گردشگری مجازی در تهران؛ یکی از قدیمی ترین بنا های شهر ورامین

به گزارش زنگ قلاب بافی، امسال به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری، مسئولان توصیه اکید کرده اند که از سفر نوروزی پرهیز شود.

گردشگری مجازی در تهران؛ یکی از قدیمی ترین بنا های شهر ورامین

البته ماندن در خانه هم برای خود مزیت هایی دارد؛ از جمله اینکه بیشتر کنار یکدیگر هستیم، می توانیم بیشتر مطالعه کنیم و فیلم ببینیم. فرصتی برای انجام کار های عقب افتاده داریم و مهمتر از همه اینکه در چنین شرایط بحرانی جامعه، سالم می مانیم.

سالم می مانیم تا بتوانیم دوباره در تعطیلات تابستانی با خیال راحت چمدان سفر ببندیم و به هر کجای این سرزمین پهناور که خواستیم سفر کنیم؛ در نهایت آرامش و لذت.

حال با این وصف، شاید بد نباشد که در خانه و پای سایت ما کمی گردشگری مجازی کنید. ما در این گزارش به معرفی یکی از جاذبه های گردشگری استان تهران و شهر ورامین پرداخته ایم که شاید بتواند یکی از گزینه های سفر شما در تعطیلات تابستان 99 و بعد از شکست کرونا باشد.

مسجد جامع ورامین

پس از تعارفات معموله و کمی استراحت به تماشای مسجد جامع ورامین رفتیم. این بنا در قدیم بسیار عالی و باشکوه بوده، ولی اکنون ویرانه ای بیش نیست. مؤمنین هم از ترس فرود آمدن طاق برای عبادت به آنجا نمی فرایند؛ و بنابراین سیاحت آن مانعی ندارد و هر کس می تواند آزادانه و بدون اشکال به تماشای این خرابه بپردازد این ها بخشی از توصیفات ژان دیولافوا همسر مارسل اوگوست دیولافوا باستان شناس فرانسوی از یکی از جاذبه های گردشگری شهر ورامین است.

آنچه ژان دیولافوا آن روز دید و توصیف کرد یکی از قدیمی ترین ساختمان های شهر ورامین به حساب می آید. این بنا در دوره ایلخانی ساخته شده و با نام مسجد جامع ورامین یا مسجد جمعه ورامین شناخته می شود.

گچبری های مسجد جامع ورامین از زیباترین نمونه های گچ بری ایرانی هستند. در این گچبری ها انواع طرح های اسلیمی و خط های عربی، کوفی و فارسی دیده می شوند.

گفتنی است هم اکنون مسجد جامع ورامین کاربری مذهبی دارد. این مسجد در دی ماه سال 1310 به ثبت ملی رسید.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 303

به "گردشگری مجازی در تهران؛ یکی از قدیمی ترین بنا های شهر ورامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری مجازی در تهران؛ یکی از قدیمی ترین بنا های شهر ورامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید