گنبد لران یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیر رامهرمز است

به گزارش زنگ قلاب بافی، مشرق نیوز/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، گنبد لران یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیر رامهرمز است.

گنبد لران یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیر رامهرمز است
بیشتر بخوانیدتشکوه رامهرمز | آتشی که از دل کوه زبانه می کشد!

خروج گاز از درز و شکاف های ساختار سطحی میدان نفتی ماماتین در جوار روستای گنبد لران شهرستان رامهرمز یک اثر ژئوتوریسمی مجذوب نماینده دیدنی و تماشایی را خلق نموده که دل هر بیننده ای را به وجد می آورد و چشمانش را خیره می نماید. در این محل گازهای هیدروکربوری از پیچ وخم لایه های چین خورده زمین گذر می نمایند، خود را به سطح زمین می رسانند، شعله ور می شوند، به هرسویی زبانه می کشند و خرمنی از شعله های رنگین آتش داغ فروزان و خروشان را به نمایش در می آورند. چشمه های گازی گنبد لران این نگین سرخ فام انگشتری سبز دشت و دمن منطقه ماماتین یکی از جاذبه های گردشگری زمین شناسی کم نظیر منطقه ها نفت خیز جنوب ایران بحساب می آید.

میدان نفتی ماماتین اولین منطقه خوزستان است که بعلت تراوشات متعدد سطحی مورد توجه کاوشگران اولیه نفت واقع شده است. این میدان در 10 کیلومتری شمال خاوری شهرستان رامهرمز و 100 کیلومتری شمال خاوری اهواز در بین و در امتداد محوری میدان های نفتی هفتکل و پارسی قرار گرفته است. به علت وجود همین چشمه های نفتی، ژرژبرنارد رینولدز (نماینده دارسی و فرمانده عملیات حفاری در ایران) پس از ناکامی در غرب ایران (منطقه چیا سرخ) متوجه منطقه ها جنوب غربی ایران شد و در سپتامبر 1907 میلادی دو حلقه چاه را در منطقه ماماتین حفر نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1374

به "گنبد لران یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیر رامهرمز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنبد لران یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیر رامهرمز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید