ویدئو، یک تیر و دو نشان با کشت کاملینا، خودکفایی در فراوری روغن و مقابله با کم آبی

به گزارش زنگ قلاب بافی، کشت و توسعه گیاه کاملینا علاه بر یاری به خودکفایی کشور در فراوری روغن های خوارکی، در کاهش مصرف آب و استفاده کمتر از آفت کش ها نقش مهمی دارد.

ویدئو، یک تیر و دو نشان با کشت کاملینا، خودکفایی در فراوری روغن و مقابله با کم آبی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، در حال حاضر دانه های روغنی پس از غلات دومین ذخائر غذایی دنیا را تشکیل می دهند، از این رو از اهمیت بالایی برخوردار هستند. امروز بیشتر روغن های نباتی فراوری شده در ایران از دانه های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا تهیه می شوند که علاوه بر مصرف بالای آب از جنبه های مختلف کشت و شرایط اقلیمی با محدودیت های زیادی رو بهرو هستند. از این رو یکی از احتیاجهای مهم کشور یافتنیافتن محصولات روغنی جدیدی است با شرایط و اقلیم کشور سازگاری بیشتر و احتیاجات کمتری داشته باشد.

کاملینا یا کتان کش گیاهی است که در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب نموده است و مهم ترین مزیت آن، انجام کشت آن در پاییز و برداشت آن در اواخر فروردین ماه، احتیاج آبی کمتر، سازگاری بهتر با شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت فوق العاده به خشکی و سرمای بهاره، حساسیت کمتر به شیوع آفات و عدم حساسیت گیاه به ریزش محصول در زمان برداشت است.

دانه کاملینا به طور میانه دارای 30 تا 40 درصد روغن است که علاوه بر مصرف خوراکی در زمینه دارویی و بهداشتی نیز کاربرد دارد و ارزش غذایی قابل توجه آن و وجود امگا 3 در روغن فراوریی آن است و کنجاله آن نیز در صنعت دام و طیور قابلیت مصرف دارد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با فواید کشت وتوسعه گیاه کاملینا برای فراوری روغن در کشور، ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1476

به "ویدئو، یک تیر و دو نشان با کشت کاملینا، خودکفایی در فراوری روغن و مقابله با کم آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویدئو، یک تیر و دو نشان با کشت کاملینا، خودکفایی در فراوری روغن و مقابله با کم آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید