خطوط هوایی آمریکا درباره اختلال فاجعه بار در روز 29 دی به علت فعال سازی 5G هشدار دادند

به گزارش زنگ قلاب بافی، چند خط هوایی بزرگ آمریکا، نسبت به خطر تداخل فاجعه بار فعالسازی شبکه 5G در روز چهارشنبه 29 دی، با تجهیزات استفاده شده در هوانوردی به ویژه ارتفاع سنج هواپیما هشدار دادند.

خطوط هوایی آمریکا درباره اختلال فاجعه بار در روز 29 دی به علت فعال سازی 5G هشدار دادند

مدیران عامل شرکت های هواپیمایی بزرگ آمریکا، مانند امریکن ایرلاینز (American Airlines)، دلتا ایرلاینز (Delta Air Lines)، یونایتد ایرلاینز (United Airlines) و ساوت وست ایرلاینز (Southwest Airlines) هشدار داده اند که استقرار زودهنگام بازه فرکانسی (طیف) نو شبکه 5G می تواند باعث اختلال فاجعه بار در پروازهای سراسر این کشور گردد.

این هشدار که به وسیله شرکت های حمل ونقل از جمله یوپی اس (UPS) و فدکس (FedEx) هم امضا شده است، در نامه ای از مدیران اجرایی شرکت ها که به وسیله خبرگزاری رویترز مشاهده شده، داده شده است و در آن اعلام شده که هم پروازهای تجاری و هم پروازهای باری ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.

به گزارش رویترز این نامه به پیت بودجج (Pete Buttigieg) وزیر ترابری آمریکا، جسیکا راسنورسل (Jessica Rosenworcel) رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، استیون دیکسون (Steve Dickson) مدیر FAA و برایان دیس (Brian Deese) مدیر شورای اقتصاد ملی کاخ سفید ارسال شده است.

این طیف 5G به عنوان باند فرکانسی C یا C-band شناخته می گردد و استقرار آن پس از چندین بار تأخیر قبلی، خاتمه قرار است در روز چهارشنبه 19 ژانویه (29 دی) به وسیله شرکت های ورایزن (Verizon) و ای تی اندتی (AT&T) اجرایی گردد.

در هسته اصلی هشدارها، این نگرانی وجود دارد که امواج هوایی باند C نو ممکن است با ارتفاع سنج های حساس راداری در هواپیماهای خاص تداخل ایجاد کند. ارتفاع سنج یک ابزار بسیار مهم برای فرود، به ویژه در زمانی که دید خلبان محدود است، به شمار می رود و خرابی در این سامانه می تواند عواقب جدی داشته باشد. چنان که ایراد سیستم ارتفاع سنج در سال 2009 با سقوط مرگبار هواپیمای ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) همراه شد.

خطوط هوایی آمریکا در نامه خود نوشتند: تولیدنمایندگان هواپیما به ما اطلاع داده اند که بخش های عظیمی از ناوگان عملیاتی، ممکن است در نتیجه استقرار شبکه ای 5G احتیاج به زمین گیری نامحدود داشته باشند. بنابراین برای جلوگیری از اختلالات عملیاتی قابل توجه در جابه جایی مسافران هوایی، حمل ونقل، زنجیره تأمین و تحویل تجهیزات پزشکی، احتیاج به مداخله فوری در استقرار این شبکه است که می تواند به آشوب و سرگردانی ده ها هزار آمریکایی در خارج از کشور هم منجر گردد.

یونایتد ایرلانز هم در بیانیه خود گفت: پس از استقرار در نزدیکی باند فرودگاه، سیگنال های 5G می توانند با تجهیزات ایمنی کلیدی که خلبانان برای برخاستن و فرود در آب وهوای نامساعد به آن ها تکیه می نمایند، تداخل ایجاد نمایند. بدون آنالیز های ایمنی بیشتر، عرضه این طیف 5G می تواند به محدودیت های قابل توجه در هواپیماهای بوئینگ 777، بوئینگ 778 و بوئینگ 737 و هواپیماهای منطقه ای در شهرهای بزرگ منجر گردد و به صدها هزار لغو و اختلال در پرواز برای مشتریان در سراسر صنعت در سال 2022 و بعلاوه تعلیق پروازهای باری بینجامد.

این نگرانی های خطوط هوایی در حالی بیان می گردد که غول های هواپیماسازی یعنی بوئینگ (Boeing) و ایرباس (Airbus) هم پیش تر نسبت به عواقب راه اندازی شبکه نسل پنجم بدون آنالیز های ایمنی بیشتر هشدار داده بودند.

اگرچه از نظر فنی، 220 مگاهرتز فاصله میان طیف فرکانسی استفاده شده به وسیله تجهیزات هواپیما و طیف نو 5G وجود دارد، اما خطوط هوایی نگران هستند که تجهیزات قدیمی تر موجود در بعضی از هواپیماها همچنان تحت تأثیر قرار بگیرند. نگرانی های ایمنی هوانوردی تا کنون باعث شده بود عرضه باند C اینترنت نسل 5 از دسامبر گذشته تا این هفته به تعویق بیفتد.

خط هوایی یونایتد مشخصا خواهان پیاده سازی شبکه 5G در 19 ماه ژانویه (29 دی) در همه جای کشور آمریکا به جز فاصله 2 مایلی (3.2 کیلومتری) از فرودگاه هایی است که تحت تأثیر قرار می گیرند. این نشان می دهد که مخالفت فعلی شرکت ها، می تواند پس از تجزیه وتحلیل بیشتر به وسیله سازمان هوانوردی فدرال (FAA) کاهش یابد. در 3 ژانویه (13 دی) ورایزن و AT&T توافق کردند که اقداماتی را برای کاهش تأثیر بالقوه بر حمل ونقل هوایی ازجمله ایجاد منطقه ها حائل در حدود 50 فرودگاه طی مدت شش ماه انجام دهند.

طبق گفته یک گروه تجاری فناوری، طیف باند C هم اکنون در حدود 40 کشور بدون ایجاد مشکل در ارتفاع سنج هواپیماها پیشرفته است و یونایتد هم خاطرنشان می نماید که سیاست های صحیح دولت می تواند امکان استقرار ایمن شبکه 5G را در آمریکا هم فراهم کند.

AT&T و ورایزن برنامه ریزی زیادی روی این طیف فرکانسی نو که 65 میلیارد دلار برای آن در یک مناقصه پرداخت کردند، دارند. از سوی دیگر هر دو اپراتور همچنان به طیف فرکانسی گسترده تری برای پاسخگویی به احتیاجهای ترافیکی 5G احتیاج دارند، به ویژه با توجه به اینکه AT&T میخواهد در ماه های آینده شبکه 3G خود را تعطیل کند.

عکس کاور: یک هواپیمای تجاری برای نشستن به فرودگاه سن دیگو نزدیک می گردد.

Credit: Mike Blake, Reuters

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1382

به "خطوط هوایی آمریکا درباره اختلال فاجعه بار در روز 29 دی به علت فعال سازی 5G هشدار دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطوط هوایی آمریکا درباره اختلال فاجعه بار در روز 29 دی به علت فعال سازی 5G هشدار دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید