تنگه واشی کجاست؟

به گزارش زنگ قلاب بافی، بهترین ها: تنگه واشی یا تنگه ساواشی مکانی با جاذبه های گردشگری است که در حدود 17 کیلومتری شهرفیروزکوه قرار گرفته است. کلمه واش در زبان گیلکی به معنای چمن است.

تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی در فصل تابستان میزبان بسیاری از گردشگران است که با تهیه تدارک لازمه برای یک پیاده روی نزدیک به 3 کیلومتری در دل کوه و درون رود به آبشار زیبای 15 متری برسند.

در نزدیکی این آبشار هم رستوران و تفرجگاه کوچکی قرار گرفته است. همه ساله تور های یک روزه بسیاری به سمت تنگه واشی حرکت می نمایند و به علت طبیعت خاص آن از هواداران زیادی بر خوردار است.

جهت پیاده روی از ابتدای تنگه اول طی سه بخش انجام می گردد.

بخش اول: از ابتدای تنگه واشی آغاز به حرکت می کنید در حالیکه کل جهت را تقریبا تا زانو در آب هستید. پس از حدود 250 متر به ابتدای دشت ساواشی می رسید که می توانید آن جا استراحت کنید و خودتان را برای باقی جهت آماده کنید.

بخش دوم: پس از استراحت و صرف نهار دوباره آغاز به حرکت می کنید. حدود 1700 متر پیاده روی در دشت ساواشی دارید تا به تنگه دوم یا همان سا برسید.

بخش سوم: از ابتدای تنگه دوم تا رسیدن به آبشار هم حدود 800 متر را باید طی کنید.

پیاده روی در دل طبیعت تنها جذابیت تنگه واشی نیست. این مکان در واقع یک اثر تاریخی هم محسوب می گردد.

کتیبه های دوره قاجار در تنگه واشی

یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار در این تنگه واقع شده و دو کتیبه دیگر در چشمه علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز واقع شده اند. هر سه این کتیبه ها به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده است. فتحعلی شاه که دوران پیش از پادشاهی خویش را در شیراز گذرانده بود، با تماشا نقش برجسته های آن دیار، سه نفر به نام های حجارباشی، نقاش باشی و معمار باشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد.

کتیبه واقع در تنگه ساواشی دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شده است. بزرگترین نقش برجسته این کتیبه ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می توان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و بعلاوه نوادگانش را در حال شکار دید. این کتیبه که حدودا 185 ساله است به گونه ای در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابش آفتاب در امان بوده است، اما صنعت گردشگری به آن آسیب وارد کرده است.

در صورتی که تصمیم دارید به تنگه واشی سفر کید حتما از داشتن وسایل لازمه جهت پیاده روی در آب و خیسی اجتناب نا پذیر و لذت بخش آن اطمینان حاصل نمایید.

وسایل لازم برای تنگه واشی

لباس مناسب

نباید فراموش کنید که در بیشتر زمان حرکتتان، به ناچار (یعنی به صورت قطعی) بایستی از داخل آب عبور کنید. می توانید شلوارتان را اندکی به بالا تا زده و یا کلا شلوارک بلند بپوشید. دقت کنید که حتی با دانستن این موارد هم قطعا خیس خواهید شد، چرا که خیس نشدن اجتناب ناپذیر است. اما هنگامی که از آب خارج می شوید، آفتاب لبستان را خشک خواهد کرد.

کفش و یا دمپایی مناسب

گفتیم که اگر به تنگه واشی می روید، قطعا در بعضی جا ها بایستی از داخل آب عبور کرده و لذا اصلا به پای برهنه فکر نکنید. چرا که جدا از جهت خشک، داخل آب پر از قلوه سنگ خواهد بود. حتی اگر کفش یا دمپایی شما، کف نازکی داشته باشد، پس از عبور از روی قلوه سنگ ها پایتان درد خواهد گرفت؛ لذا توصیه می گردد که کفش کتانی کهنه ای با کف نسبتا ضخیم همراه خود داشته باشید. (کهنه به این علت که خیس شدنش برایتان مهم نباشد.) البته این را هم اضافه کنیم که در خود تنگه واشی، بعضی دست فروشان دمپایی خاصی را تحت عنوان دمپایی تنگه واشی می فروشند.

اگر از دمپایی استفاده می کنید باید دمپایی کش دار انتخاب کنید تا هنگام عبور از آب از پایتان جدا نگردد.

آب آشامیدنی

در مجموع شما در تنگه واشی، چشمه ای برای پر کردن آب آشامیدنی نخواهید یافت. البته قبل از تنگه اول رستوران کوچکی است که ظاهرا آبی که در وانش می ریزد، قابل آشامیدن است. در رستوران ها می توانید آب معدنی پیدا کنید، ولی بهتر است که همراه خود آب ببرید. می توانید همراه خود کلمن هم ببرید، اما حملش کمی سخت است.

غذا

البته تنگه واشی رستوران دارد، اما اگر می خواهید در هزینه ها صرفه جویی کنید، می توانید نان و یک غذای سرد مثلا سالاد الویه را در کول پشتی خود گذاشته و به عنوان ناهار میل فرمایید.

کیسه زباله

حتما چند عدد کیسه زباله برای جمع آوری زباله هایتان به همراه داشته باشید تا این مکان زیبا و تاریخی را از آسیب ها و زشتی ها حفظ کنید.

کلاه و عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب

در گرمای سوزان تابستان اگر نگران گرمازدگی خود و یا آفتاب سوختگی پوستتان هستید، کلاه و عینک و ضدآفتاب را نباید فراموش کنید.

نکته: بهتر است که پول، موبایل و در کل وسایلی که خیس شدنش برایتان مهم است را در جیب خود نگذارید. می توانید آن ها را در کوله و یا کیف خود قرار داده و همراه خود ببرید. البته نگران نباشید، چون ارتفاع آب هرگز به جیب شلوارتان نخواهد رسید، اما به هر حال ممکن است پایتان سر بخورد و یا آب روی جیبتان بپاشد.

چند نکته برای کسانی که می خواهند از این طبیعت زیبا بازدید نمایند:

چنانچه در پی آرامش و سکوت هستید روز های وسط هفته را برای رفتن انتخاب کنید اگر در پی هیاهو هیجان و شادی بودن با جمع هستید روز های آدینه را به شما پیشنهاد می کنم تنگه واشی جایی است که شلوغی شما را به هیجان می آورد و باعث آزار شما نخواهد شد.

از پوشیدن دمپایی جدا خودداری کنید؛ چون شما بیشتر جهت را در آب راه می روید، سنگ های نوک تیز باعث ایجاد خراش و یا درد در پای شما می شوند و احتمال لیز خوردن و افتادن نیز با دمپایی بیشتر است. پوشیدن یک کفش ورزشی برای طی این جهت راحت تر می باشد.

تنگه واشی مکان مناسبی برای به همراه بردن بچه ها به خصوص زیر 7 سال نیست. جهت طولانی است مجبور می شوید بیشتر راه کودک را در آغوش بگیرید و در نتیجه خودتان هم خسته می شوید.

توصیه می کنم حتما تنگه دوم را ببینید و جهت را تا رسیدن به آبشار ادامه دهید. شما می توانید به پشت آبشار بروید ایستادن پشت آبشار هم تجربه زیبایی است.

به علت عدم آفتابگیری تنگه ها آب سرد است. برترین زمان برای طی این جهت مرداد ماه است.

اگر زود خسته می شوید،سوار اسب شوید!

ابتدای جهت یا در طول عبور از تنگ به محلی هایی برمی خورید که افسار اسب، قاطر یا سایر حیوانات باربر را در دست دارند. این چارپایان کسانی را که نمی خواهند خیس شوند یا نمی توانند در جریان آب حرکت نمایند از تنگ عبور می دهند.

در طول رودخانه نوردی تان احتمالا به این اسب ها برمی خورید؛ از آن ها نترسید. با احتیاط از جهتشان فاصله بگیرید و با ایجاد سروصدای ناگهانی باعث ترس شان نشوید. چه سوار بودید و چه پیاده خیال تان راحت باشد که آن ها صد ها بار این جهت را پیموده اند و در حرکت شان به شما آسیبی نمی زنند. علاوه بر امکان سواری سبک و تفریحی، حضور این حیوانات به حمل بار افراد بومی و کسانی که دچار آسیب دیدگی پا یا خستگی شده اند یاری می نماید.

آدرس تنگه واشی کجاست؟

برای رفتن به تنگه ساواشی باید در کیلومتر 2 جاده فیروزکوه - تهران وارد یک جاده فرعی شده و پس از طی کردن 10 کیلومتر ، روستای جلیزجند را خواهید دید. این روستا در حاشیه یک دشت سرسبز با مزارع گندم و سیب زمینی و باغات مختلف بنا شده است. بعد از عبور از روستای جلیزجند و طی 4.5 کیلومتر در جاده ای که میان دشت و در کنار جوی های پر از آب زلال، احداث شده، محل پیاده روی تنگه ساوشی آغاز می گردد.

سوغات ساواشی

یکی از سوغاتی های روستای جلیزجند یا همان ساواشی دوغ پنج گیاه است. این دوغ محلی حاوی گیاهان معطر آویشن، نعناع، کاکوتی، پونه صحرایی و پونه جنگلی است. رب آلوچه و لواشک ترش هم از دیگر سوغاتی های تنگه واشی است.

بعلاوه دمپایی های بند دار برای راهپیمایی در آب هم از جمله مواردی است که در کمتر جای دیگری میتوانید یافت کنید.

در تنگه واشی گیاه کمیاب باریجه که مصارف مهم صنعتی و دارویی دارد می روید. چیدن باریجه به علت کمیابی آن جرم است و پیگرد قانونی دارد.

منبع: زندگی روز
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1369

به "تنگه واشی کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه واشی کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید