گودزیلای 4 متری در مرکز شهر اسلو

به گزارش زنگ قلاب بافی، گودزیلا در اسلو

در سفر به اسلو کافی است چند قدمی پیاده بروید و به پارک ویگلند (Vigeland) برسید تا با مجسمه های عجیب و غریب این شهر آشنا شوید، در واقع بیشتر اوقات هدف خاصی پشت ساخت این سازه ها و مجسمه ها است و تنها به خاطر زیبایی آن ها را در شهر قرار نداده اند. جدیدترین هیولای فانتزی پلاستوزیلا است که آن هم با هدفی ویژه ساخته شده است. پلاستوزیلا تماما از مواد پلاستیکی بازیافتی ساخته شده است. افرادی که از ایستگاه مرکزی شهر خارج می شوند سرهای خود را بالا می گیرند تا بتوانند گودزیلا در اسلو را بخوبی ببینند. هدف از ساخت آن بالا بردن آگاهی مردم در فراوری زباله و کاهش آلودگی های پلاستیکی است. اگر می خواهید این سازه عجیب را ببینید باید برای دیدنش شتاب کنید چرا که ممکن است از بین بروید. برای آشنایی بیشتر با گودزیلا در اسلو با خبرنگاران همراه شوید.

گودزیلای 4 متری در مرکز شهر اسلو

فرمان، مسواک، دستکش لاستیکی

هنگام تماشای این سازه ممکن است فکر کنید که همه اشیا به صورت رندم انتخاب شده اند اما در واقع آن ها بخشی از یک هدف بزرگ تر هستند. این اشیا با بسیاری از وسایل دیگر همانند چکمه های پلاستیکی، کیسه های خرید، مخروط ترافیک، جارو، کفش، بطری آشامیدنی و یک کله جارو برقی ترکیب شده اند و همگی با هم بلوک های سازه پلاستوزیلا را شکل داده اند.

پلاستوزیلا مجسمه ای است که به وسیله Pippip Ferner ساخته شده است و آژانس امور فرهنگی در شهر اسلو به نام Kulturetaten به عنوان بخشی از پروژه Bilfritt byliv تهیه نماینده و پشتیبان اقتصادی آن بوده است. هدف از پروژه گودزیلا در اسلو این است که استفاده از خودرو تا حد امکان در این شهر کاهش یابد، البته در کنار آن روینمودهای زیست محیطی گسترده تری را نیز دنبال می نماید. آن ها در پی این هستند که اهالی شهر اسلو در فضاهای عمومی تمیز و پاکیزه از جمله، خیابان ها به عنوان مکان هایی که مردم در آن تعامل و ارتباط برقرار می نمایند، زندگی نمایند. بعلاوه عرصه های نوی را در زمینه فرهنگ و هنر شکل داده و به شکوفایی برسانند.

آنها به فرنر، هنرمند اصالتا اهل اسلو که در جنبش پلاستیکی گوریل فعالیت داشت را انتخاب کردند. فرنر برای چندین سال بدون آن که هیچ پروژه خاصی را در سر بپروراند پلاستیک ها را از منطقه ها مختلف جمع آوری می کرد. او می دانست چه مواردی می تواند مفید باشد و ارزش نگهداری را دارد. او در مصاحبه ای گفت که: وقتی کمیسیون را از Kulturetaten دریافت کردم، من دو ایده داشتم که گودزیلا در اسلو یکی از آنها بود. هدف از انتخاب دایناسور این بود که نشان دهیم ما اکنون گونه های مختلف جانوری را با سرعتی مشابه همان زمانی که دایناسورها زندگی می کردند، می کشیم و از بین می بریم.

پس از به توافق رسیدن با Kulturetaten بر سر دایناسور، فرنر نگاهی بر انبوه پلاستیک هایی که جمع آوری نموده بود و از این که چه اشیایی در چه موقعیت هایی می توانند استفاده شوند شگفت زده شد. او می گوید: پس از این توافق من بلافاصله کار بر روی سر دایناسور در اسلو را شروع کردم و ایده ادامه کار خودش به نحوی به ذهنم می رسید. هر شی پلاستیکی نوی که پیدا می کردیم یک ایده نو برای نحوه استفاده از آن به ذهنم خطور می کرد و بعلاوه از جنبش گوریل پسلاتیکی به ویژه Christine Istad یاری دریافت کردم.

آگاهی از هیولای واقعی

نام پلاستوزیلا به گودزیلا، هیولای افسانه ای دایناسوری شباهت دارد که از دل آب ها به وجود می آید تا خرابی های بی پایانی را به بار آورد. طبق گفته Kultureatten، در نگاه اول ممکن است مجسمه سرگرم نماینده به نظر برسد اما در حقیقت پیامی جدی در دل آن نهفته است: یاری به افزایش آگاهی از آلودگی پلاستیک در میان شهروندان اسلو. فرنز(که در حال حاضر در بعضی از تاسیسات دیگر با حدود 2،000 کیسه پلاستیکی که وی پیدا نموده است کار می نماید) اضافه نمود: این یک روش مهم و مجذوب نماینده برای نشان دادن مشکل پلاستیکی است.

کمی پیش تر در همین سالی که می گذرد اسلو توانست نام مرکز سبز اروپا در سال 2019 را از آن خود کند. مرکز سبز یک شهر با رعایت استانداردهای زیست محیطی بالا است که متعهد به بهبود زیست محیطی و توسعه پایدار آن است. یک شهر که می تواند به عنوان الگوی مناسبی برای الهام بخشیدن و ترویج برترین شیوه به دیگر شهرهای دنیا عمل کند. پلاستوزیلا دایناسور در اسلو فقط یک یادآوری است که اسلو در واقع می تواند، و از بسیاری جهات در حال حاضر توانسته که چنین شهری باشد.

مرکز سبز اروپا

هر سال شهری مختلف از اروپا به عنوان مرکز سبز این قاره شناخته می شود، این جایزه به شهری در اروپا تعلق می گیرد که در یک سال گذشته استانداردهای طبیعی شهرش را افزایش داده باشد، در پی توسعه حفاظت از محیط زیست در آن منطقه باشد و بتواند سایر شهرها را نیز ترغیب کند تا به این استانداردها برسند. بنابراین این شهر باید بسیار زیبا و تمیز نیز باشد. هرچند بسیاری معتقدند این جایزه باعث می شود مقدار گردشگری در آن شهر بالاتر برود ولی در کنار اینکه نقشی در افزایش تردد گردشگران دارد بیشتر برای ترغیب ساکنین شهر به نگهداری و حفاظت از محیط زیست و زیبا سازی شهر است.

اسلو، سابقه ای 20 ساله در بنا کردن سیستم دریافت عوارض جاده ای داشته و تا به امروز سه تا پنج درصد ترافیک های شهری را کاهش داده است. اما نکته مهم تر از کاهش حجم ترافیک درآمدی است که از این راه حاصل شده و منجر به بهبود سیستم حمل و نقل شهری می شود در این میان هر چه تعرفه عوارض بیشتر شود از حجم ترافیک کاسته شده و به کاهش آلودگی هوا نیز یاری خواهد نمود.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1407

به "گودزیلای 4 متری در مرکز شهر اسلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گودزیلای 4 متری در مرکز شهر اسلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید