شرکت های هواپیمایی چقدر دوستدار محیط زیست هستند؟

به گزارش زنگ قلاب بافی، شرکت های هواپیمایی در کوشش هستند با کاهش انتشار کربن، با تغییرات اقلیمی مقابله نمایند؛ اما چند درصد آن ها واقعا متعهد و پیروز بوده اند؟

شرکت های هواپیمایی چقدر دوستدار محیط زیست هستند؟

با افزایش گفت وگوهای عمومی درباره موضوع تاثیرات سفر هوایی و پرواز بر محیط زیست و شرایط آب و هوا و بعلاوه افزایش آگاهی مسافران، بسکمک از شرکت های هواپیمایی مشتاقانه می خواهند به سمت پایداری حرکت نمایند تا در میان مسافران دوستدار محیط زیست از اعتبار بیشتری برخوردار شوند؛ اما چه تعدادی از آن ها واقعا تغییرات بادوام و هدفمندی را در عملکردشان اعمال نموده اند؟ با خبرنگاران همراه باشید تا با شرکت های هواپیمایی سبز و دوستدار محیط زیست بیشتر آشنا شوید.

برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از خبرنگاران کمک بگیرید. به وسیله موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، جستجوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یکجای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و بعلاوه انتخاب مقرون به صرفه ترین گزینه فراهم شده است.

متاسفانه پاسخ این سوال، قابل پیش بینی نیست. شرکت خصوصی تحلیل سفرهای هوایی OAG (راهنمای رسمی هوایی جهتهای هواپیمایی) در گزارشی که روز بیستم فوریه منتشر کرد، به سراغ داده هایی رفته است که معین می نمایند صنعت هواپیمایی برای در نظر گرفتن مسئله تغییرات اقلیمی واقعا چه اقدام هایی انجام داده و بعلاوه واکنش مسافران در مقابل آن ها چه بوده است.

طبق گزارش شورای بین المللی حمل و نقل پاک (ICCT)، مقدار 2.4 درصد انتشار جهانی گاز دی اکسید کربن به صنعت هواپیمایی برمی گردد؛ اما در گذشته، این واقعیت روی کاهش علاقه افراد به سفرهای هوایی، تاثیر خاصی نداشته است. با وجود اینکه رویدادهای اصلی جهانی چون یازدهم سپتامبر و فوران آتشفشان ها به صورت موقتی، ترافیک هوایی را کاهش دادند؛ هرچند این صنعت اغلب در طول چند ماه و نهایتا دو سال دوباره به اوج بازگشته است.

در همین حین به نظر می رسد پدیده شرم از پرواز، سبب ملاحظه و آگاهی بسکمک از شرکت های هواپیمایی شده است و آن ها با کم کردن انتشار گازهای گلخانه ای و تقویت بازدهی خود، در حال برداشتن گام هایی برای مقابله با کابوس جامعه جهانی و کاهش هزینه های سوخت هستند.

اهداف سفر پایدار در سال 2020

کانتاس، شرکت هواپیمایی حامل پرچم استرالیایی در حال جایگزین کردن هواپیماهای B747 با بوئینگ 787 دریم لاینر است؛ جت بلو، شرکت هواپیمایی مقرون به صرفه قیمت آمریکایی در پی تعویض امبرائر 190 با ایرباس A220 نو با 40 درصد مصرف سوخت کمتر و جت استار، شرکت هواپیمایی مقرون به صرفه قیمت استرالیایی در حال معرفی ایرباس A321 نو دوربرد با 15 درصد مصرف سوخت کمتر به نسبت هواپیماهای قبلی این شرکت هستند.

در این گزارش آمده است:

طبق گفته های ایرباس، درصد انتشار گاز دی اکسید کربن هواپیماها، 80 درصد کمتر از آن چیزی است که در سال 1970 بود. بوئینگ نیز ادعا می نماید که هواپیمای بوئینگ B787 دریم لاینر به ازای هر مسافر، 20 تا 25 درصد سوخت کمتر نسبت به هواپیماهای تعویضی، مصرف می نماید.

سایر شرکت های هواپیمایی، راه چاره هایی نوآورانه و نوی ارائه نموده اند. هواپیماهای یک موتوره آسترین ایرلاینز، شرکت هواپیمایی حامل پرچم اتریش و بزرگ ترین شرکت هواپیمایی این کشور، از انتشار 11 هزار تن گاز دی اکسید کربن در سال جلوگیری می نمایند. این شرکت بعلاوه با حذف روزنامه ها، تعویض موکت ها و جلیقه های نجات با مدل های سبک تر و حذف قهوه سازهای داخل هواپیما، وزن روی برد را کاهش چشمگیری داده است.

ایر لینگاس، شرکت هواپیمایی ایرلندی در اقدامی خلاقانه تر، زمان روشن بودن چراغ های زیر ناوگان هواپیمایی خود در زمان فرود یا بلندشدن را کمتر نموده و با همین کار موجب کاهش 620 تن مصرف سوخت در سال شده است.

در همین حین، کی ال ام (KLM)، شرکت هواپیمایی فرانسوی هلندی با بهینه سازی جهت، 11 هزار تن و به وسیله کاهش وزن، 4,400 تن گاز دی اکسید کربن کمتر در سال منتشر می نماید و بعلاوه یک سوخت بیولوژیکی پایدار را معرفی نموده است که می تواند در مقایسه با نفت سفید که جزو سوخت های فسیلی به شمار می آید، 80 درصد کمتر گاز دی اکسید کربن منتشر کند.

شرکت هواپیمایی ایزی جت گفته است که به زودی انتشار کربن تمام پروازهایش را متوازن یا آفست می نماید و این امر به وسیله یک پروژه تحقیقاتی مشترک با ایرباس بر هواپیماهای الکتریکی و هیبریدی، میسر خواهد شد. آفست یا تعدیل کربن به کاهش انتشار دی اکسید گفته می گردد.

بریتیش ایرویز اعلام نموده است که تا تاریخ یکم ژانویه 2021، انتشار کربن تمامی پروازهای داخلی بریتانیا را متوازن خواهد نمود. کانتاس نیز طرف دار تعدیل سازی کربن است و طبق خواسته مسافران همیشگی خود عمل می نماید. کانتاس، ایر لینگاس، بریتیش ایرویز و ویرجین آتلانتیک تعهد نموده اند که تا سال 2050، انتشار گاز دی اکسید کربن خود را به صفر برسانند.

تا به امروز، مسافران برای پرداخت هزینه تعدیل سازی (offset fee) که در زمان رزرو بلیط برای آن ها نمایش داده می گردد، مشتاق نبوده اند. در این گزارش آمده است:

درباره تعدیل سازی کربن، شک و تردیدهایی وجود دارد. این گزینه، هزینه دیگری به سبد خرید اضافه می نماید که به وسیله کسب و کارهای بزرگ به مسافران پیشنهاد می گردد؛ شرکت هایی که خود بخشی از مشکل تغییرات اقلیمی هستند.

در نتیجه گیری گزارش آمده است:

شمارشگرهای کربن، تصویر کلی را به مسافران نشان نمی دهند. بیشتر آن ها تنها داده هایی در خصوص فاصله پروازی به مشتریان ارائه می دهند تا سوخت مصرفی احتمالی را محاسبه نمایند و هیچ اشاره ای به مقدار انتشار کربن ندارد.

هیچ اطلاعاتی از شرکت های هواپیمایی و اینکه چه اقداماتی برای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن در نظر گرفته اند، به مسافران داده نمی گردد. نامی از نوع هواپیما نیز به میان نمی آید، با اینکه ما می دانیم که نوع هواپیما چه تاثیر بزرگی بر کاهش انتشار دارد. این ابزارهای آنلاین می توانند به مسافران هوایی کمک نمایند تا مقدار تعدیل سازی را محاسبه نمایند؛ اما در انتخاب بین یک پرواز خوب یا بد یا یک شرکت هواپیمایی بهتر یا بدتر، به آن ها کمک نمی رسانند.

توصیه آخر: مسافران احتیاج به ابزارهایی بهتر و در دسترس تر دارند تا بتوانند تمام کوشش های یک شرکت هواپیمایی برای کمک به شرایط اقلیمی را ببینند؛ چه واقعا این شرکت ها، سبز باشند و چه تنها ادعای سبزبودن نمایند.

در پی خرید مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما خارجی در کمترین زمان هستید؟ ما در خبرنگاران این امکان را فراهم نموده ایم که با یک جستجوی ساده بتوانید انواع بلیط های هواپیما را یک جا با یکدیگر مقایسه نموده و از آژانس های هواپیمایی معتبر بخرید.

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1410

به "شرکت های هواپیمایی چقدر دوستدار محیط زیست هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های هواپیمایی چقدر دوستدار محیط زیست هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید