طرز تهیه کیک ماست اسفنجی با پف زیاد در 10 مرحله آسان

به گزارش زنگ قلاب بافی، اگر اصول کلی طرز تهیه کیک ماست را بلد باشید می توانید این شیرینی نرم و لطیف را با انواع و اقسام طعم ها و افزودنی ها درست کنید. با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه کیک با ماست به جای شیر در فر و بدون فر در تابه را به شما آموزش بدهیم.

طرز تهیه کیک ماست اسفنجی با پف زیاد در 10 مرحله آسان

مواد لازم برای تهیه کیک با ماست به جای شیر (برای 8 نفر)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
آرد قنادی3 لیوان فرانسوی دسته دار
تخم مرغ4 عدد
شکریک پنجم لیوان فرانسوی دسته دار
روغن مایعنصف لیوان فرانسوی دسته دار
ماست (غلیظ و پرچرب)1 لیوان فرانسوی دسته دار
وانیل1 قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر1 قاشق غذاخوری
لیموترش تازه1 عدد
رنده پوست لیموترش تازه1 قاشق مرباخوری
خامه ساده، خلال پسته یا خلال بادام، سس شکلات یا انواع مربابرای تزیین کیک ماست

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد: 20 دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت کیک ماست در فر: 45 تا 60 دقیقه

مدت کالری موجود در هر برش کیک ماست بسته به ضخامت: بین 180 تا 287 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کیک ماست ساده با پف زیاد

توجه داشته باشید، قبل از آغاز کار برای درست کردن کیک ماست باید همه مواد یخچالی مثل ماست و تخم مرغ را از یخچال خارج نموده و چند دقیقه منتظر بمانید تا به دمای اتاق برسند یا به اصطلاح هم دما با محیط شوند.

مرحله اول: تخم مرغ ها را هم بزنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک با ماست به جای شیر باید با یاری همزن تخم مرغ ها را حدود 5 دقیقه همراه با وانیل و شکر هم بزنید تا غلیظ شوند و رنگ شان تغییر کند. در واقع، این ترکیب را باید تا زمانی هم بزنید که به یک ماده کش دار و کرم رنگ تبدیل گردد.

برای خرید تخم مرغ، وانیل و شکر می توانید به صورت و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله دوم: ماست و روغن را اضافه کنید

در این بخش از طرز تهیه کیک ماست با پف زیاد، باید روغن مایع و ماست پر چرب را به تدریج به ظرف حاوی ترکیب تخم مرغ، شکر و وانیل اضافه کنید. در طول افزودن مواد، با استفاده از همزن این ترکیب را دائما هم بزنید تا یک مخلوط کاملا یکدست و لطیف ایجاد گردد.

برای خرید ماست و روغن مایع می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله سوم: رنده پوست لیمو را آماده کنید

لیموترش تازه را با دقت بشویید و با استفاده از یک دستمال تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید. سپس، با استفاده از رنده ریز به مقدار یک قاشق مرباخوری از پوست لیموترش را رنده نموده و زست لیمو تهیه کنید.

مراقب باشید، فقط لایه نازک سبز یا زرد رنگ لیموترش را رنده کنید و اصلا وارد بخش سفید رنگ پوست نشوید. چون قسمت سفید رنگ پوست لیموترش و دیگر مرکبات کاملا تلخ است و طعم کیک را خراب می نماید.

مرحله چهارم: آب لیموترش تازه را بگیرید

حالا، با یاری چاقو لیموترش را از وسط برش دهید و آبش را بگیرید. توجه داشته باشید، آب لیموترش را باید از صافی عبور دهید تا هسته ها و پرزهای لیمو گرفته شده و آب لیموی زلال و یکدستی ایجاد گردد.

مرحله پنجم: رنده پوست لیمو و آب لیموترش تازه را اضافه کنید

رنده پوست لیمو و آبلیمو را هم به مواد کیک داخل کاسه اضافه کنید و این ترکیب را کاملا هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.

مرحله ششم: آرد و بیکینگ پودر را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک ماست باید آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط نموده و 3 مرتبه الک کنید. با انجام این کار احتمال گلوله شدن آرد را کاهش داده و مقدار پف کیک را افزایش می دهید. حالا، ترکیب آرد و بیکینگ پودر الک شده را کم کم به مواد داخل کاسه اضافه کنید.

با یاری لیسک این مواد را به آرامی و به صورت دورانی با هم ترکیب کنید تا مایه نرم و یکدستی ایجاد گردد. یادتان باشد در این مرحله نباید از همزن بهره ببرید. در غیر این صورت، پف کیک کاملا از بین می رود.

برای خرید آرد و بیکینگ پودر می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله هفتم: فر را آماده کنید

در این فاصله، فر را روشن نموده و روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. سپس، کار هم زدن و ترکیب کردن مایه کیک را دنبال کنید و اجازه بدهید فر کاملا گرم گردد.

مرحله هشتم: مایه کیک را در قالب بریزید

امیدواریم تا این جا مراحل طرز تهیه کیک ماست را بدون مشکل دنبال نموده باشید. حالا قالب مناسبی را انتخاب نموده و کف و دیواره های آن را با مقدار کمی روغن یا کره چرب کنید یا با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس، مایه کیک ماست را در قالب بریزید.

قالب حاوی مایه کیک را چند بار روی سطح محکمی بکوبید تا از جاگیری درست ترکیبات غلیظ مطمئن شوید. با انجام این کار حباب های داخل مایه کیک هم خارج شده و به یکدست شدن مایه کیک یاری می کنید.

برای خرید کره می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله نهم: کیک را در فر بپزید

پس از اطمینان از گرم شدن فر، قالب را در طبقه میانی آن قرار دهید و درب فر را ببندید. سپس، چیزی در حدود 45 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا کیک ماستی خوشمزه تان بپزد و سطح روی آن طلایی گردد.

توجه داشته باشید، قدرت دستگاه های مختلف فر با یکدیگر فرق دارد. بنابراین، پس از گذشت 45 دقیقه (قبل از آن درب فر را باز نکنید چون پف کیک می خوابد) با فواصل منظم به کیک سر بزنید و مراقب باشید نسوزد یا زیادی خشک نگردد.

برای اطمینان از پخت کیک می توانید یک عدد خلال دندان یا سیخ چوبی را در وسط کیک فرو کنید. اگر مایه کیک به سیخ چوبی بچسبد معنی اش این است که هنوز کاملا نپخته است. بنابراین، اگر چیزی به آن نچسبد کیک تان پخته و آماده است.

مرحله آخر: کیک ماست را سرو کنید

حالا، ضروری است مدتی منتظر بمانید تا کیک ماست خوشمزه و طلایی رنگ تان خنک و آماده سرو گردد. در نهایت، آن را با ، سس شکلات، خلال پسته و بادام، و مارمالاد خانگی یا بازاری، پودر قند (و هر گاناش دلخواه دیگری تزیین کنید و برش دهید.

برای خرید سس شکلات، خلال پسته و بادام، خامه قنادی و مربا می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

طرز تهیه کیک با ماست به روش های دیگر

روش تهیه کیک ماست دو رنگ

طرز تهیه کیک ماست دو رنگ عینا مانند دستور بالاست؛ با این تفاوت که باید مایه کیک را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و در دو ظرف جداگانه بریزید. سپس برای این مقدار مواد، به یکی از ظرف ها 3 قاشق غذاخوری پودر کاکائو اضافه کنید و به صورت دورانی هم بزنید تا پف کیک نخوابد.

قالب کیک را آماده کنید و با یاری ملاقه مایه کاکائویی و ساده را به نوبت و به صورت یکی در میان وسط قالب بریزید. باقی مراحل را درست مانند دستور بالا دنبال کنید. در نهایت، کیک ماست شما دو رنگ و بسیار زیبا خواهد شد.

برای خرید می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

روش تهیه کیک ماست بدون فر

طرز تهیه کیک ماستی بدون فر هم درست مانند دستور بالاست؛ با این تفاوت که باید مایه کیک را به جای قالب در تابه یا قابلمه تفلون مناسبی بریزید و روی گاز بپزید. پس از بستن درب تابه و قرار دادن دم کنی، ابتدا برای دو سه دقیقه شعله گاز را زیاد و سپس، کم کنید.

بعد از گذشت نیم ساعت، محتویات تابه را پشت و رو نموده و همین روال را تکرار کنید. مراقب باشید، کیک تان ته نگیرد. در صورت تمایل، می توانید همین کار را با استفاده از پلوپز با دمای پایین هم انجام دهید و طرز تهیه کیک با ماست در پلوپز را هم امتحان کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کیک با ماست به جای شیر

  • اضافه کردن رنده پوست لیمو و آب لیموترش تازه کاملا اختیاری است. بنابراین، در صورت تمایل می توانید حذف شان کنید. اما اضافه کردن آن ها عطر خوشی به کیک ماست می دهد.
  • پیشنهاد می کنیم به جای ماست معمولی از ماست یونانی یا ماست چکیده بهره ببرید.
  • در صورت تمایل، با افزودن یک قاشق غذاخوری گلاب به ترکیبات بالا می توانید طرز تهیه کیک ماست و گلاب را دنبال کنید. برای خرید گلاب می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.
  • کافی است مقداری مغز گردوی پاک و خرد شده و حتی مقداری کشمش شسته و خشک شده را هم به مایه کیک ماست اضافه نموده و طرز تهیه کیک ماست و گردو را امتحان کنید. برای خرید مغز گردو و کشمش می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.
  • اگر طعم زعفران را دوست دارید، پیشنهاد می کنیم یک تا دو قاشق غذاخوری زعفران دم نموده غلیظ را هم به مایه کیک ماست اضافه نموده و طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست و زعفران را امتحان کنید. برای خرید زعفران می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.
  • در صورت تمایل، می توانید 3 قاشق غذاخوری پودر کاکائو را هم به آرد و بیکینگ پودر اضافه کنید و پس از الک کردن درست مانند دستور بالا داخل باقی مواد کیک بریزید. به این ترتیب، طرز تهیه کیک ماست شکلاتی را دنبال می کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن کیک ماست

چطور باید کیک ماست را با پف زیاد درست کنیم؟

در مراحل طرز تهیه کیک ماست با پف زیاد می توانید زرده و سفیده تخم مرغ ها را جدا کنید. سپس، زرده را همراه با شکر، وانیل و رنده پوست لیمو کاملا هم بزنید تا سفت و کش دار گردد. سفیده را تا جایی هم بزنید که کاملا پف کند، بافتش پوک گردد و از ظرف بیرون نریزد. پس از آن، بیکینگ پودر را در ماست حل نموده و این ترکیب را همراه با روغن مایع به آرامی و طی چند مرحله به زرده زده شده اضافه کنید و به طور مداوم هم بزنید. در نهایت، سفیده را هم به ترکیبات اضافه نموده و با یاری لیسک به صورت دورانی هم بزنید. این کار را با آرامش و در یک جهت انجام دهید تا پف کیک نخوابد. باقی مراحل را مانند دستور بالا دنبال کنید.

آیا روش پخت کیک ماست فرانسوی با دستور بالا فرق می نماید؟

خیر. طرز تهیه کیک ماست فرانسوی هم درست مانند همان چیزی است که در این مطلب گفتیم. با این تفاوت که به مقدار نوک قاشق چای خوری نمک را هم باید به ترکیبات بالا اضافه کنید. درضمن، کیک ماست فرانسوی معمولا با سس لیمو سرو می گردد.

برای تهیه سس لیمو برای سرو کنار کیک ماست فرانسوی، باید 2 قاشق غذاخوری نشاسته گل، 6 قاشق غذاخوری شکر، 2 قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه و به مقدار یک لیوان دسته دار فرانسوی آب را با هم مخلوط کنید و بجوشانید تا سس غلیظ و یکدستی ایجاد گردد. قبل از ریختن سس لیمو روی کیک، اجازه بدهید کاملا خنک گردد.

چرا به کیک ماست میزنن؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا داخل کیک ماست میریزن؟ در جواب باید گفت، ماست دارای مقدار قابل توجهی چربی و اسیدهای طبیعی است. مجموع این عوامل در ترکیب با بیکینگ پودر و مواد دیگر بافت نرم و طعم ملایم و دلپذیری را برای کیک ایجاد می نماید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 19 خرداد 1403 بروزرسانی: 19 خرداد 1403 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1728

به "طرز تهیه کیک ماست اسفنجی با پف زیاد در 10 مرحله آسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک ماست اسفنجی با پف زیاد در 10 مرحله آسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید