عارضه ای به نام کاوازاکی

به گزارش زنگ قلاب بافی، اگر شما هنوز تصور می کنید که نام کاوازاکی فقط به عالم صنعت موتورسازی تعلق دارد، مطالعه این مقاله فرصت خوبی برای توسعه دامنه اطلاع تان محسوب می شود. کاوازکی نام بیماری است که خوشبختانه در ابتلا و انتقال اصلا مانند موتور سریع عمل نمی کند. بیماری کاوازاکی اولین بار در سال 1967 به وسیله متخصص بچه ها ژاپنی به

عارضه ای به نام کاوازاکی

عارضه ای به نام کاوازاکی

اگر شما هنوز تصور می کنید که نام کاوازاکی فقط به عالم صنعت موتورسازی تعلق دارد، مطالعه این مقاله فرصت خوبی برای توسعه دامنه اطلاع تان محسوب می شود. کاوازکی نام بیماری است که خوشبختانه در ابتلا و انتقال اصلا مانند موتور سریع عمل نمی کند. بیماری کاوازاکی اولین بار در سال 1967 به وسیله متخصص بچه ها ژاپنی به نام تومی زاکو کاوازاکی شرح داده شده است. این بیماری برخلاف موتورش که در میان جوانان شایع است! تقریبا بچه ها کم سن و سال را درگیر می کند و حدود 80 درصد مبتلایان آن بچه ها زیر پنج سال اند ولی شیوع بیماری مطابق موتورش در پسران بیش از دختران دیده می شود. با آنکه این بیماری در تمامی فصل ها مشاهده می شود اما در برخی فصل ها مانند اواخر زمستان و بهار میل بیشتری به ویراژ! ببخشید، ابتلای بچه ها دارد. این بیماری با اینکه مختص بچه ها است اما این مساله نباید باعث خوش بینی شدید بزرگسالان شود زیرا در بزرگسالان هم انواع مشابهی از آثار این بیماری دیده می شود.

علایم بیماری

بیماری با تب درجه بالا که علتی ناشناخته دارد و حداقل برای پنج روز طول کشیده باشد، شروع می شود. التهاب ملتحمه چشم (قرمز شدن چشم ها) می تواند هم زمان با تب یا در پی آن بدون چرک یا ترشح چشمی رخ دهد. در این هنگام، کودک دچار انواع متعددی از جوش های مشابه سرخجه یا تب مخملک، کهیر و... می شود. جوش های پوستی اغلب تنه و اندام های فوقانی و تحتانی را درگیر می کند. کاوازاکی دهان بیماران را هم از عوارضی از قبیل ترکیدگی و قرمز شدن لب ها، قرمزی رنگ زبان (زبان توت فرنگی) و قرمزی حلق، بی بهره نمی گذارد. همچنین کف دست ها و پاها قرمز رنگ شده و متورم می شود. در پی این حالت (درهفته های دوم یا سوم بیماری)، نوک انگشتان دست و پا پوسته پوسته می شوند. بیش از نیمی از بیماران دچار بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن می شوند که میزان هر غده لنفاوی بزرگ شده حداقل یک و نیم سانتی متر است. گاهی وقت ها علایم دیگری مانند درد مفاصل یا تورم مفاصل، درد شکمی، سردرد هم بروز می کند. اما جدی ترین تظاهر در بیماری کاوازاکی درگیری قلبی است که صداهای غیر طبیعی قلبی، اختلالات ریتم قلبی و ناهنجاری قابل مشاهده در اکوکاردیوگرافی قلبی ممکن است وجود داشته باشد. همچنین پریکاردیت (التهاب پرده های اطراف قلب)، میوکاردیت (التهاب عضله قلب) و درگیری دریچه های قلبی می تواند رخ دهد.

علت بیماری

علت بیماری کاوازاکی ناشناخته است اما احتمالا منشا عفونی دارد. در این بیماری واکنش ازدیاد حساسیت یا پاسخ ایمنی که دچار اختلال شده به وسیله یک عامل عفونی (مانند باکتری یا ویروس خاص) تحریک می شود و در نتیجه فرایند التهابی خاصی ایجاد شده که به تخریب عروق خونی در افرادی منجر می شود که از نظر ژنتیکی مستعد هستند. البته قابل ذکر است که بیماری کاوازاکی ارثی نیست، با این وجود عوامل مستعدکننده ژنتیکی برایش مطرح شده است. ابتلای بیش از یک فرد در یک خانواده به آن بسیار نادر است. این بیماری مسری و قابل پیشگیری هم نیست. ابتلای مجدد به بیماری کاوازاکی اگرچه بسیار کم ولی امکان پذیر است. درباره درمان این بیماری باید گفت که خوشبختانه بیشتر بچه ها مبتلا به بیماری کاوازاکی به علاج قطعی دست می یابند اما با این حال برخی بیماران با وجود درمان مناسب دچار عوارض قلبی می شوند.

توصیه برای بیماران

بیماران برای مدت سه تا شش ماه از انجام واکسیناسیون خودداری کنند زیرا درمان با گاماگلوبولین، سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد که این اثر می تواند تا شش ماه باقی بماند. بچه های که دچار درگیری قلبی نشده اند، هیچ منعی در انجام فعالیت های ورزشی یا بدنی روزانه خود ندارند؛ با این حال، بچه ها مبتلا به آنوریسم (انبساط شریان) کرونر، برای شرکت در مسابقات رقابتی درسنین نوجوانی باید با متخصص قلب بچه ها مشاوره کنند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: crochetschool.ir شناسه مطلب: 1219

به "عارضه ای به نام کاوازاکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عارضه ای به نام کاوازاکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید