با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم آشنا شویم

به گزارش زنگ قلاب بافی، جزیره قشم یکی از جزایر خلیج فارس است که در دهه های اخیر به اسم یکی از مکانهای توریستی مورد استقبال گردشگران نهاده شد. اگر به جزیره قشم سفر کردید، خوب است که علاوه بر گشت و گذار در جزیره و تماشای جاذبه های دیدنی آن، سری به رستوران و غذاخوری های محلی بزنید و طعم خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم را بچشید. با ما در مقاله برترین غذاهای محلی قشم همراه شوید تا شما را با تعدادی از غذاهای سنتی معروف قشم آشنا کنیم.

با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم آشنا شویم

ماهی برشته

برای درست کردن این مورد از برترین غذاهای محلی قشم، از ماهی های بزرگی مانند سنگسر و سرخو استفاده می نمایند. ابتدا، شکم ماهی را خالی نموده و درون آن را با ترکیبی از گشهم، شوید، پیاز خردشده، فلفل سبز و ادویه پر می نمایند. سپس، ماهی را بر روی ورقه های فلزی که بر روی آتش قرار داده اند، کباب می نمایند. معمولا این کار بر روی ذغال انجام می گردد، اما میتوان بر روی شعله گاز هم ماهی را کباب کرد. پس از کباب کردن، ماهی را در یک ظرف دربسته قرار داده و چند قطره آب بر روی آن می ریزند. با انجام این کار، بخار ماهی داغ باعث چسبیدن روغن به زیر پوست ماهی شده و هنگام مصرف پوست ماهی به راحتی از گوشت جدا خواهد شد.

کلمبا

کلمبا (Kolomba) یا حلیم ماهی نام غذای دیگریست که در تهیه آن از گوشت ماهی می گردد. برای تهیه این مورد از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم ابتدا، گندم پرک شده را به همراه آب می جوشانند تا قوام بیاید و نرم گردد. ماهی را با میزانی نمک، فلفل و زردچوبه می جوشانند تا بتوانند استخوان های ماهی را جدا نمایند. سپس، گوشت ماهی را با گشهم و شوید خرد شده مخلوط نموده و در جونون تفت می دهند و مواد را به گندم نرم شده اضافه می نمایند.

زیبون

برای تهیه این وعده ابتدا، سیب زمینی ها را بصورت خلالی درشت شکل داده و با نمک و زردچوبه در روغن سرخ می نمایند. در مرحله بعد، ماهی را با میزانی نمک، فلفل و زردچوبه در روغن سرخ می نمایند. سپس، پیاز خرد شده را با گوجه فرنگی رنده شده تفت می دهند. میزان کمی روغن را در یک قابلمه ریخته، ته قابلمه را با نان محلی توموشی می پوشانند و مواد سرخ شده را در قابلمه می ریزند. سپس، برنج از قبل پخته شده را بر روی مواد می ریزند و بر روی اجاق قرار می دهند تا دم بکشد.

موفلک

برای تهیه این مورد از غذاهای سنتی معروف قشم ابتدا، گندم یا جوی پرک شده را در دیگی ریخته و آن را بر روی اجاق قرار می دهند تا برشته و قهوه ای رنگ گردد. سپس، آن را مانند برنج در آب خیس می دهند. در ظرفی دیگر ماهی را با میزانی نمک، فلفل و زردچوبه می جوشانند تا بتوانند استخوان های ماهی را جدا نمایند. گوشت ماهی را در پیاز سرخ نموده و دوباره به آبی که ماهی را در آن جوشانده بودند، اضافه می نمایند و می گذارند تا به جوش آید. سپس، گندم های خیس شده را به آن اضافه می نمایند و می گذارند تا آبش کاملا بخار گردد و دم بکشد.

هواری

هواری یکی از برترین غذاهای محلی قشم بوده و با ماهی و برنج تهیه می گردد. برای درست کردن این غذا ابتدا، پیاز را کمی تفت داده و گشهم، شوید، شنبلیله و سیر را به آن اضافه می نمایند تا سرخ شوند. سپس، ماهی را هم به مواد اضافه نموده و فلفل، ادویه و زردچوبه را هم به آن می افزایند. بعد از سرخ شدن ماهی، میزانی آب به مواد اضافه می گردد. بعد از جوش آمدن آب، برنج خیس خورده را به ظرف اضافه نموده و شعله را کم می نمایند تا آرام آرام دم بکشد.

هواری چکو میگ

هواری چکو میگ یا پلوی بچه میگو با لارو خشک شده بچه میگو تهیه می گردد. این نوع میگوها در فصل تخم ریزی در جنگل حرا صید شده و در آب دریا جوشانده و خشک می شوند. برای این وعده ابتدا، برنج را خیس نموده و عدس را هم آب پز می نمایند. میگوی خشک شده را خیسانده و پوست آن را جدا می نمایند. سپس، به همراه پیاز خرد شده سرخ نموده و میزانی زردچوبه و آب را به آن اضافه می نمایند. عدس آبپز شده را به همراه 2 استکان آب داغ به غذا اضافه نموده و پس از جوش آمدن، برنج را هم به آن اضافه می نمایند. سپس، می گذارند تا آبش بخار شده و دم بکشد.

عنکاس

عنکاس یا ماهی مرکب را پس از تمیز کردن بصورت تکه های مربعی شکل در می آورند. تکه های ماهی را به همراه آب و خرما در ظرفی ریخته و به مدت 20 تا 30 دقیقه می پزند. در ظرفی دیگر پیاز را خرد نموده و تفت می دهند. سپس، ماهی را به آن اضافه نموده و میزانی نمک، فلفل، زردچوبه و رب گوجه را هم به آن اضافه می نمایند و اجازه می دهند تا با حرارت کم پخته گردد و جا بیفتد.

برنج دیشو

این مورد از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم از برنج و شیره خرما تهیه می گردد. برای تهیه ابتدا، میزانی شیره خرما را با آب رقیق نموده و بر روی اجاق قرار می دهند تا به جوش آید. سپس، برنج از قبل خیس داده شده را در شیره خرمای در حال جوش ریخته و می گذارند تا آب آن کاملا بخار گردد و دم بکشد. این پلو را به همراه ماهی سرخ شده یا برشته شده سرو می نمایند.

پودینی کوسه

پودینی کوسه یکی از غذاهای سنتی معروف قشم است که با کوسه ماهی یا سفره ماهی تهیه می گردد. برای درست کردن این غذا، گوشت کوسه را پخته و به صورت ریش ریش شده در می آورند. در ظرفی دیگر پیاز را تفت داده و گشهم و شوید را به آن اضافه می نمایند و به همراه میزانی رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی می پزند. سپس، گوشت ریش ریش شده را به آن اضافه نموده و با نمک و ادویه با هم مخلوط می نمایند.

نان محلی توموشی

آرد و آب را با هم ترکیب نموده و با دست ورز می دهند تا به صورت خمیری شکل در آید. سپس، ته ماهیتابه را میزانی چرب نموده و خمیر را به صورت دایره ای با قطر کم در آن پهن می نمایند. با یک قاشق میزانی مهیاوه یا سوراغ روی خمیر می ریزند و اجازه می دهند تا خمیر بپزد. سپس، آن را از ماهیتابه خارج نموده و به آن روغن زده و سرو می نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1226

به "با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید