افزایش حجم سفر در تعطیلات ماه رمضان و عید فطر در شهرهای شمالی و غرب کشور

به گزارش زنگ قلاب بافی، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، افزایش حجم سفر در تعطیلات ماه رمضان و عید فطر در شهرهای شمالی و غرب کشور صورت می گیرد.

افزایش حجم سفر در تعطیلات ماه رمضان و عید فطر در شهرهای شمالی و غرب کشور

مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری) گفت: در تعطیلات پیش رو توزیع سفر در پهنای کل کشور است و تراکم سفر فقط به یک نقطه خاص اختصاص پیدا نمی کند. چنانکه شهرهای غرب کشور و شهرهای شمالی از تراکم بیشتری از اندازه سفر برخوردار هستند. اندازه رزرو مراکز اقامتی در استانهای مذهبی میانه است، چرا که بیشتر افرادی که شهرهای مذهبی را برای سفر انتخاب می نمایند، عموما در ماه رمضان روزه دار هستند. از این رو یا برای انجام سفر باید روزه خود را قطع نمایند یا ترجیحشان آن است که بعد از ماه مبارک به سفر بروند؛ از این رو حجم سفر در تعطیلات پیش رو در شهرهای مذهبی آنطور که تصور می گردد، زیاد نیست و پهنه کل کشور را در بر میگیرد.

به گفته او، شهرهای غربی کشور همانند کردستان، کرمانشاه و لرستان در این روزها مورد استقبال گردشگران هستند و رزو مراکز اقامتی آنها تا تعطیلات عید فطر نیز ادامه دارد. در این میان استانهای شمالی بخصوص گیلان و مازندران از تراکم بالایی در اندازه رزرو مراکز اقامتی و سفر برخوردار هستند.

فاطمی یادآور شد: رزرو مراکز اقامتی برای تعطیلات شروع شده و تا اوایل هفته آینده ادامه دارد و برای تعطیلات عید فطر نیز در حال برنامه ریزی هستیم و با توجه به آمارهای دریافتی، این احتمال وجود دارد که شهرهای غربی و شمال غربی کشور بیشترین تراکم سفر را داشته باشند. اما باتوجه به رزرو اجرا شده و پراکندگی سفر در تمام استانها، مسئله ای درخصوص اسکان نخواهیم داشت. زمانی که توزیع مکانی سفر در پهنه کل کشور باشد، با مشکل اسکان روبرو نمی شویم تا احتیاج به اسکان اضطراری باشد. ممکن است در شهر کاشان همانند سال گذشته با مسائلی روبرو شویم که تمهیداتی در نظر گرفته شد. بعلاوه، در مسیر نیز در تعطیلات عید فطر سال گذشته در کردستان مسائلی داشتیم که بیشتر در شهرهای مرزی بود و بانه و پاوه با مسائلی روبرو شدند که سال جاری سعی داریم با استفاده از تجربیات سال گذشته این مسائل را برطرف کنیم.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری درپاسخ به این سئوال که عموما در هر تعطیلات بخصوص در فصل بهار و بخصوص در اردیبهشت در حوزه اسکان در شهرهایی همانند اصفهان و شیراز با مشکل روبرو می شویم، از این رو آیا تمهیدات لازم در این خصوص در نظر گرفته شده است، گفت: در اردیبهشت علاوه بر تعطیلات پیش رو، چندین رویداد گردشگری نیز در شیراز برگزار می گردد. این درحالی است که شیراز در حالت عادی نیز هر ساله یکی از مقاصد پر مسافر در اردیبهشت است. بعلاوه سفر گردشگران خارجی به ایران شروع خواهد شد و بخصوص شاهد افزایش اندازه سفر چینی ها به ایران خواهیم بود که مسیرهای نو را پیش رو دارند. تصورم آن است که سال جاری سالی است که تغییراتی در شهرهای گردشگری ایران بوجود می آید که آن هم ناشی از تغییراتی است که در تورهای اتفاق می افتد.

او ادامه داد: در سالهای گذشته همیشه مسیر کلاسیک گردشگری که شامل اصفهان، شیراز و یزد و کرمان در سبد گردشگران که بیشتر آنها اروپایی بودند جای میگرفت. اما اکنون که بازار هدف گردشگری در حال تغییر است و به سمت چین و تا حدودی روسیه گرایش یافته، مسیرها به وسیله تورها تعریف می گردد و برای شهرهای نو فرصت مناسبی است تا به عنوان مقصد گردشگری در این سبد جای گیرند.

به گفته فاطمی، با توجه به تمرکز گردشگری ورودی در بازار چین و تا حدودی روسیه و وسعت و تنوع اقلیمی چین، میتوان برای هر بخش از گردشگران چینی مسیری متفاوت در نظر گرفت. برای مثال، برای چینی هایی که در منطقه ها کویری زندگی می نمایند، نقطه معکوس از کویر را از میان جاذبه های ایران را در نظر بگیریم. این کاری است که تور اپراتورها انجام می دهند اما در کل فرصت مناسبی برای شهرهاست که بتوانند در سال 1402 جاذبه های خود را بروز و ظهور دهند و به عنوان مقصد گردشگری معرفی نمایند.

نباید فراموش کرد که تبدیل شدن به مقصد گردشگری، با گردشگری داخلی شروع و با گردشگری خارجی تکمیل می گردد. در ابتدای امر این شهرها باید برای جذب گردشگران داخلی برنامه ریزی داشته باشند و سپس به سمت جذب تورهای خارجی بروند. با تغییر بازارهای هدف میتوان گفت سال جاری سال تغییرات در مقاصد گردشگری است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 فروردین 1402 بروزرسانی: 24 فروردین 1402 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1649

به "افزایش حجم سفر در تعطیلات ماه رمضان و عید فطر در شهرهای شمالی و غرب کشور" امتیاز دهید

1 کاربر به "افزایش حجم سفر در تعطیلات ماه رمضان و عید فطر در شهرهای شمالی و غرب کشور" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش حجم سفر در تعطیلات ماه رمضان و عید فطر در شهرهای شمالی و غرب کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید