خبرنگاران 2 هفته حیاتی برای خروج خراسان شمالی از بحران کرونا

به گزارش زنگ قلاب بافی، بجنورد- خبرنگاران- سومین ماه پاییز رنگارنگ در خراسان شمالی در حالی شروع شده است که دست ها بار دیگر به هم زنجیر شده اند به امید اینکه در این 2 هفته حیاتی، رنگ قرمز کرونایی شهرهای خزان زده این استان را به سفید بدل نمایند.

خبرنگاران 2 هفته حیاتی برای خروج خراسان شمالی از بحران کرونا

قرار است در 2 هفته، راه نفس کرونا بسته شده و شرایط بهبود یابد. قرار است با همراهی مردم، در این روزهای سرد خزان، کرونا رنگ ببازد و از نفس بیفتد.

یکه تازی کرونا به هر شهر رنگی داده است، مدیریت محدودیت ها هم بر اساس همین رنگ ها اعمال می گردد.

همین چند روز پیش رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی از افزایش مبتلایان به کرونا و فوتی های ناشی از آن، ابراز نگرانی نموده و گفته بود: بستری ها به شدت افزایش یافته است و تا به امروز این میزان بستری در مراکز درمانی استان نداشته ایم.

دکتر سیداحمد هاشمی گفته بود: بعضا در یک شبانه روز بیش از 50 نفر بستری شده اند و در 24 ساعت بیش از 10 نفر جان باخته اند.

شهرهای خراسان شمالی قرمز و نارنجی اند. دیگر از رنگ های زرد و سفید خبری نیست، این یعنی شرایط وخیم و نامناسب است. در این شرایط که رعایت فاصله اجتماعی مرهم درد شناخته شده است، مسوولان محدودیت هایی را در شهرهای مختلف در نظر گرفته اند که البته با استقبال مردم روبه رو بوده است.

رضایت از محدودیت ها

یکی از شهفرایندان در این باره گفت: این محدودیت ها باید زودتر اعمال می شد، باید سخت گیری ها بیشتر می شد، اکنون هم از مردم انتظار می رود با محدودیت ها همراهی نمایند.

زهرا روحانی گفت: با سرانجام محرم و صفر، شاهد برگزاری عروسی ها در شهرها و روستاها بودیم، که در اوایل برخورد جدی با این مراسم نمی شد اما در روزهای اخیر نظارت ها بیشتر شده است، انتظار می رود این فرایند ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بعضی کارمندان در این طرح، به دورکاری و یا مرخصی می فرایند، گفت: از این افراد هم انتظار می رود این روزها را فرصتی برای دورهمی ها و یا انجام دید و بازدیدهای قضا شده قرار ندهند و از خانه خارج نشوند، در این روزها همه باید در خانه بمانیم تا ویروس ریشه کن گردد.

این شهفرایند بجنوردی گفت: البته به نظر من حتی مدت 2 هفته برای محدودیت ها کم است، باید برای ریشه کن کردن این ویروس، زمان این طرح بیشتر گردد و دست کم تا یک ماه تداوم داشته باشد.

کرکره مغازه ها پایین است

یکی از بازاریان بجنورد هم در این باره گفت: تعطیلی بازار و همراهی کسبه حکایت از همراهی این قشر با اجرای طرح و اهمیت سلامت جامعه در نگاه آنان دارد.

رضا رحمتی با تاکید بر اینکه اصناف و بازاریان همیشه پای کار بوده و همراهی خوبی با محدودیت های کرونایی داشته اند، اظهار داشت: کسبه، همه مستاجر هستند و در این شرایط مالی نگران کاهش درآمدهای خود هستند با این وجود، کار را تعطیل نموده اند تا کرونا کنترل و شرایط بهتر گردد.

وی گفت: تمام مشاغل گروه یک، کرکره ها را پایین کشیده و کار را تعطیل نموده اند، این در حالی است که این اصناف گریبانگیر شرایط بد و سخت مالی هستند اما برای حفظ سلامتی خود و مردم، بازار را تعطیل نموده اند.

هدف قطع زنجیر کرونا است

فرماندار شهرستان بجنورد هم در این باره گفت: محدودیت های جدید کرونایی، با هدف قطع زنجیره کرونا و به زنجیر کشیدن این ویروس اعمال می گردد و انتظار می رود مردم با این طرح همراهی نمایند.

غلامرضا عوض زاده گفت: قرار است در این 2 هفته، شرایط بهبود یابد، البته این امر مستلزم همکاری مردم است.

وی اضافه کرد: چهار گروه متشکل از نیروی های پلیس راه، پلیس هدایت و رانندگی با استقرار در محورهای مختلف، ورود و خروج خودروها در طرح محدودیت های جدید کرونا را کنترل می نمایند.

وی اظهارداشت: برای اعمال محدودیت تردد، پلیس در چهار ایستگاه شامل تخته ارکان، پلیس راه قدیم بجنورد به آشخانه، ابتدای کنارگذر شمالی و میدان علی آباد مستقر شده و تردد خودروها را کنترل می نماید.

فرماندار بجنورد گفت: با اعمال این محدودیت ها، فعالیت تمام مشاغل جز مشاغل گروه یک، ممنوع است و فعالیت مشاغل گروه یک هم، صرفا با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز است.

وی با اشاره به تعطیلی 2 هفته ای در محدودیت های جدید اضافه کرد: نظارت و بازرسی از فعالیت بازاریان و اصناف تشدید شده است و با متخلفان برخورد قانونی می گردد.

عوض زاده اظهار داشت: گروه هایی به صورت مستمر در نوبت صبح و عصر بر فعالیت بازار نظارت دارند، از کسبه و بازاریان انتظار می رود همچون گذشته، با اجرای این طرح، همراهی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این، شاهد همراهی خوب و مناسب بازرایان با محدودیت های کرونایی بوده ایم گفت: البته بعضی از اصناف هم که به رعایت دستورالعمل ها بی توجه بوده اند، تذکر دریافت نموده اند اما در مجموع همراهی ها بسیار خوب بوده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری عروسی، دورهمی و تجمع ها یکی از عوامل مهم شیوع کرونا است، گفت: برخورد با عوامل برگزاری مراسم عروسی در چند روز اخیر تشدید شده است.

فرماندار بجنورد اضافه کرد: از دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا انتظار می رود نظارت ها بر برگزاری عروسی و تجمع را بیشتر نمایند و هر گونه تخلف و بی توجهی به دستورالعمل ها بویژه برگزاری عروسی را گزارش نمایند.

عوض زاده اظهار داشت: هدف از اعمال محدودیت های جدید و تعطیلی 2 هفته ای، یاری به قطع زنجیره کرونا است و در این زمینه باید در این مدت ترددهای غیرضروری کاهش یابد.

فرماندار بجنورد گفت: شرایط شهرها هر هفته رصد می گردد که اگر تغییری در شرایط شیوع کرونا شکل بگیرد، اطلاع رسانی خواهد شد.

محدویت ها متناسب با رنگ کرونا

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی هم گفت: در قالب طرح جامع مدیریت هوشمند قرار است شرایط و فرایند شیوع کرونا در شهرها آنالیز گردد، در شهرهای مختلف بر اساس رنگ کرونایی که دارند، فعالیت های بخش های مختلف محدود و برای آن برنامه ریزی شده است.

مهدی کرامتی گفت: در این طرح، فعالیت مشاغل تاثیرگذار در پنج طیف دسته بندی شده است و برای هر کدام محدودیت هایی اعمال شده است.

وی اضافه کرد: اکنون شرایط بجنورد، اسفراین و فاروج قرمز است و مابقی شهرستان های استان نارنجی است.

کرامتی گفت: در شهرهای قرمز، دوایری همچون دستگاه های خدمات رسان، هلال احمر، آتش نشانی و سایر ادارات که خدماتشان لازم است، با یک دوم جمعیت نیروی انسانی و سایر دستگاه ها و ادارات با یک سوم نیروی انسانی فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی اضافه کرد: در شهرهای قرمز در بخش بازرگانی و بازار تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند و دیگر گروه ها تعطیل شده اند.

وی اظهار داشت: در استان، مدارس شهری و روستایی در تمام شهرستان ها تعطیل است و آموزش به صورت مجازی پیگیری می گردد.

کرامتی افزد: در شهرهای نارنجی هم در بخش بازرگانی و بازار، مشاغل گروه های یک و 2 با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و مشاغل گروه سه و چهار تعطیل شده اند.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی گفت: ادارات و دستگاه های دارای خدمات ضروی با سه چهارم جمعیت نیروی انسانی و سایر ادارات با یک دوم نیروی انسانی فعالیت دارند.

خراسان شمالی از اوایل مردادماه در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفته است و در هفته های اخیر شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا افزایش یافته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 753

به "خبرنگاران 2 هفته حیاتی برای خروج خراسان شمالی از بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 2 هفته حیاتی برای خروج خراسان شمالی از بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید