فیس لیفت ام جی 3 در راه ایران ، درباره قیمت و آپشن های این هاچبک جمع و جور بخوانید
به گزارش زنگ قلاب بافی، وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از ماه ها رفت و آمد و کشمکش بر سر تدوین آیین نامه واردات با مجلس شورای اسلامی بالاخره لیست اولیه خودروهای وارداتی و شرکت های مجاز برای واردات را تعیین و منتشر نموده. با این اوصاف بعضی از خودروهایی که طی ماه های آینده قرار است راهی بازار شوند از هم اکنون تعیین خواهند بود.
به گزارش خبرنگاران به نقل از گجت نیوز، یکی از خودروهای مجذوب کنندهی که قرار است وارد بازار کشور گردد، MG 3 است. این خودروی هاچ بک مدت ها پیش به واسطه تلاش و تلاش زیاد مدیا موتورز وارد جاده های کشورمان شد و در حال حاضر قرار است نسخه فیس لیفت آن با مشخصاتی ارتقایافته و امکانات بیشتر به دست مشتریان ایرانی برسد.
به همین جهت تصمیم گرفته ایم نیم نگاهی به خودروی ام جی 3 بیندازیم و مشخصات فنی، طراحی ظاهری و امکانات رفاهی اش را زیر ذره بین قرار دهیم تا ببینیم تا چه حد ارزش خرید دارد. در ادامه با معرفی اجمالی این خودرو همراه باشید.
طراحی ظاهری MG 3 مدل 2022
نخستین بار در سال 2008 بود که MG 3 روانه بازار شد و در حقیقت خودروی تازه واردی محسوب نمی شد؛ چرا که ری برند شده محصول دیگری به نام روور استریت وایز بود. در آن موقع نقدها فراوانی به طراحی ظاهری این خودرو شد، زیرا قدیمی به حساب می آمد.
سه سال بعد از عرضه اولیه این خودرو، نسل دوم ام جی 3 راهی بازار شد و این بار توانست نظر مشتریان جوان را به خود جلب کند. این بار هاچ بک MG 3 گرد و خاک به پا کرد و دو سال بعدتر فیس لیفت مختصری از آن فراوری و عرضه شد. یک سال بعد این فیس لیفت به وسیله شرکت مدیا موتورز وارد کشورمان شد، ولی متاسفانه استقبال خوبی از آن به عمل نیامد و به یک سال نکشید که از لیست فروش مدیاموتورز حذف شد.
ام جی 3 که امروز می خواهیم آنالیز اش کنیم، دومین فیس لیفت از دومین نسل این خودروی هاچ بک به شمار می رود. این محصول از سال 2018 وارد خط فراوری شد و بر خلاف فیس لیفت قبلی که سر و صدای زیادی به پا نکرد، دومین فیس لیفت محبوب دل ها شد و فروش خوبی را تجربه نمود.
در دومین فیس لیفت ام جی 3 می توان تغییرات زیادی در نمای جلوی خودرو مشاهده کرد. یکی از کراس اوورهای محبوب شرکت MG، خودروی MG ZS است و طراحی نمای جلویی ام جی 3 شباهت های زیادی به نمای جلو این کراس اوور دارد. چراغ های جلو حالتی شبیه به اخم دارند و جلوپنجره نیز بزرگ است، ولی با این حال ظاهر اسپرت آن همچنان حفظ شده است. سایر بخش های MG 3 تغییر خاصی پیدا ننموده و فقط رینگ چرخ ها، در صندوق بار و گرافیک چراغ های عقب اندکی بهبود یافته اند.
طراحان کابین داخلی این هاچ بک مجذوب کننده در این قسمت سنگ تمام گذاشته و بیشتر انرژی خود را صرف این بخش نموده اند. این کابین شباهت چندانی با نسخه قبلی ندارد و از جمله تغییرات آن می توان به غربیلک فرمان دی کات اسپرت، مانیتور بزرگ و تزئینات نقره ای و مشکی براق داشبورد اشاره نمود. در مجموع می توان گفت که کابین خودرو دیگر مالی نیست و جلوه ای مدرن و لوکس دارد.
مشخصات فنی MG 3 مدل 2022
زیر کاپوت خودروی هاچ بک ام جی 3 دو نوع پیشرانه وجود دارد و نیروی محرکه نیز به وسیله دو نوع گیربکس به محور جلو منتقل می گردد. نخستین پیشرانه 1.3 لیتری تنفس طبیعی است که نیروی محرکه را به وسیله جعبه دنده 5 سرعته دستی به محور جلو انتقال می دهد. به نظر می رسد این پیشرانه و این مدل از MG 3 وارد کشورمان نگردد.
دومین پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که پیش تر در نسخه های 2014 و 2015 تجربه آن را داشته ایم. البته این موتور هم اکنون ارتقا یافته و می تواند حداکثر قدرت 117 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن متر را فراوری کند. گیربکس این پیشرانه 4 سرعته اتوماتیک است.
هاچ بک ام جی 3 به طور ترکیبی در هر 100 کیلومتر مسافتی که طی می نماید، 5.9 لیتر سوخت مصرف خواهد نمود. از آنجایی که بازار داخلی ما تجربه سواری این خودرو را داشته می توان شتاب صفر تا صد آن را 11 ثانیه تخمین زد. این رقم برای یک خودروی جمع و جور شهری مناسب خواهد بود. حجم مخزن سوخت MG 3 حداکثر 45 لیتر و حجم صندوق بار آن 285 لیتر است که برای مسافرت شاید گزینه ای مناسب نباشد.
امکانات رفاهی فیس لیفت MG 3 مدل 2022
همان طور که به احتمال زیاد حدس می زنید، ام جی 3 خودرویی مالی و ارزان است و نباید انتظار امکانات رفاهی و آپشن های خیلی زیادی از آن داشته باشیم. البته در حد قیمتی که دارد و نام برندی که با خود به یدک می کشد، هاچ بک مجذوب کنندهی است و امکاناتی به توضیح ذیل دارد:
تهویه مطبوع الکتریکی، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دی لایت، مولتی مدیا با مانیتور لمسی و نویگیشن، سانروف، پاور ویندوز، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل آغاز حرکت در سربالایی (HAC) و 6 ایربگ 10 نقطه ای.
گفتنی است که این خودرو جزو محصولات زیر 10 هزار دلار بازار خواهد بود و شاید برای این که مالی تر باشد در همان بدو واردات نسخه های فول امکاناتش راهی بازار نگردد تا سطح قیمتی 10 هزار دلار حفظ گردد. برای مثال ممکن است نمونه وارداتی امکاناتی مثل کروز کنترل یا ایربگ های پرده ای نداشته باشد.
سخن خاتمهی
در خاتمه باید گفت که فیس لیفت هاچ بک MG 3 نسبت به مدل های قبلی چهره مجذوب کننده تری پیدا نموده و مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. این خودرو اگرچه جمع وجور و مناسب استفاده های درون شهری است، اما مشخصات فنی و آپشن های رفاهی قابل قبولی در اختیار خریداران قرار می دهد.
البته در بازار داخلی ما مشتریان ترجیح می دهند با هزینه ای که برای هاچ بک MG 3 قرار است بکنند، یک خودروی بزرگتر بخرند تا نه تنها در داخل شهر کاربرد داشته باشد بلکه بتواند مصارف برون شهری را نیز پوشش دهد. با این حال پس از چند سال از دوری چنین سگمنتی در داخل ایران به نظر می رسد جای خالی چنین خودرویی احساس می گردد.
تنها کاری که شرکت واردکننده این خودرو باید مد نظر قرار دهد این است که اشتباه مدیاموتورز را انجام ندهد و حتماً در مبحث بازاریابی و خدمات پس از فروش قوی و قدرتمند ظاهر گردد. این خودرو در بازار انگلستان با قیمتی بین 12 هزار و 700 تا 14 هزار و 300 پوند خرید و فروش می گردد. ام جی 3 در بازار چین ارزان تر است و به احتمال زیاد در وهله اول شاهد ورود یکی از همین نسخه های مالی به کشور باشیم.
منبع: همشهری آنلاین