سازمان جهانی بهداشت: شیرین کننده های بدون کالری برای کاهش وزن سودمند نیستند

به گزارش زنگ قلاب بافی، سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که افراد نباید از جایگزینی شیرین نماینده های کم کالری یا بدون کالری به جای قند و شکر برای کاهش وزن استفاده نمایند.

سازمان جهانی بهداشت: شیرین کننده های بدون کالری برای کاهش وزن سودمند نیستند

به گزارش خبرنگاران شیرین نماینده های با کالری پایین یا بدون کالری به جای قند و شکر برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شوند و در فراورده هایی از جمله دسرها و غذاهای آماده، کیک ها، نوشیدنی ها، آدامس ها و خمیردندان ه به کار می روند.

بسیاری از افراد شیرین نماینده های غیر قندی را به عنوان جایگزین شکر به غذاهایشان اضافه می نمایند.

اما دستورالعمل نو سازمان جهانی بهداشت (WHO) از افراد می خواهد از شیرین نماینده های غیرقندی (NSS) به عنوان ابزاری برای کنترل وزن استفاده ننمایند.

گفته می گردد مصرف شیرین نماینده های مصنوعی بدون کالری با افزایش درصد افراد دچار اضافه وزن یا چاقی و نیز افزایش مواد دیابت نوع 2، بیماری قلبی-عروقی، سرطان و پوسیدگی دندان ارتباط دارد.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه اش می گوید در حالیکه تمرکز کنونی بر کاهش دریافت قند یا شکر برای کاهش دریافت کالری و جلوگیری از چاقی و سایر بیماری ها است، علاقه به شیرین نماینده های غیرقندی به عنوان جایگزین احتمالی آنها افزایش یافته است.

بحث ها درباره تاثیر شیرین نماینده ها بر چاقی

با توجه به توانایی شیرین های نماینده های بدون کالری طبیعی و مصنوعی برای ایجاد طعم شیرین بدون وارد کردن کالری به بدن، بعضی از افراد پیشنهاد نموده اند که می توان از آنها برای یاری به جلوگیری از اضافه وزن یا چاقی استفاده کرد.

اما کارشناسان دیگر معتقد بوده اند این شیرین نماینده ها برعکس ممکن است خطر اضافه وزن و چاقی را افزایش دهند.

در نتیجه سازمان جهانی بهداشت به بازبینی آنالیز هایی پرداخت که درباره اثرات شیرین نماینده ها تحقیق نموده بودند.

پژوهشگران WHO در مجموع به بازبینی داده های مربوط به به 283 آنالیز پرداختند که در بزرگسالان، بچه ها یا زنان باردار یا جمعیت های مخلوط صورت گرفته بودند.

به گفته این سازمان نتیجه این تحقیق این بود که استفاده از شیرین های غیرقندی یا NSS هنگامی استفادهاز آنها به کاهش دریافت کلی انرژی همراه باشد ممکن است به کاهش وزن در حد جزئی بینجامد. اما به گفته این سازمان همچننین ممکن است اثرات نامطلوبی در اثر مصرف طولانی مدت آنها رخ دهد، از جمله افزایش خطر دچار شدن به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی-عروقی و مرگ.

البته این پژوهشگران می گویند پژوهش بیشتری در این باره باید انجام گردد.

به قندهای طبیعی میوه ها روی بیاورید

فرانچسکو برانکا، رئیس بخش تغدیه و ایمنی غذایی سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: جایگزین کردن قندهای معمول با NSS در درازمدت به کاهش وزن یاری نمی کند.

به گفته او، افراد باید راه های دیگری را برای کاهش دریافت قند و شکر پیدا نمایند، از جمله مصرف غذاهایی که به طور طبیعی حاوی قند هستند، مانند میوه ها یا غذاها و نوشیدنی های شیرین نشده که حاوی قندهای طبیعی هستند.

به گفته برانکا، شیرین نماینده های غرقندی یا NSS جز اجزای ضروری رژیم غذایی نیستند و ارزش تغذیه ای ندارند.

او توصیه کرد: افراد باید مقدار دریافت شیرین نماینده ها در رژیم غذایی شان را به طور کلی کاهش دهند و این کار را از ابتدای زندگی آغاز نمایند تا سلامتشان را بهبود بخشند.:

سازمان جهانی بهداشت با توجه به این آنالیز یک دستورالعمل مشروط دیگر منتشر کد که در آن توصیه می گردد شیرین نماینده های غیرقندی یا NSS برای کنترل وزن یا کاهش خطر بیماری های غیرواگیردار به کار نروند.

این توصیه ها در خصوص همه افراد صادق است، به استثنای افرادی که از قبل دچار دیابت هستند.

این دستورالعمل بعلاوه درباره فراورده های شخصی و مراقبت بهداشتی حاوی NSS مانند خمیردندان، کرم پوستی و داروها هم صادق است.

کارشناسان می گویند در مجموع این یافته ها نشان می دهند که جایگزینی کلی قند با شیرین نماینده ها کار لزوما مطلوبی نیست و فقط با این اقدام تنها نمی توان کیفیت رژیم غذایی را بهبود بخشید و تغییرات ضروری در کنترل درازمدت وزن را به دست آورد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1661

به "سازمان جهانی بهداشت: شیرین کننده های بدون کالری برای کاهش وزن سودمند نیستند" امتیاز دهید

1 کاربر به "سازمان جهانی بهداشت: شیرین کننده های بدون کالری برای کاهش وزن سودمند نیستند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان جهانی بهداشت: شیرین کننده های بدون کالری برای کاهش وزن سودمند نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید