غذاهای سنتی اردبیل (قسمت اول) ، خوشمزه ترین غذاهای آذری

به گزارش زنگ قلاب بافی، غذاهای سنتی اردبیل، جزو غذاهای لذیذ کشور ما محسوب می گردد که تنوع زیادی هم دارند. به گردشگران توصیه می گردد که در سفر به اردبیل، لذت خوردن این غذاها را از دست ندهند. استان اردبیل از آن دسته مناطقی است که مردمان آن بسیار مهمان نواز بوده و فرهنگ غنی دارا میباشند و به برترین نحو از مهمانان خود پذیرایی میکنند و به این مورد در سراسر کشور معروف هم هستند. مادران و بانوان سرزمینمان تمامی کدبانو میباشند و در آشپزی نمونه اند و دست پخت تکی دارند، آنها همراه با غذای خود عشق و علاقه را نیز چاشنی آش میکنند و در محیط گرم و صمیمی خانواده با گرمای عشق مادرانه غذایی خوش طعم و خوش عطر و لذیذ طبخ و سرو میکنند. غذاهای محلی در تنور های گرم زبانزد مردم میباشد ، غذاهای محلی و سنتی مانند آش میوه، تره اسفناج، آش دوغ (آیران آشی)، پیچاخ قیمه، رشته پلو قیسی، خورشت هویج، شیرپلو، باسترپلو، خشیل، کوکو ماه، خورشت بادام اردبیلی، آش شیر، آش یارما، بزباش، چیغیرتما، خارشت قاتق، ترشی قرمه، تاس کباب، قیقاناق، آش اوماج، ترحلوا، سوغان سو و ... نیز از غذاهای اردبیلی در ایران می باشد. با خبرنگاران همراه باشید تا با چند نمونه غذای محلی اردبیل آشنا شوید.

غذاهای سنتی اردبیل (قسمت اول) ، خوشمزه ترین غذاهای آذری

آش میوه

در سفر با تور اردبیل بدانید که مصرف میوه به علت ارزش غذایی بالایی که دارد بسیار توصیه شده است ، در مجموعه غذاهای سنتی اردبیل آش میوه یکی از غذاهای مخصوص و سنتی اردبیل میباشد که ترکیبی از میوه های خشک همچون آلوی خورشتی، برگه زردآلو، قیسی زردآلو، گوجه برقانی و آلبالوخشک میباشد ، برای تهیه آن مصرف سبزی الزامی ندارد و تنها در صورت تمایل میتوان سبزیجاتی مثل تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر را به مواد اصلی اضافه نمود ، بعلاوه آشپزهای حاذق از دیگر مواد همچون پیاز، نخود، لوبیاقرمز، رشته آشی، گندم پوست کنده، برنج، عدس، نمک، زردچوبه و فلفل نیز در طبخ این آش استفاده مینمایند ، ترکیب این مواد غذایی مطمئنا یک غذای لذیذ و سالم و مقوی در غذاهای اردبیلی میگردد ، هنگام سفر به اردبیل ،تجربه طعم این آش خوش مزه و خوش عطر را به شما پیشنهاد میکنم .

آش دوغ

در برنامه غذایی مردم اردبیل و غذاهای سنتی اردبیل انواع آش ها و غذاهای مقوی آبکی دیده میگردد ، نمونه آن آش دوغ میباشد که جز غذاهای محلی میباشد که با استان های دیگر نیز مشترک است، مواد غذایی تشکیل دهنده این آش معروف ، نخود، برنج، سبزی (تره، جعفری و شوید)، دوغ تازه ترش، نمک، فلفل و سیر تازه میباشد ، البته به روش های دیگر نیز طبخ میگردد و در بعضی از آنها از بلغور، آرد، کلم برگ و بعضی مواد دیگر نیز استفاده میگردد ، سرو این آش خوش طعم در فصل زمستان و سرما بسیار میچسبد .

پیچاخ قیمه (خورشت بادام)

در سفر با تور اردبیل پیچاخ قیمه یا خورشت بادام از غذاهای اردبیلی یکی از معروف ترین و خوش عطر ترین غذاهای اردبیلی و یا از غذای محلی اردبیل میباشد که هواداران بسیاری در سراسر ایران دارد، این غذا از غذای محلی اردبیل و در مجموعه غذاهای اردبیلی میباشد که مواد غذایی مقوی مثل خلال بادام، گوشت گوسفندی، پیاز، تخم مرغ، ادویه خورشتی (کاری، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل ساییده شده و نمک)، زعفران، نمک و فلفل تهیه میگردد ، تمامی گردشگران این غذا را از مجموعه غذاهای سنتی اردبیل تجربه نموده اند ، این غذا همراه با برنج، سبزی خوردن و ماست سرو میگردد.

تره اسفناج

در سفر به اردبیل با تور اردبیل بدانید که آشپزان حرفه ای اردبیل با استفاده از اسفناج، لپه، سیر، پیاز، رب انار، روغن، فلفل، نمک، زرد چوبه و تخم مرغ، غذای بومی و سنتی و خوش طعمی به نام تره اسفناج تهیه مینمایند که بسیار مفید و مقوی و پر خاصیت میباشد زیرا ماده غذایی آن اسفناج میباشد ، اسفناج از آن دسته مواد غذایی بومی است که خاصیت بسیاری دارد و در سراسر کشور فراوری و کشت میگردد ، مهم ترین خاصیت آن ضد سرطانی بودن آن است که آنرا بسیار پر اهمیت نموده و کارشناسان سلامتی مصرف آنرا بسیار توصیه مینمایند و باید در رژیم غذایی گنجانده گردد ، از دیگرخواص آن میتوان به پائین آمدن کلسترول خون، بهبود کم خونی ، افزایش ترشحات لوزالعمده ، تقویت اعصاب اشاره نمود .البته نکته قابل توجه این میباشد که افرادی که از بیماری ورم مفاصل، سنگ کلیه و مثانه رنج می برند، باید در مصرف بسیار دقت نمایند زیرا ممکن است برایشان مشکلاتی را به وجود بیاورد.

شیرپلو (سوتی پلو)

در سفر به اردبیل با تور اردبیل در آخرین چهارشنبه سال (چهارشنبه سوری) از غذای محلی اردبیل و محلی شیر پلو طبخ و سرو میگردد ، مادران و کدبانو های این منطقه غذای سالم و مقوی شیر پلو را با استفاده از مواد غذایی برنج، شیر، روغن، گلاب و هل طبخ مینمایند و در سرانجام با خرما، روغن حیوانی و کشمش تزئین نموده و همراه با خانواده سرو مینمایند ، بعلاوه غذای مناسبی از غذاهای اردبیلی و یا غذای محلی اردبیل است که میتوان به عنوان افطار و یا سحری در ماه مبارک رمضان سرو کرد ، همراهی این غذا با خورشت هایی مانند فسنجان ، هویج ، خلال بادام و خورشت هایی که شیرین طبخ می شوند نیز خوش طعم خواهد بود.

کشمش پلو

غذای دیگری از غذاهای اردبیلی و غذای محلی اردبیل که علاوه بر دارا بودن مواد غذایی مغذی از جمله کشمش، برنج، شیر، طعم دلچسب و لذیذی نیز دارد و جز غذاهای سنتی و پر هوادار این منطقه از کشورمان میباشد ، کشمش پلو است. ترکیب این مواد به همراه نمک و روغن طعم خاصی به این غذا میدهد. مردم کشور ما از کشمش بسیار استفاده مینمایند و همپنین کارشناسان تغذیه توصیه مینمایند که در رژیم غذایی خود از این میوه خشک شده کم چرب بهره ببرید زیرا منبع فوق العاده ای از انواع ویتامین از جمله ویتامین D، آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین B میباشد.

آش یارما (آش بلغور)

آش یارما در مجموعه غذاهای سنتی اردبیل و غذای محلی اردبیل یا آش بلغور از دیگر غذاهای سنتی اردبیل میباشد که به خاطر ماده غذایی اصلی آن که بلغور گندم است خاصیت فراوانی دارد و ارزش غذایی آن بسیار زیاد میباشد ، بعلاوه طعم آن نیز بسیار دلچسب میباشد ، آشپزان و کدبانو های با سلیقه اردبیل این غذا را با مواد غذایی بلغور گندم گوجه فرنگی، لوبیاقرمز، پیاز، سبزی آش، عصاره گوشت، نمک، زردچوبه ، فلفل، زعفران و آبغوره تهیه و طبخ مینمایند.

باسترماپلو

در سفر به اردبیل با تور اردبیل غذای دیگری که بومی شهرستان آستارا میباشد و اصالت آن به باکو (بادکوبه) بازمیگردد ، باسترماپلو نام دارد ، در این غذای محلی اردبیل از غذاهای اردبیلی از غذای شما نمیتوانید مواد غذایی موجود در آن را ببینید زیرا پنهان شده اند و به این علت به این غذای سنتی باسترما (مدفون شده) میگویند. بعلاوه این غذا بعد از تهیه در قابلمه های تک نفره به شکل بسیار زیبا و خاصی سرو میگردد ، مواد غذایی اصلی موجود در این غذا مرغ، رب ازگیل، گردو، برنج، زعفران، پیاز، کره، رب به، رب آلوچه و سیب زمینی میباشد ، بعلاوه بسیار خوش طعم و مزه میباشد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 بهمن 1401 بروزرسانی: 8 بهمن 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1618

به "غذاهای سنتی اردبیل (قسمت اول) ، خوشمزه ترین غذاهای آذری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای سنتی اردبیل (قسمت اول) ، خوشمزه ترین غذاهای آذری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید