افزایش 20 برابری زمان صرف شده در برنامه های موبایلی

به گزارش زنگ قلاب بافی، تهران (پانا) - گزارش شرایط برنامه های کاربردی تلفن همراه و فروشگاه های اینترنتی نشان می دهد با شیوع کرونا، زمان صرف شده در برنامه های موبایلی 20 درصد افزایش یافته است.

افزایش 20 برابری زمان صرف شده در برنامه های موبایلی

به گزارش ایرنا، تازه ترین گزارشی که امروز (شنبه) از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی منتشر شده، نشان می دهد شیوع کرونا باعث شده کاربران تلفن همراه، زمان بیشتری را برای استفاده از برنامه های کاربردی صرف کنند.

در این گزارش ابتدا به شرایط فروشگاه های برنامه های کاربردی دنیا پرداخته شده و پس از آن به شرایط فروشگاه های برنامه های کاربردی تلفن همراه داخلی پرداخته است. این گزارش صراحتا به این موضوع تاکید نمی کند اما شواهد نشان می دهد همچنان دانلود برنامه های مربوط به vpn، تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و شبکه های اجتماعی خارجی در ایران، افزایش داشته است.

بیشترین تعداد برنامه ساخته شده، ویژه شبکه های اجتماعی است

دانلود یکی از مهم ترین مصادیق تولید محتوا در فضای مجازی تولید برنامه های کاربردی تلفن همراه است. در سال 2019 این برنامه ها 60 درصد از زمان صرف شده در رسانه های دیجیتال در امریکا را به خود اختصاص داده اند که نسبت به سال 2017 نزدیک به 13 درصد رشد داشته است.

این افزایش صرفا به زمان صرف شده در برنامه ها مربوط نمی شود، بلکه تعداد برنامه ها در فروشگاه گوگل نیز ار 16 هزار برنامه در دسامبر 2009 به 2 میلیون و 800 هزار برنامه در دسامبر 2019 رسیده و 175 برابر شده است. بیشترین تعداد برنامه هایی که ساخته شده به ترتیب درباره شبکه های اجتماعی، سرگرمی، بازی، خرده فروشی، اخبار و اطلاعات و... بوده است.

تاثیر کرونا بر استفاده از برنامه های کاربردی

با شیوع ویروس کرونا استفاده از برنامه های کاربردی تلفن همراه افزایش یافته است، به طوری که مجموع زمان صرف شده در این برنامه ها در دنیا در سه ماهه اول سال 2020 نسبت به سه ماه آخر سال 2019 نزدیک به 20درصد افزایش داشته است. این میزان در چین که خبر شیوع کرونا در آن زودتر از سایر کشورها منتشر شده، 30 درصد بوده است.

Vpn ها برنامه برتر

سایت گوگل پلی به صورت روزانه و بر اساس IP، برترین برنامه های کاربردی تلفن همراه را نمایش می دهد. بر این اساس برترین برنامه ها در ایران 16 تیر امسال، VPN بوده است. بعد از سه VPN که رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند، اینستاگرام، واتس آپ، تلگرام برنامه های خارجی دیگری هستند که در لیست جستجوی کاربران ایرانی قرار دارند.

درآمد 935 میلیارد دلاری ساخت برنامه در سال 2023

بررسی اقتصادی برنامه های کاربردی تلفن همراه نیز می تواند اهمیت بازار به وجود آمده در این زمینه را نشان دهند. درآمد حاصل از دانلود پولی و تبلیغات درون برنامه ای این برنامه ها از حدود 100 میلیارد دلار در سال 2014 به 365 میلیارد دلار در سال 2018 رسیده و پیش بینی می شود به 935 میلیارد دلار در سال 2023 برسد.

تیک تاک، برترین برنامه دانلود شده در سال 2020

بر اساس گزارشی که مرکز ملی فضای مجازی منتشر شده است، بین سال های 2019 تا 2019 واتس اپ توانسته مقام نخست را در بین برنامه هایی به دست بیاورد که بیشترین دانلود را داشته اند. رتبه های بعدی مربوط به مسنجر، فیس بوک و شبکه اجتماعی تازه تاسیس تیک تاک است. برنامه تیک تاک در ژوئن 2020 بیشترین تعداد دانلود را در گوگل پل و اپ استور به خود اختصاص داده است.

شرایط فروشگاه های برنامه های کاربردی در ایران

این گزارش، فروشگاه های کاربردی در ایران را می به دو دسته فروشگاه های داخلی و خارجی تقسیم کرده است. بیشترین گوشی هایی که در ایران استفاده می شوند دارای سیستم عامل اندورید یا I.O.S هستند. به همین دلیل گوگل پلی و اپ استور مهم ترین فروشگاه های خارجی مورد استفاده کاربران ایرانی هستند. کافه بازار، مایکت، سیب اپ، ایران اپس، اول مارکت و... نیز فرشگاه های ایرانی هستند.

آماری که از سوی این فروشگاه ها اعلام شده، حکایت از وجود 29 هزار توسعه دهنده فعال در کشور دارد که نشان می دهد اشتغال زایی توسط این برنامه ها قابل توجه است.

سهم توسعه دهندگان از فروش برنامه های کاربردی تلفن همراه در کافه بازار از 21 میلیارد تومان در سال 94 به 189 میلیارد تومان در سال 98 رسیده و 9 برابر شده است.

در سال 94 تعداد برنامه های موجود در فروشگاه های برنامه های کاربردی ایرانی 35 هزار برنامه بوده که اکنون به 127 برنامه رسیده است.

بازارهای پیش رو

در دنیا تقریبا 110 میلیون فارسی زبان وجود دارند که می تواند بازار بزرگی برای فروشگاه های ایرانی باشد. به علاوه با توجه به روابط خوب ایران با کشورهای همسایه مسلمان و نزدیکی فرهنگی مانند افغانستان، قطر، عمان، لبنان، عراق و سوریه، فروشگاه های ایرانی می توانند وارد بازار محتوای حلال در این بازارها شوند.

با توجه به پیروزیت های اخیر سازندگان بازی های تلفن همراه در ایران، با ورود فروشگاه های ایرانی به این کشورها و انتشار برنامه ها و بازی های پیروز، فروشگاه های ایرانی می توانند وارد حوزه انتشار بازی ها نیز بشوند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 826

به "افزایش 20 برابری زمان صرف شده در برنامه های موبایلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 20 برابری زمان صرف شده در برنامه های موبایلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید