواد را ذخیره نموده اید و موجود دارید. بعد از این مرحله کم و کسری ها را یادداشت نموده و روش خرید آن را یادداشت نمایید.

تمام چیز هایی که باید شسته شوند مانند فرش ها پرده ها و ... قطعا برای شستشو احتیاج به مواد شوینده دارند که می توانید برای صرفه جویی در وقت مخصوصا در ترافیک و شلوغی های اسفندماه، این مواد را به صورت آنلاین خریداری خرده و درب منزل تحویل بگیرید. در ادامه به چند شوینده که در خانه تکانی اهمیت بسیار زیادی دارند اشاره می کنیم.

یکی از مهمترین موارد در خانه تکانی استفاده از شوینده های مناسب و مالی است، در ادامه به چند شوینده مهم اشاره می کنیم:

- مایع ظرفشویی: از مایع ظرفشویی می توان برای شستشوی ظروف و مجسمه ها استفاده کرد. در گذشته به جای مایع ظرفشویی از مواد سنتی استفاده می شده که کیفیت مایع ظرفشویی رایج امروز را نداشته اند. در مایع ظرفشویی از موادی بنام سورفکتانت استفاده شده است که باعث تمیز شدن و پاک شدن لکه های چربی و گرد و غبار از روی ظرف ها و مجسمه ها می گردد. مایع ظرفشویی حاوی موادی شیمیایی است. این مایع می تواند برای پوست ایجاد حساسیت نموده یا حتی ایجاد بیماری اگزما نماید. بنا بر این یکی از مهمترین نکات در استفاده از مایع ظرفشویی این است که حتمن از دستکش پلاستیکی بهره ببرید. در گذشته در مایع ظرفشویی فسفات استفاده می شده است. دلیل استفاده از فسفات این بوده که قدرت تمیزکنندگی را بالا می برد. اما بعد ها تاثیر بسیار بد فسفات روی محیط زیست و آب های زیر زمینی تعیین شده و استفاده از فسفات در شوینده ها ممنوع شد.

-وایتکس: وایتکس ماده ای شونده و بسیار قوی است که از آن می توان در سفیدکردن سطوح، لباس ها و ظروف استفاده کرد. از وایتکس در تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام نیز استفاده می گردد. نام دیگر وایتکس آب ژاول است.

هرگز وایتکس را با سایر شوینده ها مانند جوهر نمک و اسید مخلوط نکنید. این کار باعث می گردد که گاز های سمی ای از مخلوط تهیه شده ساطع گردد. این گاز ها سمی بوده و برای سلامتی ریه ها و دستگاه تنفسی بسیار خطرناک است.

در استفاده از وایتکس دقت کنید تا وایکس به چشم شما برخورد نکند. در این صورت باعث سوزش و قرمزی چشم ها خواهد شد و به آن آسیب خواهد زد. اگر این اتفاق رخ داد حتما بلافاصه چشمان خود را با آب سرد فراوان بشویید.

پس از هر بار استفاده درب بطری وایتکس را کاملا محکم ببندید و در محلی دور از نور خورسید و دمای خنک قرار دهید.

- پودر رخت شویی: پودر رخت شویی ماده ای است جهت شستشوی لباس ها و پارچه ها. این ماده در دو شکل پودر رخت شویی و مایع رخت شویی فراوری و در بازار موجود است. دایره لکه ها و کثیفی های روی پارچه ها گسترده است که می توان به لکه های پروتئینی و چربی ها و قهوه و چای اشاره نمود. سورفکتانت های رایج و معمولی قادر به رفع کردن بعضی از این لکه ها نیستند. برای پاک کردن لکه هایی مانند شیر و تخم مرغ، در فراوری پودر رختشویی و مایع رخت شویی از موادی استفاده می گردد بنام آنزیم. نقش این آنزیم ها در پودر رخت شویی این است که لکه های چربی و پروتئینی و لکه هایی که توسط سورفکتانت های مختلف قابل رفع شدن نیستند را پاک کند.

در بازار برند ها و فروشگاه های زیادی از جمله فروشگاه اینترنتی وجود دارند که شما می توانید همه خرید های خود را یکجا در آن ها انجام دهید. با توجه به شلوغی شب عید، حذف اتلاف وقت در رفت و آمد ها و هزینه مربوطه می توان از فروشگاه های آنلاین مواد بهداشتی استفاده کرد. در این زمینه نیز چندین فروشگاه در فضای اینترنت مشغول به فعالیت هستند.

منبع: مجله اوکالا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 122

به "نوروز سال جاری، خودتان را با خانه تکانی اذیت نکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز سال جاری، خودتان را با خانه تکانی اذیت نکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید