اثر رشد قیمت مصالح بر بازار مسکن 99

به گزارش زنگ قلاب بافی، دبیر کانون انبوه سازان با بیان اینکه در نیمه دوم سال جاری با رشد قیمت آهن آلات و مصالح ساختمانی روبرو بودیم ااظهار داشت: رشد هزینه های فراوری تاثیر خود را بر قیمت مسکن در سال آینده نشان می دهد و حداقل افزایش قیمت معادل نرخ تورم خواهد بود.

اثر رشد قیمت مصالح بر بازار مسکن 99

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

فرشید پورحاجت اظهار کرد: سال 1398 اتفاقات عجیب و غریبی در بخش مسکن افتاد. در یک برهه رکود بود و برهه ای دیگر رکود همراه با افزایش قیمت و در مقطعی هم رونق همراه با افزایش قیمت را شاهد بودیم. به هر صورت تورم در هر مقطعی وجود داشت؛ چرا که هزینه فراوری مسکن افزایش پیدا کرد. وی همچنین ادامه داد: با وجود آنکه طرح اقدام ملی را جوابگوی احتیاج نهفته بازار مسکن نمی دانم، صرف نظر از این که دولت توان انجام این کار را دارد یا ندارد، حداقل این حسن را برای دولت داشت که با ثبت نام بیش از یک میلیون نفر متوجه تقاضای پنهان بازار مسکن شدند.

پورحاجت با بیان اینکه سال 1389 برآورد هزینه مسکن مهر به حدود 300 هزار تومان در هر متر مربع می رسید توضیح داد: در حال حاضر هزینه ای که فقط دستگاه های خدمات رسان مثل شهرداری، نظام مهندسی و نهاد های مالیاتی از سازندگان دریافت می نمایند هزینه فراوری مسکن را متری 700 هزار تومان افزایش می دهد. به این مبالغ هزینه زمین، مصالح ساختمانی و دستمزد را اضافه کنید. بنابراین دولت نمی تواند مسکن ملی را با قیمت مناسبی به دست متقاضیان برساند.

پورحاجت در ادامه گفت: در نیمه دوم سال 1398 قیمت آهن آلات و مصالح ساختمانی رشد قابل توجهی داشت. تنها در یک ماه گذشته فولاد با رشد قیمت روبرو بود و به حدود 6500 تومان در هر کیلوگرم رسید. این هزینه ها در قیمت تمام شده واحد های مسکونی در سال آینده خود را نشان می دهد. وی سیاست های بانکی را در بخش مسکن ناکارآمد دانست و اعلام کرد: در تمام جهان برای بخش های فراوریی، تسهیلات و مشوق های ویژه قائل می شوند اما سیستم بانکی در ایران کمترین توجه را به حوزه مسکن دارد و هزینه پول در این بخش را به شدت بالا برده است.

دبیر کانون انبوه سازان درباره پیش بینی از قیمت مسکن در سال 1399 گفت: اگر هیچ نوع تلاطمی در بازار های موازی از جمله ارز و طلا نداشته باشیم حداقل افزایش قیمت مسکن معادل نرخ تورم خواهد بود که با توجه به تورم بیش از 200 درصد در دو سال گذشته شاهد دور شدن متقاضیان واقعی از بازار مسکن خواهیم بود و عملاً با توجه به نرخ بالای سود بانکی، هیچ یک از تسهیلات فعلی جوابگوی احتیاج این گروه نیست. به گفته پور حاجت، کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت وام های بانکی برای هر دو بخش عرضه و تقاضا یکی از اقدامات فوری برای برون رفت از رکود بخش مسکن است که دولت باید در سال 1399 به آن توجه کند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 145

به "اثر رشد قیمت مصالح بر بازار مسکن 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر رشد قیمت مصالح بر بازار مسکن 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید