فصل خوش رفتینگ در آب های خروشان

به گزارش زنگ قلاب بافی، خبرنگاران: رفتینگ، یعنی کلک سواری یا قایقرانی در رودخانه که از سالیان دراز در جهان و مخصوصاً در ایران رونق داشته است.

فصل خوش رفتینگ در آب های خروشان

کیانوش محرابی : تصور کنید سوار بر قایقی پارویی با جریان آب رودخانه همسفر هستید.از کنار دشت ها، مزارع سرسبز و آبادی ها گذر می کنید و روستاییان برایتان دست تکان می دهند. از میان کوه های سر به فلک کشیده و جنگل های انبوه نیز عبور می کنید و از دور حیواناتی را می بینید که در ساحل رودخانه آبتنی می نمایند.

وقتی به سکوت طبیعت می اندیشید، صدای جریان آب، شما را به خود می آورد. وقتی صدای امواج خروشان را می شنوید، هیجان سراپای وجودتان را فرامی گیرد و برای رویارو شدن با امواج متلاطم رودخانه آماده می شوید. جای خود را درقایق محکم می کنید، اما وقتی به آرامی به سمت امواج می روید، از هر سو با قطره های آب خیس می شوید و در یک آن، لحظه های شورانگیزی را با تمام وجودتان حس می کنید.

یک شب رؤیایی: جریان آب کم کم آرام می گردد و شما دوباره احساس آرامش خواهید کرد. ساحلی بکر و تمیز از دور نمایان می گردد، توقف می کنید، پای بر زمین می نهید و چادرها را روی ماسه های ساحلی برپا می کنید.

حال وقت آن رسیده است که آتشی برپا نموده تا غذای لذیذی آماده کنید. پس از صرف شام، وقت آن می رسد که با همسفرانتان در مورد سفر ماجراجویانه و لذت بخش خود، تبادل نظر کنید و بعد با صدای آرام بخش امواج رودخانه، بخوابید تا صبح فردا با صدای آواز پرندگان از خواب بر خیزید.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

بدنیست بدانیم تحقق این رؤیای شیرین، بسیار ساده و امکان پذیر است. امروزه در جهان شاخه ای از گردشگری به نام رفتینگ وجود دارد که این امکان را به شما می دهد تا سفرهایی ناب و دل انگیز را در رودخانه ها تجربه کنید.

رفتینگ چیست؟

رفتینگ، یعنی کلک سواری یا قایقرانی در رودخانه که از سالیان دراز در جهان و مخصوصاً در ایران رونق داشته است. کلک ها یا قایق های رفتینگ اولیه، ساده ترین شکل حمل ونقل انسان در آب بوده اند و از آنها برای کوچ و جابه جایی، شکار و یا حمل بار استفاده می شده است. در زمان های قدیم برای ساختن کلک ، تنه و شاخه درختان و یا نی ها را به هم می بستند، اما کلک های امروزی از محفظه های لاستیکی بادی مجزا از هم تشکیل شده است؛ لاستیکی چند لایه، بسیار بادوام با قابلیت انعطاف زیاد. امروزه رفتینگ یا کلک سواری، به یکی از لذت بخش ترین تفریحات و گشت و گذارهای گروهی در رودخانه تبدیل شده است.

سفرهای رفتینگ: بیشتر رودخانه های ایران در منطقه زاگرس واقع شده اند، ولی با این حال، رودخانه های دیگری هم در منطقه البرز و در نزدیکی تهران دارای این قابلیت است. مانند سفید رود، کرج یا جاجرود که در فصل پرآبی مناسب رفتینگ است.

سفرهای رفتینگ می تواند از چند کیلومتر تا چندصد کیلومتر انجام گردد، اما در سفرهای بیش از یک روز، می بایست تجهیزات و لوازم کمپینگ و آشپزی هم در قایق حمل گردد.

طول انواع قایق های رفتینگ از 5/3 تا 6 متر و عرض آنها بین 5 تا 8 متر است. ظرفیت این نوع قایق ها بین 4 تا 12 نفر است و به قایقی که از آن برای حمل قایقرانان استفاده می گردد، قایق پاروزنی و قایقی که تدارکات و بار را حمل می نماید، قایق تدارکات گفته می گردد.

تجهیزات رفتینگ: تجهیزات انفرادی رفتینگ، شامل پارو، جلیقه نجات، کلاه ایمنی، لباس مناسب قایقرانی، بادگیر، کیسه ضد آب و کیسه خواب برای سفر های بیش از یک روز است و تجهیزات گروهی قایق هم شامل جعبه یاری های اولیه، طناب نجات، کیسه ضد آب، تلمبه، چادر آشپزخانه و تدارکات، چادر توالت، چادر سایه بان و ضد باران، چادر مسافران، تجهیزات کامل آشپزی و ظروف غذاخوری، مواد غذایی و پاروی اضافه است.

رفتنیگ در جهان هواداران بسیاری دارد و بیشتر تورهای گردشگری اقدام به برگزاری چنین سفرهایی می نمایند. رشته ای از این سفرها، تخصصی بوده و برای اجرا از راهنماهای حرفه ای و تجهیزات ویژه استفاده می گردد، اما سفرهای توریستی رفتینگ می تواند با سایر برنامه های طبیعت گردی نظیر کمپینگ، جنگل نوردی، دوچرخه سواری، روستاگردی و سوارکاری ترکیب گردد.

آیا رفتینگ خطرناک است؟

رفتینگ، همچون سایر برنامه های ماجراجویانه در طبیعت، استانداردهای اجرایی خاص خود را دارد. در اجرای سفرهای ماجراجویانه و تخصصی، دو نکته بسیار مهم وجود دارد؛ استفاده از ابزار تخصصی و اجرا به وسیله تیم حرفه ای که نبود هر یک از آنها، به معنای حادثه ای خطرساز است.

در عین حال، با رعایت استانداردهای ایمنی، استفاده از راهنماهای حرفه ای و تجهیزات تخصصی رفتینگ، می توان سفری هیجان انگیز، آرامش بخش و ایمن را تجربه کرد، ولی در غیر این صورت، می تواند بسیار خطرناک باشد.

رفتینگ برای همه: تمام افراد، حتی بچه ها نیز می توانند در تورهای رفتینگ شرکت نمایند، ولی عوامل محدود نماینده ای شامل مدت زمان سفر، درجه سختی امواج رودخانه، مقدار قدرتی که در پاروزنی احتیاج است، تجهیزات ایمنی مناسب با سن افراد، دمای آب و دسترسی به امکانات رفاهی، باعث محدودیت حضور افراد در تورها می گردد.

رودخانه کارون در استان چهارمحال و بختیاری حدفاصل روستای دره بید تا پل ارمند در فصل بهار دارای درجه سختی 3و4 و در تابستان درجه سختی 2و3 است. یعنی افرادی بین 12 تا 50 سال که از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشند، می توانند در تور رفتینگ شرکت نمایند.

افراد ماجراجویی که دوستدار سفری مهیج هستند، بهتر است در رودخانه های با حجم آب زیاد و امواج بزرگتر سفر نمایند، اما خانواده ها و افرادی که دنبال سفری آرام تر هستند، باید از رودخانه های کم آب تر با امواج کوچکتر بهره بگیرند.

در سفرهای رفتینگ، تجهیزات ایمنی شامل جلیقه نجات و کلاه ایمنی در اختیار گردشگران قرار می گیرد و در مورد حفظ ایمنی در رودخانه، چگونگی روبرو شدن با امواج و خوابیدن روی آب، آموزش های ساده ای ارائه می گردد، لذا افرادی که شنا بلد نیستند هم می توانند بدون نگرانی در سفرهای رفتینگ شرکت نمایند.

چه بپوشم؟

لباسی را که برای رفتن به طبیعت انتخاب می کنیم، همیشه باید راحت و مناسب شرایط آب و هوای منطقه باشد. پوشش مناسب برای خانم ها، شامل شلوار ورزشی یا بادگیر، مانتو راحت و روسری یا مقنعه است و آقایان هم باید برای پوشاک خود، از شلوار ورزشی یا بادگیر و پیراهن ورزشی آستین بلند یا کوتاه استفاده نمایند.

گردشگری مفرح اکو رفتینگ نمونه خوبی از سفرهای گروهی برای این نوع تفریحات آبی است. چرا که مسافران برای عبور پیروز از قسمت های خروشان و لذت بردن از قایقرانی، باید به دستورات راهنمای قایق به صورت هماهنگ عمل نمایند. در حقیقت، راهنمای رودخانه نقش فرمانده را داشته و مسافران همچون سرباز، به دستورات او عمل می نمایند. رودخانه کارون در خوزستان ، سزار در لرستان ، زرین رود در آ ذربایجان شرقی ، سیروان کردستان ، زاب آذربایجان غربی ، هراز مازندران ، سفیدرود گیلان و کرج البرز رودخانه های محبوب برای اکورفتینگ هستند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1402 بروزرسانی: 27 خرداد 1402 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1676

به "فصل خوش رفتینگ در آب های خروشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل خوش رفتینگ در آب های خروشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید