کرفس سبزی معجزه آسا

به گزارش زنگ قلاب بافی، کرفس یک گیاه دو ساله و متعلق به خانواده چتریان می باشد. این گیاه از برگ هایی در بالای ساقه که به شکل مخروطی می باشد، تشکیل شده است. کرفسی که امروزه مصرف می گردد، از گونه وحشی آن متمایز شده و منشاء اصلی آن نواحی مدیترانه از شمال آفریقا و جنوب اروپا می باشد.

کرفس سبزی معجزه آسا

کرفس سبزی معجزه آسا

کرفس یک گیاه دو ساله و متعلق به خانواده چتریان می باشد. این گیاه از برگ هایی در بالای ساقه که به شکل مخروطی می باشد، تشکیل شده است. کرفسی که امروزه مصرف می شود، از گونه وحشی آن متمایز شده و منشاء اصلی آن نواحی مدیترانه از شمال آفریقا و جنوب اروپا می باشد.

نقش کرفس در سلامتی:

این گیاه منبع غنی ویتامین c می باشد که این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. ویتامین c به کاهش علایم سرماخوردگی با شدت آن یاری می کند.

نقش دیگر ویتامین c ، کاهش شدت شرایط های التهابی مانند آسم، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید می باشد. ویتامین c از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. رادیکال های آزاد موجب اکسید شدن کلسترول می شوند که نتیجه آن فراوری پلاک می باشد. این شرایط موجب بروز حملات قلبی و سکته می شود.

کرفس دارای ترکیبات فعالی به نام فتالیدها می باشد که این ترکیبات موجب شل نمودن عضلات پیرامون سرخرگ ها می شود و در گشاد شدن رگ ها و در پی آن کاهش فشار خون نقش دارند.

بعلاوه این ترکیبات موجب کاهش هورمون های استرسی می گردند که این هورمون ها هم در انقباض رگ ها و افزایش فشار خون موثر هستند.

کرفس منبع خوب پتاسیم و کلسیم می باشد که این مواد معدنی هم در کاهش فشار خون موثرند.

کرفس در میان افراد به اسم گیاهی که حاوی سدیم بالا می باشد شناخته شده است و سدیم موجب افزایش فشار خون می شود. گفتنی است که یک فنجان پر از کرفس دارای 100 میلی گرم سدیم می باشد که این اندازه سدیم در 2 ساقه کامل از کرفس وجود دارد.

در صورتی که احتیاج روزانه به سدیم 2400 میلی گرم می باشد که این اندازه سدیم در 48 ساقه کرفس وجود دارد.

گیاه کرفس حاوی ترکیباتی به نام کومارین می باشد که از آسیب رادیکال های آزاد به سلول جلوگیری می کند، بنابراین موتاسیون را کاهش می دهد. موتاسیون موجب بروز سرطان می شود.

این ترکیب بعلاوه موجب افزایش فعالیت گلبول های سفید می شود که این سلول ها در دفاع از سیستم ایمنی نقش دارند.

علاوه بر این، در کرفس ترکیباتی به نام acetylenics وجود دارد که رشد تومورهای سرطانی را متوقف می کنند.

در آنالیز که بر روی موش ها انجام شد مشاهده شد که این گیاه موجب کاهش کلسترول خون در موش هایی که کلسترول خون بالایی داشتند شد، اما مقدار تری گلیسیرید خون آنها تغییری نکرد.

از دانه کرفس که منشاء آن از مدیترانه می باشد، به طور گسترده به اسم دیورتیک استفاده می شود، چون این گیاه غنی از پتاسیم و سدیم است و این مواد معدنی در تنظیم مایعات بدن و فراوری ادرار نقش دارند.

به طور کلی کرفس منبع غنی ویتامین c، منبع خیلی خوب فیبر، پتاسیم، فولات، مولیبدن، منگنز، و ویتامین B6 و هم منبع خوبی از کلسیم، ویتامین B1، مهمیم، و یتامین A ، فسفر و آهن می باشد.

منبع:نشریه دنیای تغذیه- ش96

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1234

به "کرفس سبزی معجزه آسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرفس سبزی معجزه آسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید