طبس بزرگترین ژئوپارک به یونسکو می رود

به گزارش زنگ قلاب بافی، علیرضا امری کاظمی، عضو کمیته علوم زمین و ژئوپارک های کمیسیون ملی یونسکو در ایران از عظم جدی فرماندار طبس و مدیر ژئوپارک طبس برای ارسال پرونده ژئوپارک تا فصل پاییز به یونسکو اطلاع داد و گفت: این ژئوپارک می تواند 50 ژئوسایت را معرفی کند اما چون زیرساخت های 25 ژئوسایت آماده است، درخواست کردیم که همین ژئوسایت ها را در پرونده لحاظ نمایند و به تدریج هر سال 5 ژئوسایت دیگر را بیافزایند.

طبس بزرگترین ژئوپارک به یونسکو می رود

وی گفت: ژئوپارک طبس می تواند بزرگترین ژئوپارک از نظر مساحت باشد چون کل شهرستان طبس نیز بزرگترین شهرستان در خاورمیانه است. با توجه به ارزش هایی که این شهرستان دارد تصمیم گرفتیم کل شهرستان را در محدوده ژئوپارک در نظر بگیریم.

امری کاظمی اعلام کرد: کارشناسان یونسکو معیارهای مختلفی را برای معرفی ژئوسایت ها دارند مانند اینکه برای بازدید عموم باشد و امکانات اولیه و زیرساخت های آن فراهم شده باشد و بتواند مفهوم زمین شناسی و محتواهای علمی را برای عموم مردم بیان کند و غیره.

بازدید ارزیابان از ارس به تعویق افتاد

ارزیاب بین المللی یونسکو در امور ژئوپارک ها درباره ژئوپارک ارس نیز گفت: زمان بازدید ارزیابان یونسکو از ژئوپارک ارس که قرار بود از خرداد تا مرداد سال 99 انجام گردد، لغو نشده بلکه به تعویق افتاده است. یونسکو در حال برنامه ریزی است تا معین گردد از چه تاریخی بازدید ارزیابان خود را شروع کند. ژئوپارک ارس اکنون در حال تجهیز و آماده سازی است امیدوارم شرایط مطلوب آن همین طور پیش برود و شاهد ارزیابی مثبتی از کارشناسان یونسکو باشیم.

مهر نوشت، امری کاظمی همچنین درباره نشست های بین المللی هم شرح داد: دومین نشست ژئوپارک های یونسکو را برای اردیبهشت ماه در جزیره قشم برنامه ریزی نموده بودیم اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد در شهریور ماه نیز قرار بود کنفرانس ژئوپارک های جهانی یونسکو در کره جنوبی برگزار گردد اما گفته شده که فعلاً آبان ماه را برای برگزاری این برنامه در نظر گرفته اند ولی هنوز قطعی نیست.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 491

به "طبس بزرگترین ژئوپارک به یونسکو می رود" امتیاز دهید

1 کاربر به "طبس بزرگترین ژئوپارک به یونسکو می رود" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبس بزرگترین ژئوپارک به یونسکو می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید