برگزاری هشتمین جشنواره سمنو در شهر درق

به گزارش زنگ قلاب بافی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، برگزاری هشتمین جشنواره سمنو در شهر درق صورت می گیرد.

برگزاری هشتمین جشنواره سمنو در شهر درق

وحید محمودی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمه با اشاره به اینکه شهر درق یکی از مهمترین منطقه ها ایران در فراوری سمنو است، اظهار کرد: به همین دلیل کارگاه های بزرگ و کارگاه های خانگی در این منطقه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره در تاریخ 4 اسفند در این شهر برگزار می گردد، گفت: قرار بر این است تا طی این روز 16 دیگ سمنو بارگذاری گردد.

به گفته محمودی، هر دیگ سمنو گنجایش پخت 150 کیلوگرم از این محصول را دارد.

وی اضافه نمود: علاوه بر آن 3 تن سمنوی دیگر نیز از قبل آماده شده که در این روز به متقاضیان فروخته خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: در کنار برگزاری این جشنواره، مراسم فرهنگی و هنری نیز برگزار خواهد شد که برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره غذاهای سنتی از جمله این برنامه ها خواهد بود.

وی توضیح داد: علاوه بر آن طی این روز بازی های بومی و محلی نیز برگزار می گردد و پایکوبی آئینی نیز برای پرشور کردن جشنواره اجرایی خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمه با اشاره به اینکه در این شهر 203 کارگاه فراوریی سمنو وجود دارد، گفت: از این تعداد 200 کارگاه خانگی است و 3 کارگاه نیز بزرگ که هر روز حدود 6 دیگ بارگذاری می نمایند.

وی اضافه نمود: البته مقدار فراوری سمنو در 3 کارگاه خانگی نیز در طول روز بالاست.

محمودی با بیان اینکه برای سمنوی شهر درق برندسازی اجرا شده، ادامه داد: در حال حاضر این محصول با برند در استان، خارج استان و خارج از کشور به فروش رفته و صادر می گردد.

این مسئول توضیح داد: ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آلمان از جمله کشورهایی هستند که این محصول به آنها صادر می گردد و مقدار قابل توجهی نیز به جزیره کیش ارسال می گردد.

وی تاکید نمود: سمنویی که به خارج کشور صادر می گردد، با غلظت بالایی در مقدار شکلات طبخ می گردد تا در مدت 20 روز فاسد نگردد.

لازم به ذکر است، شهر درق قطب فراوری سمنو در کشور است و سمنوی این شهر بدلیل بکار بردن شیوه های خاص در پخت و پز و برگزاری مراسم شادی هنگام پخت این غذای سنتی، زبانزد خاص و عام است.

بکاربردن شیوه های خاص در پخت و پز این غذا موجب شده تا سمنو از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار باشد و همین امر سبب شده تا این غذا در لیست آثار معنوی کشور به ثبت ملی برسد.

در پختن سمنو از شیره جوانه گندم و آرد سبوس دار استفاده می گردد که به هنگام پخت آن، دیگ های بزرگی بر روی آتش قرار داده می گردد و بوی خوش دودی که از چوب بلوط و گردو فضا را پر نموده، خود به تنهایی می تواند به برگزاری این مراسم جذابیت ببخشد.

منبع: همگردی
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1629

به "برگزاری هشتمین جشنواره سمنو در شهر درق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری هشتمین جشنواره سمنو در شهر درق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید