سناریو های بازگشایی مدارس

به گزارش زنگ قلاب بافی، وزیر آموزش و پرورش روز های سخت و دشواری را سپری می نماید. محسن حاجی میرزایی در شرایطی باید کمتر از یک ماه دیگر متفاوت ترین زنگ سال تحصیلی جدید مدارس را به صدا در آورد که خانواده ها سؤال های بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش دارند. آن ها از یک سو به خاطر شیوع بیماری کرونا نگران سلامت فرزندانشان در مدارس هستند و از سوی دیگر دغدغه درس و مشق دانش آموزانشان را دارند.

سناریو های بازگشایی مدارس

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

در ادامه گفتگوی ایران با وزیر آموزش و پرورش را می خوانید:

این روز ها یکى از مهمترین دغدغه خانواده ها و دانش آموزان پشت کنکوری برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها است. همان طور که می دانید بسیاری از داوطلبان نگران سلامتشان در هنگام برگزاری این آزمون مهم علمی هستند و البته چند باری هم به خاطر شرایط حساس کشور کنکور به تعویق افتاد آقای وزیر درخواست اصلی داوطلبان این است که آیا مسئولان برگزار نماینده می توانند به نحوه شایسته پروتکل های بهداشتی را اجرایی نمایند و اینکه آیا با رعایت این پروتکل ها می توان تضمین داد که سلامت داوطلبان حفظ گردد و نکته مهمتر اینکه می توانیم برگزاری کنکور را به تعویق بیندازیم؟

البته من موافق برگزاری کنکور در زمان خودش بودم. علت این موافقت این است که تعداد زیادی از دانش آموزان برای مدت طولانی خودشان را برای کنکور آماده نموده اند و هر چقدر این زمان با تأخیر روبرو گردد ممکن است فشار بیشتری به داوطلبان به لحاظ روحی و روانی وارد گردد. همچنین داوطلبان نمی توانند در یک مدت طولانی درس بخوانند. آن ها احتیاج به استراحت و آرامش دارند. موضوع دیگر این است که ما پیش بینی نمی کنیم در دو هفته بعد و یک ماه دیگر شرایط از این روز هایی که در آن قرار داریم بهتر شده باشد؛ بنابراین باید کنکور برگزار گردد. موضوع مهمتر رقابت داوطلبان برای رشته های خوب دانشگاه است.

درست است که 85 درصد از رشته محل های دانشگاهی ما بدون کنکور است، اما برای آن تعداد دانشگاه هایی که رقابت برای شان وجود دارد احتیاجمند برگزاری کنکور هستیم که بتوانیم با یک روشی این رقابت را سازماندهی کنیم. ببینید در اینجا باید تأکید کنم که ما باید زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم. من و شما در حال کار کردن هستیم و سعی می کنیم پروتکل ها را هم رعایت کنیم جامعه باید یاد بگیرد که از خودش مراقبت کند ما نمی توانیم فارغ از فعالیت، کار و کوشش به انتظار روزی بنشینیم که همه چیز مرتب باشد.

مصلحت این است که افراد پروتکل ها را رعایت نمایند قطعاً مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش حداکثر کوشششان را می نمایند که پروتکل ها رعایت گردد. برگزار نمایندگان هر یاریی که از ما بخواهند قطعاً مشارکت و همکاری می کنیم. وزارت آموزش و پرورش در ماه گذشته امتحانات نهایی را به صورت حضوری برگزار کرد.

خوشبختانه با رعایت پروتکل ها این امتحان برگزار گردید و مسئله ای هم نداشتیم. در کنار این مسائل در اینجا می خواهم به طور خاص درباره کنکور صحبت کنم. اینکه اصولاً پدیده کنکور چه نوع پدیده ای است و آثارش روی نظام آموزشى ما چیست؟ اعتقادم بر این است که کنکور تأثیر مثبتی روی نظام آموزشی ما ندارد و به نوعی اهداف نظام آموزش و پرورش را متأثر و به گروگان می گیرد. در انتها 12 سال تحصیل دانش آموزان یک نظام ارزشیابی گذاشته ایم که تنها توانایی های محدودی را آزمایش می نماید یعنی بخش مهمی از توانایی های دانش آموزان با تست سنجیده می گردد این در حالی است که ما در طی دوره تحصیل از اهداف دیگری صحبت می کنیم که این اهداف ممکن است در کنکور جدی گرفته نگردد.

ما به دانش آموزان در انتها تحصیلاتشان دیپلم می دهیم. دیپلم یک مدرک است و افرادی که دیپلم می گیرند باید توانایی مشارکت در زندگی اجتماعی را داشته باشند نباید راستای را دربرابر دانش آموزان قرار دهیم که برای بدست آوردن شغل و یک آینده روشن صرفا با شرکت در کنکور و قبولی در دانشگاه باشد. نباید نظام منزلت اجتماعی و اشتغال را بر پایه مدارک دانشگاهی پایدار کنیم. جامعه به نیروی کار و نیروی ماهر احتیاجمند است؛ بنابراین باید کوشش کنیم که در دوره آموزشی ظرفیت های دانش آموزان را توسعه دهیم و در انتهای 12 سال در کنار کنکور باید صنعت هم مورد درخواست دانش آموز باشد. در این صورت است که کنکور از این جایگاهی که امروز دارد تنزل می نماید.

البته در این باره خیلی از کارشناسان تعلیم و تربیت گفتند که کرونا فرصتی است برای حذف کنکور. آیا شما هم با آن ها هم نظرید و اینکه اعلام شد کنکور سراسری دانشگاه ها در استادیوم ها برگزار می گردد بعضی از داوطلبان گفتند تکلیف ما که در استان های جنوبی هستیم چیست؟ آن ها گفتند چطور ممکن است در آب و هوای شرجی و گرم 4 ساعت روی جایگاه بنشینیم و امتحان بدهیم تکلیف این داوطلبان چه می گردد؟

پدیده کنکور راه چاره سریع ندارد. ما باید به تدریج و با افزایش ظرفیت های مشاغل دیگر و توسعه مهارت های دانش آموزان زمینه اشتغال آن ها را جز از راستا دانشگاه فراهم کنیم تا متقاضیان کنکور کاهش پیدا کند. اما درباره پروتکل های کنکور مسئولیت برگزاری برعهده وزارت علوم و سازمان سنجش است. وزارت آموزش و پرورش مسئولیتی در برگزاری کنکور ندارد اگر جایی احتیاج به یاری باشد حتماً یاری خواهیم کرد. این را بگویم که استادیوم ها تنها جا هایی نیستند که برای آزمون در نظر گرفته شده اند تعداد حوزه های امتحانی افزایش پیدا نموده است تا بتوانیم فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.

روز های برگزاری آزمون بیشتر شده است به جای اینکه صبح و بعدازظهر باشد فقط صبح ها برگزار می گردد. این اقدام باعث می گردد که حوزه های امتحانی ضدعفونی شوند. فقط استادیوم ها نیستند در شهر هایی که سالن های متعددی وجود دارد و همین طور مدارسی که سالن های بزرگی دارند هم به پایگاه های برگزاری کنکور تبدیل می شوند.

موضوع مهم دیگری که این روز ها خانواده ها با آن روبرو هستند بحث ثبت نام دانش آموزان است. بعضی از خانواده هایی که فرزندانشان در مدارس غیردولتی تحصیل می کردند پرونده دانش آموزانشان را از این مدارس گرفته اند و برای ثبت نام به مدارس دولتی بردند دلیل این خانواده ها هم این بود که به خاطر شرایط کرونا ممکن است آموزش ها مجازی باشد با این حال مدارس دولتی هم اعلام نموده اند ظرفیت لازم برای ثبت نام ها را ندارند برنامه شما در این باره چیست؟

کلاً سیاست آموزش و پرورش این است که کلاس ها را به صورت حضوری برگزار کند. در مدارس غیردولتی شاید به دلیل تعداد دانش آموزان ما بتوانیم فاصله اجتماعی را در این مدارس رعایت کنیم؛ بنابراین هر جایی که امکان رعایت فاصله وجود داشته باشد ما به صورت حضوری برگزار می کنیم. به مؤسسان مدارس غیردولتی گفتم اگر شرایط تغییر کند باید گزینه های پیشنهادی مدارس غیردولتی هم تغییر کند. با این حال اگر کلاس ها حضوری بود باید کیفیت به گونه ای عالی باشد اگر هم مجازی باید کیفیت به گونه ای باشد که خانواده ها با آرامش بتوانند در مدارس ثبت نام نمایند. به خانواده های عزیز هم می گویم ما در برگزاری سال تحصیلی جدی هستیم.

ما نمی توانیم منتظر روز هایی باشیم که قابل پیش بینی نیست و نمی دانیم شرایط چگونه می گردد. به خانواده ها اطمینان می دهیم که مراقب سلامت بچه هایشان هستیم و تصمیماتی نخواهیم گرفت که این تصمیمات سلامت دانش آموزان را به خطر بیندازد. قطعاً با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گیری خواهد شد. ما برای این سال تحصیلی شرایط های متفاوت را پیش بینی کردیم البته این برنامه در صورت اجازه ستاد اجرایی خواهد شد و ستاد باید اجازه دهد که ما کلاس ها را حضوری یا غیر حضوری برگزار کنیم و اگر اجازه دهد که با تعداد کمتری برگزار کنیم حتماً این کار را خواهیم کرد.

یکی از برنامه ها این است که دانش آموزان را در دو نوبت زوج و فرد به مدرسه بیاوریم و در جا هایی که اصلاً امکان حضور وجود ندارد از برنامه تلویزیونی و بسته های خودآموز استفاده می کنیم. ما خودمان را متعهد می دانیم که آموزش را برای تک تک دانش آموزان که ثبت نام می نمایند ارائه دهیم البته رعایت سلامت آن ها برای ما مهم است و اجازه نمی دهیم که سال تحصیلی دانش آموز ما تباه گردد ما آموزش را تعطیل نمی کنیم.

برنامه شما برای آن دسته از خانواده هایی که می خواهند فرزندانشان در مدارس دولتی حاضر شوند و مدرسه ظرفیت ندارد چیست؟

ما که نمی توانیم افراد را مجبور کنیم در مدارس دولتی یا در مدارس غیردولتی ثبت نام نمایند. این انتخاب خانواده ها است و ما هم موظف هستیم که متناسب با مراجعه دانش آموزان از آن ها استقبال کنیم این کار انجام می گردد اگر در بعضی از مناطق با تراکم دانش آموز روبه رو شویم باید تدابیر دیگری بیندیشیم.

از صحبت های شما این چنین برداشت می گردد که سال تحصیلی از 15 شهریور ماه شروع می گردد؟

بدون شک سال تحصیلی از 15 شهریور ماه شروع می گردد. اما کیفیت تحصیل متناسب با شرایطی است که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می نماید ما شرایط های مختلف را پیش بینی نموده ایم و متناسب با آن شرایط ها تدبیر اندیشیده ایم.

آقای حاجی میرزایی سال جاری با توجه به شرایط کرونا و آموزش های مجازی مدارس غیردولتی افزایش 15 درصدی شهریه ها را داشته اند خیلی از خانواده ها این افزایش را عادلانه نمی دانند.

ببینید مدارس غیر دولتی یک شورا دارند که در آنجا برای قیمت ها تصمیم گیری می گردد در این شورا هم یک رشدی را متناسب با رشدی که در سایر بخش ها اتفاق می افتد در نظر می گیرند. عمده هزینه های مدارس غیردولتی هزینه های مربوط به معلم است و این مدارس ترجیحشان این است که آموزش ها را با کیفیت لازم ارائه دهند.

یکی از مسائل جدی غیرانتفاعی ها بحث نظارت بر عملکرد آن ها است. باید قبول کنیم نظارت جدی بر عملکرد آن ها نمی گردد بسیاری از مدارس غیرانتفاعی پول های کلانی را از خانواده ها می گیرند و در همین بحث نظارت گفته می گردد، چون مدیران بالایی و میانی آموزش و پرورش مدرسه غیرانتفاعی دارند نظارت ها جدی نیست.

درباره این موضوع دو کار صورت گرفته است. گروهی را مأمور کردیم تا مصادیق تعارض منافع در آموزش و پرورش را شناسایی نمایند این کار انجام شد و بر اساس این دستور کسانی که در حوزه ای تصمیم گیر هستند خودشان نباید ذینفع باشند و هیچ مشارکتی در این حوزه نباید داشته باشند برای این اقدام دو ماه زمان مشخص کردیم که این دو ماه در چند روز آینده تمام می گردد.

بنده قطعاً مراقبت می کنم که هیچ جایگاهی دارای تعارض منافع نباشد. درباره آنالیز مدارس غیرانتفاعی و پول هایی که گرفته می گردد شورایی در مدارس غیر دولتی با عنوان شورای نظارت که بر عملکرد مدارس وجود دارد که این شورا نظارت بر مدارس غیردولتی دارد. ما در همین سال 7 مدرسه متخلف را شناسایی کردیم و اجازه فعالیت به این مدارس را ندادیم. ما حتی مدارسی را داریم که لغو امتیاز شدند مدارسی که یک، دو و سه سال خدماتشان را تعدیل کردیم کاملاً بر نظارت مدارس غیر دولتی جدی هستیم.

آقای وزیر در روز هایی که مدارس به خاطر کرونا تعطیل شدند شما اپلیکیشن شاد را برای آموزش مجازی به دانش آموزان معرفی کردید در همان روز ها انتقاد هایی به شبکه شاد شد که این شبکه در مناطق محروم کارایی ندارد حالا بعد از گذشت 5 ماه شما اعلام کردید که سه میلیون دانش آموز عضو شبکه شاد نیستند. در سال تحصیلی جدید برای این دانش آموزان چه برنامه ای دارید تا از چرخه آموزش خارج نشوند؟

ما با شرایطی روبرو شدیم که یکباره مدارس تعطیل شدند و دانش آموزان امکان حضور در مدرسه را نداشتند در آن شرایط چه باید می کردیم؟ هیچ راه چاره جامعی وجود نداشت که بتوانیم همه دانش آموزان را بدون مشکل تحت آموزش قرار دهیم. اگر دانش آموزان می توانستند به مدرسه بروند شاد مطرح نمی شد. وقتی نمی توانند در کلاس حاضر باشند باید با روش های دیگر آموزش را ادامه می دادیم. در فاصله یک ماه شبکه شاد طراحی شد و بیش از 14 میلیون نفر عضو شبکه شدند این شبکه برای ادامه آموزش یک راه چاره بود و البته 65 تا 70 درصد مسأله ما را حل می کرد. در اینجا ضروری است بگویم که نه در ایران، بلکه در هیچ کشور دیگری راه چاره یکسانی برای آموزش همگانی مجازی وجود ندارد که کل دانش آموزان را با آن بتوانیم پوشش دهیم. ایران هم که یک جغرافیای پهناوری دارد.

بیش از 110 هزار مدرسه داریم که در سراسر ایران پراکنده هستند و هر کدام از این مدارس هم شرایط خاص خودشان را دارند ما به وسیله شاد این امکان را فراهم کردیم که ارتباط بین معلمان با دانش آموزانشان برقرار گردد. برای آن دسته از دانش آموزانی که دسترسی ندارند دو اقدام را انجام دادیم اول اینکه تعدادشان را کاهش دهیم. به چه طریق این تعداد کاهش پیدا می نماید؟ از این طریق که ما در مناطق کم جمعیت کلاس ها را به صورت حضوری برگزار می کنیم.

35 درصد از مدارس ما زیر 50 دانش آموز دارند؛ بنابراین تعداد دانش آموزانی که در یک کلاس هستند را می توان با رعایت پروتکل ها کنار هم قرار داد بنابراین در سال تحصیلی جدید کلاس های کم جمعیت را تشکیل می دهیم. وقتی کلاس ها حضوری باشد عملاً دانش آموزان از شبکه شاد بی احتیاج می شوند. از سوی دیگر با نهاد های حمایتی صحبت کردیم که برای دانش آموزان تبلت و یا گوشی تهیه نمایند.

در بعضی از مناطقی که امکان برگزاری حضوری کلاس ها وجود ندارد تبلت و گوشی ارائه می کنیم. علاوه بر این در مناطقی که اینترنت نباشد ما به وسیله فراوری بسته های آموزشی به صورت خودآموز آموزش را انجام می دهیم. از آموزش تلویزیونی یاری می گیریم از 15 شهریور همه دوره های تحصیلی به وسیله تلویزیون پخش خواهد شد. به طریق مختلف کوشش می کنیم حتی یک دانش آموز از آموزش عقب نماند.

علی رغم کوشش هایی که آموزش و پرورش برای تحصیل دانش آموزان نموده، اما زیرساخت های آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته فراهم نبود. سال جاری آیا مشکل زیرساخت ها حل شده است؟

مسأله، زیرساخت های فنی شبکه شاد بود که مسئولیتش برعهده ما است و سعی کردیم مسائل را رفع کنیم. خب در سال تحصیلی قبل 4 خدمت روی شبکه شاد انجام می شد که برای سال تحصیلی جدید به 11 خدمت رسیده است تا شروع سال تحصیلی این خدمات متنوع عرضه خواهد شد. مثلاً امکان حضور و غیاب، امکان تکلیف دادن و تکلیف دریافت، امکان آزمون دریافت، امکان ارتباط زنده دانش آموز با معلم و برعکس همه این خدمات برقرار خواهد شد.

از نظر فنی شبکه شاد روز به روز و هفته به هفته کامل تر و کارآمدتر خواهد شد، اما بخشی از آن مربوط می گردد به بستر اینترنت کشور که وزارت ارتباطات کوشش بسیاری نموده است. تا الان طبق اعلام وزارت ارتباطات 90 درصد مناطق روستایی ما دسترسی به شبکه ملی ارتباطات را دارند و برای بقیه هم اقدام خواهیم کرد البته خواستیم که سرعت اینترنت مورد احتیاج و پهنای باند هم بیشتر گردد.

در بحث دانش آموزی موضوع بسیار مهم افزایش آسیب های اجتماعی در مدارس است. در طول سال تحصیلی خبر های تلخی از دانش آموزان می شنویم؛ اینکه ناامیدی بین دانش آموزان هم افزایش پیدا نموده. آقای وزیر منتقدان می گویند پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس رها شده است وکسی هم جرأت ورود به این بحث را ندارد. بفرمایید مدیران شما در این بخش چه کار هایی انجام می دهند؟

به نکته بسیار مهمی اشاره کردید واقعیت آسیب های اجتماعی واقعیت تلخی است که باید حتماً آنالیز گردد. آموزش و پرورش با یاری تعدادی از دستگاه ها یک طرحی را به عنوان نظام مراقبت اجتماعی طراحی نموده است که در این طرح دانش آموزان را تحت غربالگری قرار می دهد. دانش آموزانی که در معرض آسیب ها هستند شناسایی می شوند و به نهاد های امدادی معرفی می شوند اگر دانش آموزی در معرض اعتیاد باشد به وسیله مجموعه های مسئول پیگیری می گردد اگر احتیاج به حمایت های اجتماعی داشته باشد به وسیله بهزیستی و کمیته امداد کارش پیگیری می گردد.

برنامه جدی ما در آموزش و پرورش اجرای نظام مراقبت های اجتماعی است. البته این کار شروع شده و به تدریج به همه مدارس می رسد. اصولاً امید به آینده مهمترین سرمایه جامعه است که برای تحرک و پویایی، جامعه به آن احتیاج دارد و ما هم مسئولیت داریم که امید را در ذهن و فکر دانش آموزان تقویت کنیم و قطعاً برنامه های آموزشی و پرورشی و فرهنگی ما چنین مسئولیتی را دنبال می نماید.

در رابطه با رتبه بندی، دولت اقداماتی را انجام داد، اما همچنان معلمان انتظار دارند که این لایحه به مجلس برود آیا شما این لایحه را آماده کردید؟

ما لایحه رتبه بندی را برای معلمان اجرا کردیم و در قانون هم تأکید شده که دولت مکلف است نظام رتبه بندی را اجرا کند که این اقدام انجام شد باید بگویم که افزایش حقوق فرهنگیان شاید در 10 سال اخیر بی سابقه بوده است البته نمی خواهم بگویم که این افزایش ها خیلی زیاد بوده است، چون شرایط تورمی است، اما در مقایسه با گذشته اتفاق های خوبی در ارتباط با حقوق فرهنگیان افتاده است و دولت یاری های خیلی خوبی را به فرهنگیان نموده است البته بعضی از نمایندگان مجلس هم متقاضی تدوین لایحه ای جداگانه برای رتبه بندی هستند که پیگیری می گردد اگر ما الزام قانونی داشته باشیم حتماً این کار را می کنیم.

در ارتباط با بحث فرهنگیان مسأله بیمه تسهیلاتی که شما ارائه می دهید بسیار مهم است. همان طور که می دانید معلمان مسائل معیشتی بسیاری دارند درست است که افزایش حقوق داشته اند، اما با توجه به شرایط مالی این افزایش چندان به چشم نمی آید شما تا به امروز برای پرداخت تسهیلات به معلمان چه کردید؟

درباره بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان یک اقدام مهم و چند تغییر جدی داشتیم مثلاً قبلاً زمانی که افراد هزینه ای را می پرداختند برای دریافت هزینه ها زمان طولانی سپری می شد و ما این زمان را به کمتر از یک هفته کاهش دادیم و فکر می کنم هم اکنون هزینه ها را افراد به روز دریافت می نمایند. نکته دوم این است که خدمات پزشکی را افزایش دادیم. تعداد مراکز ارائه خدمات را هم افزایش دادیم. برای تسهیلات مسکن هم گفتیم اگر هر فرهنگی خانه ندارد و قبلاً از تسهیلات مسکن استفاده ننموده می تواند متقاضی مسکن باشد.

تا به امروز 320 هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 75 هزار نفر توسط وزارت راه و شهرسازی تأیید شدند که از خدمات مسکن استفاده نکردند. درباره ساخت مسکن بگویم در مناطقی که زمین داریم خودمان زمین می دهیم و درجایی که زمین نداشته باشیم وزارت راه و شهرسازی زمین در اختیار ما می گذارد و سعی می کنیم زمین فرهنگیان رایگان باشد تا بتوانند خانه های ارزانتری را بسازند زمین حدود 20 هزار نفر از متقاضان معلوم شده است و امیداوریم تا اسفند ماه به این افراد خانه بدهیم.

سال تحصیلی گذشته موضوع حذف مشاهیر و نویسندگان در کتاب ادبیات واکنش معلمان را به همراه داشته است و البته کتاب تاریخ هم با تغییرات بسیاری روبرو شد. شما وعده دادید به این موضوع رسیدگی کنید. بفرمایید در سال تحصیلی بعد آیا حذفیات وارد کتاب های درسی می گردد؟

من به طور کامل این موضوع را تکذیب می کنم، چون هیچ حذفیاتی در کتاب ها انجام نشده است و عبارت حذف مشاهیر از کتاب های درسی واقعیت ندارد. ببینید ما قبلاً یک نظام جدید آموزشی داشتیم که الان این نظام تغییر نموده است و کتاب ها در این نظام تغییر پیدا نموده اند. در نظامی که دانش آموزان آموزش می بینند تدوین کتاب ها از اهداف مصوب تبعیت می نماید و در اهداف مصوب مهم این است که محتوایی که تناسب دارد با آن هدف انتخاب گردد این چنین نیست که یک نویسنده ای یا یک شاعری یا یک قهرمانی از تاریخ و ادبیات حذف گردد ممکن است از این درس حذف گردد و در درس دیگر باشد. از این شعر حذف گردد و در شعر دیگر باشد. این ها هیچ جهت گیری سیاسی ندارد البته این را هم بگویم این اتفاق در زمان من نیفتاده است به طور کلی کتاب های درسی در طول این سال ها تغییر نموده است.

آقای وزیر با توجه به اینکه سال جاری آموزش مجازی داریم شرایط ثبت نام اتباع در مدارس به چه صورت است؟ آماری دارید که چه تعداد از اتباع در سال تحصیلی جدید در مدارس ثبت نام نموده اند؟

هم اکنون بیش از 500 هزار نفر از اتباع کشور های دیگر در مدارس کشور تحصیل می نمایند و تمایز مهمش در این است که این دانش آموزان در کنار بچه های ایرانی تحصیل می نمایند ما دانش آموزان اتباع را جدا نکردیم در بعضی مدارس جنوبی تهران تعداد اتباع مدرسه بیشتر از دانش آموزان ایرانی بوده است. حتی یکی از مدارسی که خودم سر زدم مدیر مدرسه کار های مهمی برای تغذیه رایگان آن ها و یاری های معیشتی به خانواده آن ها می کرد. یعنی حضور در مدرسه تنها بستری برای آموزش نیست بلکه دانش آموزان اتباع یاری هایی هم دریافت می نمایند.

مدیران مدارس برای این دانش آموزان کفش و لباس تهیه می نمایند و هر روز هم تغذیه می دهند. ما بدون هیچ محدودیتی سال جاری هم آموزش را در اختیار اتباع کشور های دیگری که در ایران زندگی می نمایند قرار می دهیم. شاید یکی از گلایه های ما این است که کمیساریای بین المللی باید از این دانش آموزان حمایت کند بعضی از کشور ها تعداد کمی از این دانش آموزان را تحت پوشش قرار می دهند، اما خدمات بهتری هم دریافت می نمایند ما درخواستمان این است که حالا که وارد فضای مجازی شده ایم و آموزش ها را مجازی ارائه می دهیم کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بیاید و برای همه این دانش آموزانی که مربوط به همه کشور ها هستند تبلت مناسب تهیه کند ما حتی برای واردات این ها هم دچار مشکل هستیم متأسفانه نه تنها تحریم مسائل مالی را در برگرفته بلکه بهداشت، سلامت و آموزش ما را هم تحت تأثیر قرار داده است؛ بنابراین ما این آموزش را به اتباع می دهیم و در هر شرایطی هم این آموزش ادامه دارد.

اما وقتی که آموزش به سمت آموزش های غیرحضوری می رود و موضوع دسترسی به تبلت مطرح می گردد محرومترین ها بیشتر آسیب می بینند و اینکه احتمالاً ترک تحصیل در این اقشار بیشتر است برای محافظت از تحصیل این دانش آموزان درخواست می کنم مجموعه سازمان های بین المللی یاری نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 578

به "سناریو های بازگشایی مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناریو های بازگشایی مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید